Spring naar content

De nieuwe verordening bevat regels voor online platforms en stelt aanvullende eisen aan het gebruik van gepersonaliseerde advertenties, boven op bestaande wetgeving zoals de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). Doordat veel partijen adverteren via platforms zoals Instagram, Youtube en TikTok, heeft de nieuwe verordening niet alleen invloed op de platforms zelf, maar ook op de vele adverteerders.

De ACM zal toezicht gaan houden op de manier waarop in Nederland gevestigde platforms de regels in de DSA naleven. Een klein gedeelte van het toezicht ten aanzien van gepersonaliseerde advertenties komt te liggen bij de Autoriteit Persoonsgegevens.

Er is voor de sector nog onzekerheid over de implementatie van de verordening, voornamelijk door de vele open normen. Zo is de DSA bijvoorbeeld strenger voor platforms die diensten aanbieden die gericht zijn op kinderen; dergelijke diensten mogen geen gepersonaliseerde advertenties meer tonen. Het is daarentegen nog niet bepaald wanneer een dienst zich precies op kinderen richt. Ook moeten verzoeken van zogenoemde ‘trusted flaggers’ met voorrang in behandeling worden genomen door platforms, maar is het onduidelijk welke partijen deze rol op zich gaan nemen in de toekomst.

Het is voor de sector van belang dat de toezichthouders de praktijk goed begrijpen en daarom zullen we constructief met elkaar in gesprek blijven. Daarnaast onderzoeken we de mogelijkheden om samen met de ACM de onduidelijkheden helder te krijgen door bijvoorbeeld informatiesessies te organiseren waar leden vragen kunnen stellen. Om dit zo praktisch en relevant mogelijk te maken, willen we een oproep doen:

Mocht je als organisatie vragen hebben over de implementatie van en toezicht op de DSA, laat het ons weten via legal@ddma.nl.

Daarnaast heeft EZK gewerkt aan de Uitvoeringswet digitaledienstenverordening. Deze wet legt de procedurele kant van de implementatie van de DSA juridisch vast en staat momenteel open ter consultatie. Als je commentaar hebt op het voorstel, heb je tot 25 augustus de mogelijkheid om feedback te geven.

Op de hoogte blijven

Romar van der Leij

Voormalig Legal counsel | DDMA

Ook interessant

Lees meer
AI Act |

AI & Contentcreatie: Transparantie en Aansprakelijkheid bij Online Reclame op Sociale Media

“Deze video is gegenereerd met hulp van AI” – is dit verplicht om te vermelden bij (influencer)content op TikTok of Instagram? Creators en marketeers experimenteren steeds vaker met AI-tools: van…
Lees meer
AI Act |

AI & Cybersecurity: het veilig en compliant inzetten van AI?

Een AI-marketingtool die ongemerkt gevoelige klantdata lekt. Een phishing-aanval die via AI automatisch gepersonaliseerde e-mails verstuurt uit naam van de CEO. Of een AI-model dat per ongeluk getraind blijkt te…
Lees meer
AI Act |

AI & Platformregulering: Hoe de AI Act, DSA en DMA jouw marketing beïnvloeden

Voor effectieve online marketing zijn de grote platformen zoals Meta, Google en TikTok onmisbaar. Ze vormen de spil in veel marketingstrategieën. Denk aan personalisatie, targeting en performance analyse. Tegelijkertijd draaien…