Spring naar content

Download voor alle resultaten het rapport en de infographic (zie ook onderaan dit bericht).

DDMA Barometer coronacrisis – rapport

Download (155 KB)

DDMA Barometer coronacrisis – infographic

Download (2 MB)

Digitale transitie gaat razendsnel
De coronacrisis brengt digitale transities in stroomversnelling, zo stelt maar liefst 89% van de ondervraagde organisaties. Data gaat door de crisis een nog grotere rol spelen in marketingactiviteiten volgens 63% van de ondervraagden. Meer dan de helft van de bedrijven (53%) verwacht dat consumenten deze versnelde transitie moeiteloos kunnen bijbenen. Privacy en gegevensbescherming blijven voor een ruime meerderheid van de organisaties belangrijke onderwerpen: 69% zegt dat de crisis dan ook geen aanleiding vormt om minder kritisch te kijken naar privacy, 16% geeft aan hier nu wel wat minder aandacht voor te hebben.

Financiële gevolgen
Meer dan 80% van de organisaties in de Nederlandse data-driven marketingsector verwacht negatieve economische gevolgen van de coronacrisis. 60% van de respondenten verwacht daarbij dat de omzet de komende 3 maanden gaat dalen. Wat dit betekent voor de eigen overlevingskansen op lange termijn, is voor een grote groep (41%) lastig in te schatten. Een derde kan in elk geval zeker financieel nog meer dan 12 maanden vooruit. Bij bijna de helft van de organisaties (49%) zijn de marketingbudgetten vooralsnog gelijk gebleven, 42% geeft aan dat de budgetten zijn gedaald. Investeringen in marketing en service gaan bij 41% van de organisaties gewoon door volgens plan, terwijl 44% de investeringen juist uitstelt.

Toekomstbestendig
Diana Janssen, directeur DDMA: “Met de DDMA Barometer hebben we onderzocht hoe onze leden er na 3 maanden coronacrisis voor staan. De klappen zijn fors, maar er zijn ook lichtpuntjes. Veel organisaties hebben geleerd van de vorige crisis en houden hun marketingbudgetten nu op peil. Een aantal organisaties haalt geplande investeringen zelfs naar voren. De versnelde digitale adoptie en de verder groeiende rol van data in marketing tonen bovendien ook het toekomstbestendige karakter van onze sector. Voor DDMA zijn de inzichten uit dit onderzoek heel belangrijk om onze leden zo goed mogelijk te kunnen helpen. Op het gebied van kennisdeling, maar ook in de gesprekken die we voeren in Den Haag en Brussel.”

Vervolgonderzoek naar status data-driven marketing
Elk jaar brengt de DDMA Commissie Data, Decisions & Engagement met het Data-Driven Marketing Onderzoek (DDMO) de ontwikkelingen in onze sector in kaart. Extra belangrijk nu de digitale transitie door de coronacrisis in een stroomversnelling zit. In het eerste deel van het onderzoek gaan we specifiek in op data en technologie. Om ook dit jaar duidelijke inzichten te bieden hebben we je jouw hulp nodig. Vul hier de enquête met slechts 6 vragen in – dat kost je +/- 3 minuten. Dankjewel!

Benieuwd hoe deze versnelde digitalisering zich manifesteert? Lees dan dit artikelvan Andries Hiemstra en Robin Doezie uit de DDMA Commissie Digital Marketing Transformation.

DDMA Barometer coronacrisis – rapport

Download (155 KB)

DDMA Barometer coronacrisis – infographic

Download (2 MB)

Ook interessant

Lees meer
Data, Decisions & Engagement |

DDMA Commissies Social Media, Digital Analytics en Data, Decisions & Engagement krijgen versterking

Nieuwe bloed binnen onze commissies. Anouk Kramer, social advertising director bij dentsu, Monique Hartvelt-Zwanenburg, omnichannel campaigning specialist bij Odido, en Lex Jacobs, business development bij Blend360, zijn ieder toegetreden tot…
Lees meer
Artificial Intelligence |

De grootste trends in data-driven marketing voor 2024 (volgens de commissies van DDMA)

Welke ontwikkelingen gaan ervoor zorgen dat jouw werk als marketeer, jurist of dataspecialist in 2024 ingrijpend gaat veranderen? Welke innovaties mag jij echt niet missen? Zoals elk jaar zetten de…
Lees meer
Data, Decisions & Engagement |

Lisette Gouda (ANWB): De personalisatiereis van ANWB

In 2020 behaalde de ANWB de DDMA Customer Data Award met hun personalisatiecase, waarbij ze met behulp van een doordacht architectuurmodel de dienstverlening verbeterden en een aanzienlijke cultuurverandering doorgingen. Van…