Spring naar content

Dit artikel is ook verschenen op Marketingfacts.

Nieuwe strijd staat voor de deur in online retail

Sinds de jaren ’90 is e-commerce in Nederland hard gegroeid, met name gevoed door technologie en innovatie. Dit is een beweging die blijft doorzetten, vertelt Thijs Geijer, sectoreconoom bij ING. Uit onderzoek van ING blijkt dat een webwinkel het van een normale winkel wint op gemak, prijs en assortiment. Fysieke winkels scoren wel nog goed op services en advies. Dit is een reden dat sommige productcategorieën, zoals wonen, zich wel nog goed lenen voor een fysiekewinkelstrategie.

Online heeft echter niet de beperking van groei die fysieke winkels wel kennen en groeien hierdoor harder door. De fragmentatiestrijd die op dit moment in Nederland gaande is gaat uiteindelijk voor consolidatie zorgen. Zeker nu het grote Amazon er ook nog aankomt. Op dit moment heeft Nederland als een van de weinige landen nog een vrij gefragmenteerd online retaillandschap waarin 10 retailers verantwoordelijkheid zijn voor ongeveer 40% van de markt. ING voorspelt echter dat rond 2025 er nog maar 2 retailers zijn die ruim 40% van markt bezitten. De overheersing en groei van de online marketplaces heeft zowel positieve als negatieve gevolgen voor zowel de retail zelf als voor de consument.

Amazon, doen of niet doen?

Friso Leenen, head of paid search advertising bij Storm Digital, geeft praktisch handvatten die je helpen bij de keus wel of niet met Amazon in zee te gaan. Houd als eerste rekening met de volgende aspecten als je overweegt om je product of merk te gaan verkopen via Amazon:

  • Impact op je merkwaarde
  • Kostenafdracht aan Amazon: de combinatie van vaste en variabele kosten. Hoe de kostenstructuur er in Nederland exact uit gaat zien is nog niet duidelijk.
  • Strategie: denk goed na wat je wilt bereiken met toetreding tot Amazon. Overweeg bijvoorbeeld wie je wilt gaan bereiken op Amazon en of je het kanaal voor de korte of lange termijn wilt gebruiken.
  • Retail readiness: Amazon hanteert regels waar je product aan moet voldoen alvorens je succesvol kunt adverteren en verkopen op het platform. Kijk hier goed naar.
  • Wat gebeurt er met je bedrijfsdata en sta je hier achter?

Leenen geeft daarnaast drie goede redenen om te gaan adverteren op Amazon:

  • Branding: Top om je product launch (deels) te starten op Amazon
  • Nieuw: Amazon in Nederland is nieuw en er hangt een enorme buzz omheen. Het kan slim zijn om daarom meteen als merk aan boord te gaan
  • Zichtbaarheid: Amazon heeft een gigantisch bereik en is hiermee een makkelijk extra kanaal om aan te sluiten

Waarom IKEA nu (nog) niet toetreedt tot Amazon en andere marketplaces

IKEA kiest er vooralsnog voor niet toe te treden tot Amazon en andere marketplaces. Het Zweedse bedrijf heeft daar verschillende redenen voor:

  • IKEA zit midden in een digitale transformatie waarbij de focus nu ligt op het implementeren van systemen zoals een DMP, Adtracking, een volledig vernieuwde webomgeving, een shoppable app en nog meer. In dit proces worden keuzes gemaakt over nieuwe ontwikkelingen waar het bedrijf wel of niet in mee gaat.
  • De productprijzen binnen IKEA worden via een uitvoerig en zorgvuldig proces bepaald. Adverteren op Amazon heeft grote impact op de IKEA-prijs. Het is voor IKEA dus niet eenvoudig om dit ‘even’ aan te zetten. Het bedrijf is al wel aan het samenwerken met marketplaces zoals Beslist.nl en Marktplaats om hierin ervaring in op te doen.
  • De beweegreden is op dit moment voornamelijk organisatorisch onderbouwd, maar daarnaast is voor IKEA klantbeleving ook enorm belangrijk. Dit geef je uit handen via een marketplace zoals Amazon. Relevant blijven staat dan ook hoog op de agenda.

Zo verkoop je jouw product op Amazon in 5 stappen

Ben jij ervan overtuigd dat Amazon voor jouw merk of product wél van waarde gaat zijn? Martine Kevelham, director retail nedia bij Maze-one, gaat dieper in op de stappen die je doorloopt als je jouw merk of product gaat verkopen op Amazon.

