Spring naar content

Meer plichten voor bedrijven, meer bedrijven, meer rechten voor consumenten

De grootste verandering van de Europese privacyverordening (officiële naam: General Data Protection Regulation, GDPR) voor het bedrijfsleven is de zwaardere documentatieplicht. Bedrijven die meer dan 250 medewerkers in dienst hebben of op grote schaal persoonsgegevens verwerken moeten een privacy-administratie gaan bijhouden. Welke data wordt er verzameld, via welke bronnen, met welke systemen, hoe zijn die systemen beveiligd en wie kunnen erbij? Ook worden deze bedrijven verplicht een speciale privacymedewerker of data protection officer aan te stellen. Deze ziet toe op de omgang met gegevens en controleert of de organisatie voldoet aan wet en regelgeving. Bovendien krijgen consumenten door de wet meer controle over hun eigen gegevens. Naast het recht om vergeten te worden, is het makkelijker om gegevens te laten verwijderen of mee te nemen naar een andere dienst.

Privacy in de boardroom

Eerder werd al bekend dat voor schending van de privacywet boetes tot 20 miljoen euro of vier procent van de wereldwijde omzet kunnen worden opgelegd. DDMA-directeur Diana Janssen: “Privacy is nu een serieus bedrijfsrisico. Bescherming van persoonsgegevens is een thema waar directies niet meer om heen kunnen. In een wereld met zoveel consumentengegevens in omloop is dat ontzettend belangrijk. Elke organisatie heeft een gedegen datastrategie nodig waarover op het hoogste niveau wordt gesproken. Ik zie gelukkig dat dit al steeds vaker gebeurt.”

Start nu met voorbereidingen

Hoewel Nederlandse bedrijven privacy al steeds serieuzer nemen, vergt de nieuwe wet nog veel voorbereiding. De DDMA-directeur roept organisaties op daar zo snel mogelijk mee te beginnen. “Een implementatieperiode van twee jaar lijkt lang, maar gaat sneller voorbij dan je denkt. We hebben al vaker gezien dat bedrijven pas op het laatste moment wakker werden, zoals bij de cookiewet in 2012. De nieuwe privacywet vraagt nog een stuk meer van bedrijven. Vooral de verzwaarde documentatieverplichting heeft een enorme impact op de bedrijfsvoering. Organisaties moeten nu echt aan de slag. De hoge boete zou genoeg reden moeten zijn.”

In aanloop naar 2018 informeert DDMA op verschillende manieren de sector over de nieuwe wetgeving en de gevolgen voor het bedrijfsleven en helpt ze organisaties zich voor te bereiden. Binnenkort presenteert de brancheorganisatie bovendien een groot onderzoek naar de privacybeleving van Nederlandse consumenten.

Lees ook: De grootste misvattingen over de nieuwe Europese privacywet.

Ook interessant

Lees meer
AVG |

De zaak Mousse/CNIL: Is uitvragen van geslacht écht nodig?

De zaak Mousse tegen CNIL draait om de vraag of SNCF bij de verkoop van treintickets verplicht mag vragen naar het geslacht van klanten (‘man’ of ‘vrouw’). De Europese rechter…
Lees meer
AI Act |

Legal en Marketing: Wat 2024 bracht en 2025 gaat brengen

2024 bracht volop juridische beweging in de wereld van marketing en privacy. Bij DDMA hebben we deze ontwikkelingen scherp gevolgd en ons legal team publiceerden maar liefst 34 artikelen om…
Lees meer
Artificial Intelligence |

Zo werk je in 3 stappen naar klantcontact dat écht klantgericht is

Het beeld dat een klant heeft van een bedrijf wordt in grote mate bepaald door de manier waarop het bedrijf met hen communiceert en hen van dienst is op het…