Spring naar content

Met deze certificering laten influencers, online creators en talenten zien dat ze op een juiste en verantwoorde manier reclame maken. Na het behalen van het certificaat middels een e-learning krijgen de influencers een plek in het openbare register en laten daarmee zien dat ze op de hoogte zijn van alle relevante wet- en regelgeving rondom influencer marketing. Inmiddels hebben 1090 influencers het certificaat gehaald, waaronder Bram Krikke, Eloise van Oranje, Kaj Gorgels en Geraldine Kemper

Certificering wordt standaardonderdeel van contracten bij adverteerders 

Adverteerders Albert Heijn, ANWB, Jacobs Douwe Egberts, Kruidvat, McDonald’s, Nestlé Nederland, Vrumona en VTech maken deel uit van de tweede lichting merken die zich aan het initiatief hebben verbonden. Dit betekent dat ook zij de certificering onderdeel laten worden van de contracten die zij afsluiten met influencers en creators. Deze organisaties gaan uitsluitend nog werken met gecertificeerde influencers.

We werken met een vaste groep van influencers. Zij zijn onze ambassadeurs. In al onze media uitingen vinden we het belangrijk dat we dat op een verantwoorde manier doen. Ook op social media. Deze certificering draagt hieraan bij. We zijn dan ook positief over deze ontwikkeling. Ook richting onze klanten vinden we dit van belang zodat we ze voorzien van transparante content.

Johan van der Zanden, Directeur Marketing en Communicatie bij Albert Heijn.

Bij Kruidvat vinden we transparantie en integriteit belangrijk bij al onze marketinginspanningen. Daarom omarmen we vol enthousiasme het keurmerk en openbaar register voor influencers, ‘Certified by Influencerregels.com’. Door samen te werken met gecertificeerde influencers versterken we niet alleen de geloofwaardigheid van onze marketingcampagnes, maar garanderen we ook dat onze boodschap op een authentieke en duidelijke manier worden overgebracht naar consumenten.

Maurice van Susante – Manager Social Media, Influencer Marketing en Content Marketing bij Kruidvat

Door deze certificering te behalen laten de influencers zien dat ze zich bewust zijn van de invloed die ze hebben op hun volgers en het belang om hier op een verantwoorde manier mee om te gaan. Wat ons betreft is dit de basis binnen dit vakgebied en dus ook een voorwaarde voor samenwerking.

Jetske Bouma , Marketing Director NL bij Jacobs Douwe Egberts (JDE)

Influencer marketing is de afgelopen jaren een steeds belangrijker middel geworden in de media mix om bereik en engagement te vergroten. Ook is de content enorm geprofessionaliseerd. Vanuit McDonald’s zijn wij blij met de certificering van de influencers. Dit borgt objectiviteit en zorgt voor de verdere professionalisering van influencers marketing, waarbij je als merk en influencers altijd alert moet zijn op een authentieke en geloofwaardige samenwerking – passend bij de juiste doelgroep. Wij juichen deze stap toe!

Stijn Mentrop, CMO bij McDonald’s Nederland

Bij Nestlé zien we deze certificering als een prachtige stap in de professionalisering van influencer marketing. Gezien de grote impact van influencers op hun volgers en onze doelgroep, waarderen we hun bijdrage enorm. Deze certificering gaat dan ook zeker helpen de transparantie en geloofwaardigheid van dit vakgebied te vergroten.

Anya Pieroen, Head of Corporate Communications bij Nestlé Nederland

Influencer marketing is een belangrijk onderdeel van onze mediamix en zowel adverteerders als creators hebben baat bij transparante- en verantwoorde influencer-reclame. Als frisdrankleverancier vinden wij het belangrijk dat de influencers waar wij mee samenwerken op de hoogte zijn van de reclameregels rondom frisdrankreclame. Wij committeren ons aan de influencer certificering en werken vanaf 1 juni alleen nog maar samen met gecertificeerde influencers.

Esther Kulk, Media Manager bij Vrumona

Management- en reclamebureaus 

De grootste management- en reclamebureaus van Nederland worden gestimuleerd om hun talenten de e-learning te laten doorlopen. Velen zien het als welkome stap in het verder professionaliseren van het werkveld. Naast lanceringspartner A Million Faces hebben de volgende bureaus zich sinds de lancering aangesloten bij het initiatief: Storyboard, &MediaGroup, First, For You Agency, Chapters, Going Places, Next Gen Talents, OnSocial, Team4all, Wayv Agency, S1, M-Agency, MediaMonks, Roads Agency, Chapter Orange, Familyblend, Nortzy Influence, Bureau Vuur & Vlam, Next Chapter, Gamechangers, Boom Boom Club en Ace Content Icons. Deze bureaus stimuleren de influencers die ze representeren het certificaat te behalen.

Wat wordt er behandeld in de e-learning?  

De e-learning module is ontwikkeld samen met verschillende toezichthouders en specialisten uit de branche. Er worden meerdere onderwerpen behandeld, waaronder: 

  • Het verbod op het kopen van nepvolgers en neplikes (hier is reeds een boete voor gegeven)  
  • Het verplicht gebruiken van Kijkwijzer-icoontjes voor YouTubers  
  • Regels rondom het gratis krijgen van producten. Ook hier moet duidelijk zijn welk bedrijf achter deze vorm van promotie zit  
  • Het juiste gebruik van hashtags. Zo zijn #partner en #collab geen geldige vermeldingen meer om een samenwerking mee aan te kondigen.  
  • Het verbod op reclame maken voor vapes, dat is altijd verboden. Jonge influencers worden helaas echter regelmatig door fabrikanten benaderd.  
  • Regels rondom finfluencing. Het is verboden om zomaar advies te geven aan volgers over beleggen en crypto.  
  • Reclame rondom alcohol en alcoholvrije vervangers; zo wordt uitgelegd hoe deze content weggehouden kan worden bij minderjarigen.  

Influencers in Nederland: de cijfers

Het register is relevant voor alle professionele vloggers in Nederland die samenwerken met merken. Op 1 januari 2024 stonden 1.548 ondernemers die zich vlogger, influencer of YouTuber noemen, ingeschreven bij KVK.  Ook telt Nederland zo’n 150 influencers met meer dan 500.000 volgers.

Bob Younge

Contentspecialist

Ook interessant

Lees meer
Influencermarketing |

Transparant Werken als Influencer: Vier lessen uit de Monitoring van de Stichting Reclame Code

Iedere door influencerregels.com gecertificeerde influencer wordt door de Stichting Reclame Code (SRC) steekproefsgewijs gemonitord. Als de SRC een overtreding ontdekt, stuurt zij een advies naar de betreffende influencer. Uit de…
Lees meer
Influencermarketing |

Herziening van de Reclamecode Social Media & Influencer Marketing: denk mee!

De Reclamecode Social Media & Influencer Marketing (RSM) bevat waardevolle richtlijnen voor het reguleren van reclame via sociale media en influencerkanalen. Met alle veranderingen in de afgelopen 5 jaar is…
Lees meer
Influencermarketing |

Kidfluencers en Arbeidsnormen: Wat Moet Er Nu Gebeuren?

Hoewel er al regels zijn voor influencercontent en beperkingen rond reclame voor kinderen, krijgen ook de werkomstandigheden van kidfluencers steeds meer de aandacht die ze verdienen. De marketingbranche wil zich…