Spring naar content

Blijf testen

Testen, testen en testen, is tegenwoordig het devies voor bijna elk marketingkanaal. Het kan daarom ook echt niet als je dit als e-mailmarketeer negeert. Niet optimaliseren is stilstand, vindt Niels. Patrick is het daarmee eens: “Op het gebied van personalisatie moeten e-mailmarketeers er zich bewust van zijn dat het niet altijd werkt. Er wordt nog vaak met hagel geschoten. Niet elke doelgroep is geschikt voor jouw gepersonaliseerde content. Voordat je personalisatie inzet, is het verstandig om vooronderzoek te doen en te testen. Hiermee bespaar je op den duur veel geld.”

Daarnaast moet je transparant zijn over je e-mailprogramma en welke data je gebruikt van de klant, benadrukt Niels. “Je moet de verwachtingen die klanten hebben van klantcontact waarmaken.”

E-mail vs. Marketing automation

E-mail is tegenwoordig meer dan alleen e-mailmarketing. Marketing Automation wordt vaak genoemd als vervangende term. Maar dat is niet helemaal accuraat, aldus Patrick: “E-mailmarketing is een vak an sich en zeker een onderdeel van Marketing Automation. Maar marketing automation is ook erg breed. Ik weet niet of ik die naam zou gebruiken. Marketing Automation is namelijk meer dan alleen het kanaal e-mail. E-mailmarketing Automation zou ik een betere term vinden, dat is al iets kanaalspecifieker.” Niels is het daarmee eens: “Marketing automation is nog breder dan e-mail en andere 1-op-1 kanalen. Als je er trapsgewijs naar kijkt, heb je marketing automation, messaging en e-mail. Uiteindelijk zou ik Messaging een passendere term vinden dan marketing automation.”

Van e-mailmarketeer naar omnichannel marketeer en het toenemende belang van data

De rol van e-mailmarketeer verandert langzaam naar omnichannel marketeer, voorspelt Quint. Quint: “Met name de gevorderde e-mailmarketeer is het meest voorbereid op deze omschakeling. Veel tools ondersteunen niet alleen e-mail, maar ook andere 1-op-1 kanalen, zoals Whatsapp, social en chatbots. Voor een e-mailmarketeer ligt hier de kans om de rol van omnichannel marketeer op je te nemen, maar daar is wel kennis van vergaande personalisatie voor nodig.” Ook Niels vindt dat je als e-mailmarketeer breder moet kijken: “Kijk naar alle direct messaging-kanalen. Al deze kanalen moeten goed afgestemd zijn en voldoen aan de klantbehoefte.”

Ook het gebruik van data gaat heel belangrijk zijn, geeft Niels aan. “De overdaad van data en personalisatie gaat zorgen voor een kritisch publiek, waardoor zij minder data willen prijsgeven. Als je hier nu al over nadenkt, ben je beter op de toekomst voorbereid. Eigenlijk moet je nu al gaan testen, zodat je hiermee ook weet om te gaan en je in de toekomst nog steeds relevant bent. Zeker omdat grote tech-partijen als Apple en Google bezig zijn met het inperken van de beschikbaarheid van data.”

Je ziet ook dat steeds meer organisaties met data aan de slag gaan door bijvoorbeeld een CDP (Customer Data Platform) in te richten, om daarmee nog meer de samenwerking op te zoeken met andere kanalen en elkaar te versterken, merkt Patrick op. Patrick: “Op deze manier kun je klantprofielen verrijken over alle kanalen heen en communicatie over al die kanalen personaliseren. Ik verwacht daarom dat de functionaliteiten van een CDP en een ESP steeds meer zullen samensmelten.”

De belangrijkste KPI’s zijn voor ieder verschillend

De belangrijkste KPI’s van een organisatie hangen echt af van de bedrijfsdoelstellingen, claimt Niels. Niels: “Voor mij is het bijvoorbeeld belangrijk dat een bepaald percentage de Albert Heijn-app gebruikt. Of dat een campagne bepaalde traffic oplevert. Of dat NPS- of sentiment-score boven een minimale waarde eindigen.” Patrick noemt de KPI waar hij in het verleden het meest mee gewerkt heeft: omzet. “E-mail is niet het enige kanaal dat invloed heeft op omzet. Ik kijk dus vaak naar andere indicatoren, zoals opens en clicks. Quint ziet meer heil in efficiëntie: “Ik kijk meer naar processen en schaalbaarheid. Efficiëntie is het belangrijkste voor mijn type werk.”

Wie wint de titel en waarom?

We kunnen stellen dat alle drie de genomineerden waardig zijn voor de titel, maar er kan er maar één winnen. Waarom vinden ze zelf dat ze moeten winnen? Als het aan Patrick ligt, spreekt zijn ontwikkeling sinds zijn eerste nominatie voor zich: “Waar ik bij mijn eerste nominatie nog een campagne van begin tot eind opzette, heb ik mij nu meer ontwikkeld tot e-mailstrateeg. Ik zet prioriteiten uit en kijk naar een betere KPI-setting. Data wordt nóg beter ingezet en tegelijkertijd zoek ik veel meer de creativiteit op om meer beleving te creëren.”

