Waarom certificeren?
De invloed van social media groeit, en daarmee ook de verantwoordelijkheid van influencers als reclamemakers. Transparantie in reclame-uitingen is een belangrijk uitgangspunt van zelfregulering en wetgeving, en essentieel voor het behoud van vertrouwen bij consumenten. Daarom hebben bvA, DDMA en Stichting Reclamecode (SRC) op 22 april 2024 het certificaat en openbaar register ‘Certified by influencerregels.com’ gelanceerd. Hiermee kunnen influencers en creators laten zien dat zij op een transparante en verantwoorde manier reclame maken.
Bol sluit zich aan als nieuwe partner
Het succes van het initiatief is mede te danken aan de actieve support van 14 prominente adverteerders, waaronder sinds kort ook bol: “‘Bij bol werken we dagelijks samen met honderden influencers om creatieve en geloofwaardige campagnes neer te zetten. Transparantie en duidelijkheid zijn voor ons super belangrijk, zowel voor de influencers met wie wij samenwerken, als voor onze klanten,” aldus Laurens Eckhart, Influencer Marketing Manager bij bol.
“Daarom sluiten wij ons aan bij de certificering: het draagt bij aan het professionaliseren van de branche en het versterken van vertrouwen. Als extra aanmoediging en om de drempel te verlagen, zullen we bovendien de kosten voor het behalen van het certificaat komend jaar eenmalig vergoeden.”
Albert Heijn, ANWB, Coca-Cola Nederland, JDE, L’Oréal Group, TUI, Heineken Nederland, McDonald’s, Kruidvat, Nestlé, Unilever, Vrumona en VTech sloten zich eerder aan en geven hun actieve steun. Dat betekent dat zij nu of in de nabije toekomst voor hun merken alleen nog met gecertificeerde influencers werken. Zij hebben dit gecommuniceerd naar de bureaus en influencers met wie zij werken en hebben de certificering als voorwaarde opgenomen in hun samenwerkingsovereenkomsten.
Succes door samenwerking
Het certificeringsprogramma biedt influencers de mogelijkheid om via een e-learning de belangrijkste reclameregels die gelden tot zich te nemen. Na het succesvol afronden ontvangen zij een certificaat waarmee ze aantonen voldoende kennis te hebben van de regels voor duidelijke en eerlijke reclame. Gecertificeerde influencers worden opgenomen in een openbaar register op influencerregels.com. Stichting Reclamecode (SRC) monitort deze influencers en ondersteunt hen bij eventuele vragen of onduidelijkheden over het naleven van de regels. Het programma is dit jaar succesvol uitgerold. Inmiddels hebben ruim 2.000 influencers en creators het certificaat behaald – van micro tot macro, in diverse categorieën en actief op verschillende kanalen. Onder hen zijn recent bekende namen als Gio Latooy, Rianne Meijer, Qucee, Dave Roelvink en Marlijn Weerdenburg gecertificeerd. En de teller loopt door!
Het initiatief vindt brede steun van partijen die een rol spelen bij influencer marketing: influencers, bureaus, adverteerders en social platforms. Daarnaast hebben maatschappelijke stakeholders zoals toezichthouders hun vertrouwen in deze vorm van zelfregulering door de sector uitgesproken.
Management- en reclamebureaus
Maar liefst 30 Nederlandse management- en reclamebureaus hebben de certificering omarmd en stimuleren bij hen aangesloten influencers om het certificaat te behalen. Velen zien het als welkome stap in het verder professionaliseren van het werkveld. Naast lanceringspartner A Million Faces hebben de volgende bureaus zich sinds de lancering aangesloten bij het initiatief: Storyboard, &MediaGroup, First, For You Agency, Chapters, Going Places, Next Gen Talents, OnSocial, Team4all, Wayv Agency, M-Agency, Monks, Roads Agency, Chapter Orange, Familyblend, Nortzy Influence, Bureau Vuur & Vlam, Next Chapter, Gamechangers, Boom Boom Club en Ace Content Icons, Kuzco, Puntenslijpen, het Collectief, dentsu Benelux, Makers Avenue, Concess, Social Next Agency en Maja Agenzy.
Next steps in 2025
Voor het komende jaar werken DDMA, bvA en SRC verder aan optimalisering van het certificeringsproces en het betrekken van nog meer partijen die dit initiatief omarmen. In 2025 komt er een update van de e-learning met nieuwe voorbeelden en informatie over ontwikkelingen in het regelveld. Alle gecertificeerde influencers moeten na een jaar een herhalingsmodule doorlopen om hun certificering te behouden. Ook wordt gewerkt aan ondersteunende informatie voor adverteerders en agencies.