Spring naar content

Maar wat verstaan we hier precies onder? Creative Automation is een technologische oplossing die gebruikt kan worden om de creatie- en productieprocessen van digitale media-uitingen te automatiseren en stroomlijnen.

Hoe kan Creative Automation jouw organisatie helpen?

  • Efficiëntie. Stel je een wereld voor waarin je team niet wordt geplaagd door repetitieve bewerkingen en aanpassingen aan formaten. Creative Automation automatiseert deze taken, waardoor waardevolle uren vrijkomen voor brainstormen, concepting en het creëren van werkelijk unieke content. Je kunt dus eigenlijk meer doen met minder tijd en mensen.
  • Schaalbaarheid. De tijd van de single, one-size-fits-all campagne is voorbij. Het publiek van vandaag consumeert content via een duizelingwekkende reeks kanalen, van sociale media tot streamingdiensten tot buitenreclame. Creative Automation stelt je in staat om snel en efficiënt verschillende variaties met de creatieve assets te genereren, zodat je boodschap het juiste publiek in het juiste formaat bereikt, zonder afbreuk te doen aan de merkconsistentie.
  • Personalisatie. Consumenten verlangen naar gepersonaliseerde ervaringen. Creative Automation stelt je in staat om een veelvoud aan contentvariaties te creëren die zijn afgestemd op specifieke demografieën, interesses en gedragingen. Deze rijke pool van assets wordt de brandstof voor marketing-algoritmen, waardoor ze de meest relevante boodschap voor elke individuele consument kunnen identificeren en afleveren.

Hoe werkt het?

Het basisprincipe van Creative Automation is dat je werkt met designsystemen en templates die gevuld worden met data vanuit een datasheet. De datasheet bevat al je mogelijke variaties binnen een template. Voorbeelden hiervan zijn image copy, buttons, afbeeldingen, bewegende elementen, kleuren. Je datasheet wordt gekoppeld aan je templates en vervolgens render je alle mogelijke variaties door 1 druk op de knop.

Maar kun je nog wel echt creatief zijn wanneer je werkt met een aanpak als deze?

  • Een katalysator voor innovatie. Creative Automation werkt dus binnen een gestructureerd kader. Dit lijkt op het eerste gezicht misschien beperkend, maar laten we eerlijk zijn; elke reguliere brief/brand guidelines etc vormen in principe ook een kader en zonder duidelijk kader geen goede output. In het geval van Creative Automation kan de andere designaanpak ook juist een springplank zijn voor innovatie. Door zich te concentreren op het strategisch gebruik van sjablonen en het definiëren van duidelijke parameters, wordt je team uitgedaagd om creatief te denken binnen een gedefinieerde structuur. Dit kan leiden tot de ontwikkeling van frisse en onverwachte benaderingen.
  • Een combinatie van mens en machine. De kracht ligt ook in de combinatie van Creative Automation met andere productiemethoden. Stel je voor: een impactvolle tv-commercial of een PR genererende activatie gecombineerd met hypergepersonaliseerde posts op sociale media. Deze krachtige mix maximaliseert de impact van je creatieve visie en zorgt er tegelijkertijd voor dat jouw boodschap op een dieper niveau resoneert bij individuele consumenten.

Hoe start je met Creative Automation?

De ingrediënten voor een succesvolle integratie van Creative Automation binnen je productieprocessen zijn de volgende;

  • Definieer duidelijk wat de ambitie is voor contentproductie vanuit de marketingstrategie en bedrijfsdoelstellingen.
  • Kies tooling van een aanbieder die qua mogelijkheden aansluit bij je ambitie, je kanaalgebruik en je marketingdoelstellingen. Er zijn er een hoop, daarom kan het verstandig zijn je te laten adviseren.
  • Zorg voor een creatief team dat de methodiek van-, en de andere manier van creatie aanvliegen omarmt en snapt. Er zijn bureaus die dit spelletje goed snappen en je daarnaast ook goed kunnen adviseren over de best passende tooling.
  • Een goede samenwerking tussen media en creatie waarbij-, en op basis van een goed campagneplan nagedacht is over de te ontwikkelen variaties.

Samenvattend is Creative Automation voor veel organisaties een heel goede oplossing voor een groeiend probleem en daarom zeer de moeite om in te duiken.

Anneloes van Vugt

Head of Content & partner | DEPT®

Ook interessant

Lees meer
Creative |

Creative Automation; hét antwoord op de groeiende vraag naar content

Als brand managers en marketeers staan we onder constante druk om onze doelgroep impactvolle content te laten zien via een groeiend aantal kanalen en formats. Consumenten hebben bovendien steeds hogere…
Lees meer
Creative |

Nieuw bloed in de DDMA Commissies Post, Creative en Search

De DDMA Commissies Post, Creative en Search hebben versterking gekregen. Olaf van Rijn, Business Development bij Whooz, Saskia Priester, Marketing Consultant & UX Designer bij Harvest Digital, en Ryan Peerkhan,…
Lees meer
Artificial Intelligence |

Versterking voor DDMA Commissies AI, Creative, Social Media en Data, Decisions & Engagement

Vier DDMA-commissies verwelkomen ieder een nieuw commissielid. Cora Everaarts (Head of Marketing Activation bij Roompot & Landal GreenParks), Eelco van Kuik (Managing partner & Founder van Onesecondbefore), Jos Majoor (Strateeg/Team…