1. Vendor versus seller

Je kunt samenwerken met Amazon als vendor (leverancier; Amazon koopt producten bij je in) of als seller (je gaat zelf het platform op). Een hybride structuur is ook mogelijk. Het merendeel van de verkopers op Amazon is seller. Als seller heb je een afdracht tussen de 25-35% als je alle Amazon diensten afneemt (dit is inclusief handling van retouren) en krijg je iedere 14 dagen uitbetaald.

2. Fulfillment

Als je een contract met Amazon hebt afgesloten moet je gaan bepalen hoe je de fulfillment wil laten lopen. Dit is een belangrijke afweging. Besluit je namelijk om de fulfillment zelf te doen dan zal Amazon strak monitoren of je dit naar hun tevredenheid doet. Is dat niet het geval, dan wordt je hiervoor afgestraft. Met betrekking tot fulfillment heb je drie opties:
● FBA = fulfillment by Amazon
● MFN = merchant fulfilled network
● SFP = self-fulfill Prime

3. Content

Het algoritme van Amazon bepaalt welke producten er getoond worden bij een zoekopdracht. Content is de belangrijkste driver van dit algoritme. Het is daarom van groot belang dat de content die je op Amazon toont goed op orde is. Hier ben je als merk zelf verantwoordelijk voor. Maak goede detailpagina’s met veel tekst, creëer A+ content en maak brand pages. Vergeet ook niet dat hoe langer je pagina’s worden bezocht, hoe hoger je in de ranking komt te staan

4. Merk beschermen

Registreer je voor het Brand Registry Program 2.0 om je merk op Amazon goed te beschermen. Deelname aan dit programma is gratis voor brand owners. Het programma bijhouden kost wel heel veel tijd. Dit dien je namelijk zelf te doen en het is allemaal handmatig werk.

5. Adverteren

Een groot deel van de Amazon-productlijstpagina is betaald. Met een slimme advertentiestrategie op Amazon kun je dus een goede plek voor je product kopen. Amazon heeft ook een eigen DSP die actief zal worden op de Nederlandse markt. Deze DSP geeft je de mogelijkheid om slimme Amazon data te targeten zowel op als buiten het Amazon netwerk.De verwachting is niet dat de consument direct geen gebruik meer gaat maken van andere marketplaces als Amazon in Nederland start – dit bijvoorbeeld vanwege loyaliteit en gewenning. Wel is de kans groot dat resellers direct ook Amazon gaan gebruiken als verkoopkanaal en hierdoor wellicht andere kanalen minder intensief gaan gebruiken. Dit kan andere online marketplaces in Nederland wel direct pijn gaan doen. Iets om zeker in je achterhoofd te houden is dat Amazon als seller een moeilijk platform om te gebruiken kan zijn. Er zijn heel veel regels en de services vanuit Amazon zijn niet altijd optimaal.

Andries Hiemstra

Founder & Evangelist | [ah]consulting

Anniek Swillens

Director Tech, Yield & Service at DPG Media

Ook interessant

Lees meer
Data, Decisions & Engagement |

DDMA Commissies Social Media, Digital Analytics en Data, Decisions & Engagement krijgen versterking

Nieuwe bloed binnen onze commissies. Anouk Kramer, social advertising director bij dentsu, Monique Hartvelt-Zwanenburg, omnichannel campaigning specialist bij Odido, en Lex Jacobs, business development bij Blend360, zijn ieder toegetreden tot…
Lees meer
Artificial Intelligence |

De grootste trends in data-driven marketing voor 2024 (volgens de commissies van DDMA)

Welke ontwikkelingen gaan ervoor zorgen dat jouw werk als marketeer, jurist of dataspecialist in 2024 ingrijpend gaat veranderen? Welke innovaties mag jij echt niet missen? Zoals elk jaar zetten de…
Lees meer
Data, Decisions & Engagement |

Lisette Gouda (ANWB): De personalisatiereis van ANWB

In 2020 behaalde de ANWB de DDMA Customer Data Award met hun personalisatiecase, waarbij ze met behulp van een doordacht architectuurmodel de dienstverlening verbeterden en een aanzienlijke cultuurverandering doorgingen. Van…