Spring naar content

De Customer Data Award wordt jaarlijks uitgereikt door DDMA, de branchevereniging voor data en marketing, die de branche naar een hoger niveau wil brengen onder het motto ‘Data. Maak er iets moois van’. De Customer Data Award is een bekroning voor de organisatie die klantdata op operationeel, tactisch en strategisch niveau het meest succesvol weet in te zetten. De cases zijn door de vakjury beoordeeld op verschillende criteria, waaronder; rendement, verankering in de organisatie en de impact van het datagebruik op klanten.

Het viel de jury op dat de relevantie van data groter dan ooit was, en dan niet de hoeveelheid gebruikte data, maar met name het slim omgaan met die data. Wat ook opviel was dat de cases allemaal goed onderbouwd waren met ROI en KPI’s.
“Dit jaar waren er weer veel inzendingen, ieder jaar groeit dat aantal en dat vinden wij een mooi teken van het toenemende belang van Data Driven Marketing”, aldus Kees Groenewoud (Cmotions), juryvoorzitter van de Customer Data Award. “Het is mooi te zien hoe marketeers en organisaties dit jaar nog meer lijken open te staan om te leren van de data en de inzichten die dat oplevert. Het lijkt erop dat de carrière van een marketeer steeds meer een empirische zoektocht wordt waarbij continu naar verbetering wordt gezocht op basis van ‘trial en error”, vervolgt Groenewoud.

De grote groep die het tot de halve finale wist te schoppen bestond uit Rituals, Quality Wellness Resorts, Belfius Bank, PostNL, Coöperatie DELA, Stadsschouwburg & Philharmonie Haarlem, Zilveren Kruis Achmea, KPN en Fontum Ventures. DELA, KPN en Zilveren Kruis wisten de jury echter te overtuigen met een sterke case:

  • DELA: DELA presenteerde een zeer knappe case, waarin zij lieten zien dat ze met data een mooie klantinteractie tot stand konden brengen. Doorslaggevend daarbij was de goede integrale aanpak op verschillende niveaus. Waaronder analytics, campagne management, IT en marketing.
  • KPN: KPN wist zich te onderscheiden door klantdata en analytische modellen te gebruiken voor het vaststellen van relevante Next Best Actions. En deze Omnichannel te gebruiken om klanten en daarmee altijd dezelfde klantbeleving te bezorgen. Ze hebben hierbij niet alleen gekeken naar cross en upsell kansen maar naar proposities die de loyaliteit verhogen zoals snelheidsverbeteringen en het gebruik stimuleren van gratis services. Dit leidde bij KPN tot de conclusie dat een betere klantervaring en dienstverlening gebaseerd op relevantie veel beter werkt dan een commerciële propositie.
  • Zilveren Kruis: De case van Zilveren Kruis was een illustratie van hoe je innovatieve technologie kan toepassen in een deel van het klantcontact. We hebben het hier over een customer service toepassing, een intelligente chatbot op een bepaalde categorie klantvragen.

De Customer Data Award uitreiking vindt plaats tijdens de DDMA Data Dag (Tickets zijn nog verkrijgbaar online).

Gijs Toxopeus

Voormalig PR Manager bij DDMA

Ook interessant

Lees meer
ePrivacy Verordening |

Telemarketing alleen nog met toestemming consument

Op 4 juni heeft de Tweede Kamer een voorstel aangenomen dat telemarketing alleen nog toestaat met toestemming. Tijdens de behandeling van de Energiewet is namelijk een voorstel aangenomen dat het…
Lees meer
Post |

Brievenbusreclame en zelfregulering: hier moet je op letten als marketeer

Dat het bereiken van (nieuwe)klanten en donateurs effectief is met post, is een bewezen feit. Recent onderzoek* laat zien dat de overall waardering voor post de afgelopen jaren is toegenomen.…
Lees meer
E-mail |

Discover the Magic of Interactive Email Marketing

In the rapidly evolving world of digital marketing, brands are constantly competing for consumers’ attention. With hundreds of emails flooding inboxes daily, it’s crucial to stand out and remain relevant.…