Spring naar content

Voorzitter van de dag was Axel Voss, lid van het Europees Parlement. Claire Bury, Deputy Director General van DG CNECT in de Europese Commisie presenteerde het voorstel voor de nieuwe ePrivacy wetgeving van de Europese Commissie. Ze benadrukte dat het doel is geweest om balans te vinden tussen privacy en toegang tot data en om de ePrivacy regels af te stemmen op de AVG (ook wel bekend als GDPR).

Twee panels bespraken vervolgens specifieke onderdelen van het voorstel. Het eerste panel ‘ePrivacy: the right balance between business & buyers’ gaven Wojciech Wiewiorowski, Assistant EDPS en Harald Lemke, Senior Vice President en Special Representative voor e-government en e-justice bij Deutsche Post DHL, hun mening over wat in hun ogen de focus zou moeten zijn van de ePrivacy wetgeving. Ze benadrukten vooral dat vertrouwen erg belangrijk is, dat de regels goed in lijn moeten zijn met de Algemene Verordening Gegevensbescherming en dat de Europese digitale economie verder moet kunnen groeien.

Onze directeur Diana Janssen, ook co-voorzitter van FEDMA, presenteerde de resultaten van het DDMA Privacy Onderzoek om ook de mening van consumenten over het gebruik van hun data toe te lichten.

In het tweede panel ‘The future of ePrivacy: Technological & ethical solutions’ besprak Axel Tandberg, legal advisor bij SWEDMA, de uitdagingen van de ePrivacy regels voor telemarketing en alles wat de sector al heeft gedaan om consumenten keuze en transparantie te bieden. Estelle Masse van Acces Now  toonde het belang aan van toestemming in de online wereld, om gebruikers privacy te kunnen garanderen, terwijl Judicael Phan, Senior Counsel bij Criteo de verschillende tools liet zien die al bestaan in de markt om gebruikers voorkeuren te laten instellen.

Het event was drukbezocht en aan het einde van de dag werden onderling ervaringen en kennis uitgewisseld onder het genot van een cocktail in het Europees Parlement.

Bekijk de video’s en de foto’s van het event:

Ook interessant

Lees meer
Cookies |

‘Cookieless World’: mogelijk niet zo cookieless?

Maandag 22 juli maakte het team van Chrome het besluit bekend om (voor nu) third-party cookies toch te behouden. Hiermee herroept Google zijn eerdere beslissing om deze cookies standaard uit…
Lees meer
Legal |

Zo creëer jij écht relevante, datagedreven telemarketingcampagnes

Telemarketing staat al jaren onder druk, met strengere regels in de Telecommunicatiewet en de Code Telemarketing tot gevolg. Door al die veranderingen wordt er van adverteerders en contactcenters veel gevraagd.…
Lees meer
AI Act |

De AI Act treedt binnenkort in werking: Een blik vooruit op verantwoord en innovatief gebruik van AI

Op vrijdag 12 juli is de officiële versie van de AI Act gepubliceerd! Deze wetgeving, die al lange tijd in de maak is, is een verordening opgesteld door de Europese…