Quint hoopt door te winnen zijn rol binnen de e-mailwereld meer onder aandacht te brengen. Quint: “Zeker nu ik bijna nooit meer op de verzendknop druk, voel ik een behoefte om mijn vakgebied en de daartoe behorende groep developers in de spotlights te zetten.”

Ook Niels doet een goede gooi naar de winst. “Samen met mijn team heb ik afgelopen jaar bergen werk verzet door o.a. onze e-mail strategie volledig over hoop te gooien na het begin van de COVID-pandemie. Geen hamsteren meer, maar proberen de boodschap voor een veilig winkel bezoek over te brengen. Dit terwijl we tegelijkertijd een nieuw design introduceerden en de scope van het team uitbreiden met o.a. in-app messaging. Ondanks dit alles heb ik onze doelstellingen ruim behaald. Daarnaast doet mijn team nu niet alleen maar e-mail, maar ook andere 1-op-1-communicatie, zoals in-app messaging.”

Inspiratie: organisaties, e-mail-influencers en cases

Iedereen heeft inspiratie nodig en er zijn veel goede inspiratiecases in omloop. Maar sommige bedrijven zetten echt de toon. Zo noemt Niels Nike als schoolvoorbeeld van een organisatie die een boodschap via alle kanalen aan de man kan brengen. Of Netflix, die weer heel sterk is in datagebruik en personalisatie. Maar ook lokaal kunnen bedrijven het erg goed doen, merkt Niels op: “Brouwerij Het Uiltje is grafisch heel sterk en de communicatie is altijd met een knipoog, waardoor ik hun e-mails elke keer open. Daarnaast vond ik de e-mailcampagne rondom de Dutch Grand Prix heel sterk. Ze wisten mensen over lange tijd echt betrokken te houden, zowel in de onzekere aanloop naar de Grand Prix, als tijdens het evenement.”

Quint beoordeelt campagnes vooral op hoe data is ingezet en gemeten. “DEGIRO doet het echt heel goed. Met de data die ze hebben, maken ze hele simpele e-mails, volledig gepersonaliseerd. Ik krijg bij hun e-mails altijd het gevoel dat de e-mails speciaal voor mij gemaakt zijn.

Maar naast koplopende organisaties en inspirerende cases, bestaan er ook veel platformen en ‘influencers’ die helpen om e-mailmarketing naar een hoger plan te tillen. Niels: “Ik word veel geïnspireerd door Roger Dooley, hij zit in de hoek van neuromarketing en kijkt hoe een klant reageert op iets en maakt dat tastbaar.”

Patrick geeft aan dat hij inspiratie put uit e-mail van veel verschillende organisaties, van grote retailers tot lokale spelers. Voor inspiratie voor geautomatiseerde e-mailcampagnes kan hij goed terecht bij het platform Really Good Emails. “Een uitstekend platform om inspiratie op te doen. Het geeft de mogelijkheid creatief een eigen invulling te geven aan de campagnes die het verschil moeten gaan maken.”

Benieuwd wat de jury vindt?

Op 30 september 2021 worden de DDMA E-mail Awards uitgereikt. De jury zal hun oordeel toelichten en de winnaar bekendmaken. Maar, ongeacht wie er met deze befaamde award naar huis gaat, het zijn stuk voor stuk échte professionals.

Alexandra Stuij

Lead E-mail Marketing bij DPG Media

Ralph de Kruif

E-mail en Marketing Automation Specialist bij Holland Casino

Kim de Klerk

CRM & E-mailspecialist bij Krachtig in Marketing

Ook interessant

Lees meer
DDMA |

De genomineerden voor de DDMA EMAS Awards 2022 zijn bekend

11 mei 2022, Amsterdam – De jury van de DDMA Email Marketing Automation Summit Awards (EMAS Awards) 2022 maakt bekend dat Pathé Theaters, Mollie, T-Mobile Ondernemen zijn genomineerd in de…
Lees meer
E-mail |

100%EMAIL, Yellowgrape en Happy Horizon genomineerd voor de EMAS Battle of the Agencies

Bureaus 100%EMAIL, Yellowgrape en Happy Horizon zijn dit jaar genomineerd voor de EMAS Battle of the Agencies (onderdeel van de DDMA EMAS Awards). Dit jaar strijden de genomineerden om wie…
Lees meer
DDMA |

Inschrijving van de nieuwe DDMA EMAS Awards geopend

Amsterdam, 3 maart 2022 – De inschrijving van de gloednieuwe DDMA EMAS Awards (voorheen DDMA E-mail Awards) zijn geopend. Dit is dé competitie op het gebied van E-mail Marketing Automation.…