Spring naar content
Filters:
Sorteer op:
Lees meer
Conversion Rate Optimisation Data-ethiek Legal Overige Europese wetgeving
Artikel |

Dark patterns – wat mag wel en niet volgens de EDPB

De European Data Protection Board (EDPB – koepel van alle Europese privacytoezichthouders) heeft nieuwe guidelines vastgesteld over het herkennen en vermijden van dark patterns op sociale media. De guideline is gericht aan socialmediaplatforms, dus heeft geen directe invloed op de marketingpraktijk van jouw organisatie. Wel…
Lees meer
Legal Overige Europese wetgeving
Nieuws |

Europees akkoord op nieuwe regels voor digitale diensten

In de nacht van vrijdag 23 op zaterdag 24 april hebben de Europese instellingen (wederom) bewezen dat niet alle wetgevingsprocessen langdurig zijn. Rond de klok van twee is er namelijk een politiek akkoord gesloten op het in december 2020 ingediende voorstel voor een Digital Services…
Lees meer
Cookies Legal Privacy
Nieuws |

Ook einde van third-party tracking in Android

Nadat Google eerder aankondigde te stoppen met third-party tracking in webbrowser Chrome, heeft het tech-bedrijf nu aangekondigd eenzelfde verandering te gaan doorvoeren in mobiel besturingssysteem Android. De Privacy Sandbox voor Android moet gebruikers meer controle geven over gegevens en privacy. Deze ontwikkeling past binnen een…
Lees meer
Legal Overige Europese wetgeving

Voorstel Digital Services Act goedgekeurd, zonder algeheel verbod op gerichte reclame

Het Europees Parlement heeft een aangepaste versie van het voorstel voor de Digital Services Act (DSA) goedgekeurd. De belangrijkste wijzigingen zijn verlichting van lasten voor micro- en kleine ondernemingen, meer transparantie over en keuzemogelijkheden voor gepersonaliseerd adverteren, een verbod op gerichte reclame op minderjarigen en…
Lees meer
Legal Overige Europese wetgeving
Artikel |

De digitale economie verdient meer aandacht uit Den Haag

Op 16 november ging de Tweede Kamer voor het eerst echt in gesprek over twee niet onbelangrijke wetten die de digitale economie beter moeten reguleren. De DSA (Digital Services Act) en de DMA (Digital Market Act) komen uit Europa en zijn broodnodig. De digitale economie…
Lees meer
Legal Overige Europese wetgeving
Artikel |

EDPB: Geen algeheel verbod op gepersonaliseerd adverteren, wél striktere regulering

De lopende onderhandelingen over de Digital Services Act (DSA) in Brussel maken gepersonaliseerd adverteren tot een ‘hot topic’. Zo publiceerden we vorige maand onze visie op de oproep van 19 Europarlementariërs om niet meer te adverteren via grote platforms. Ook sprak Minister van Economische Zaken…
Lees meer
Legal Overige Europese wetgeving
Artikel |

Minister Blok: geen algeheel verbod op gepersonaliseerd adverteren

Tijdens een Tweede Kamerdebat op 16 november 2021 heeft Stef Blok, Minister van Economische Zaken en Klimaat, aangegeven dat er geen algeheel verbod op gepersonaliseerd adverteren komt. In Brussel gingen de afgelopen tijd stemmen op om een dergelijk verbod in de aankomende Digital Services Act…
Lees meer
Legal Overige Europese wetgeving
Artikel |

DDMA: focus op aanpakken desinformatie, boycot advertentieplatforms geen oplossing

19 Europarlementariërs hebben deze week in een brief Europa’s grootste bedrijven opgeroepen kritisch naar hun advertentie-activiteiten op digitale platforms te kijken. DDMA herkent zich in de zorgen van de Europarlementariërs, maar een boycot van deze platforms is niet de oplossing. Het is effectiever om te…
Lees meer
Digital Marketing Transformation Legal
Artikel |

Wat betekenen de Digital Services Act & de Digital Markets Acts voor data & marketing?

In december 2020 kwam de Europese Commissie met een nieuw voorstel voor een pakket aan regels die van invloed gaan zijn op digitale diensten. Dit pakket, bestaande uit de Digital Markets Act (DMA) en Digital Services Act (DSA), moet gaan bijdragen aan een veiligere omgeving…
Lees meer
AVG Legal
Nieuws |

DDMA Privacy Monitor 2019: Grootste deel van de Nederlanders op de hoogte van Privacywet AVG

De DDMA Privacy Monitor 2019, een door GFK uitgevoerd onderzoek onder ruim 1.000 respondenten, laat zien dat Nederlanders steeds privacybewuster worden. Het aantal ondervraagden dat de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) kent, is enorm toegenomen vergeleken met een jaar geleden (van 28% in 2018 naar 69%…