Spring naar content

Kanalen en inkomstenbronnen

  1. Face-to-face blijft nog steeds een heel belangrijk kanaal, al wordt de businesscase door stijgende kosten lastiger. Het is vooral van belang dat de afhankelijkheid ervan afneemt, omdat van één kanaal afhankelijk zijn simpelweg te risicovol is. Een gezonde kanalenmix is de toekomst, uiteraard op basis van een goede data-inrichting en strategie en met een logische plek in de journey voor elk kanaal. Zo zal telemarketing ook ingezet blijven worden, maar meer gericht op persoonlijke binding dan op harde werving.
  2. Er is één kanaal waar sowieso nog veel groei zit: nalatenschappen. Dit is er wel één van de lange adem en vergt een aantal jaar investering. Wie er over 5 jaar de vruchten van wil plukken, moet er nu mee beginnen (maar dan heb je ook wat!).

Team en organisatie

  1. Kennis van techniek wordt steeds belangrijker binnen fondsenwervende teams. Denk bijvoorbeeld aan een nieuwe functie als toolspecialist, die het hele landschap van tools en data beheert en optimaal laat gebruiken door andere fondsenwervers. Daarnaast is het voor iedere fondsenwervers cruciaal om nieuwe ontwikkelingen bij te houden, continu te blijven leren en flexibel te zijn. Je weet nu nog niet hoe je baan er over een paar jaar uitziet.
  2. Door de opkomst van AI en automatisering kan een deel van het werk van fondsenwervers worden overgenomen door bots. Dit kan betekenen dat je met kleinere mensen gaat werven, of dat je juist meer mensen vrij kunt maken voor 1-op-1-werk, zoals nalatenschappen en major donors.
  3. De marketingcultuur rukt op in goededoelenland en dat is positief, door de meer professionele inzet van data, het stellen van relevante targets en het maken van businesscases. Toch is de kans niet groot dat alle fondsenwervers worden vervangen worden door marketeers – je hebt beide disciplines nodig.
  4. Goede doelen moeten goed nadenken over welke taken ze wel of niet uitbesteden Dat kan per organisaties verschillen, als er maar een logisch verhaal of businesscase achter zit. Bij uitbesteden is het van belang om een goede opdrachtgever te zijn en echt samen te werken, bij het creëren van interne rollen moet je aan de slag met een groeipad en niet zomaar van 2 functies 1 functie maken uit geldgebrek. Goede doelen moeten niet bang zijn om in te investeren in mensen.
  5. Er is meer kennis en affiniteit nodig van marketing en fondsenwerving bij de directie en de Raad van Toezicht. Zonder dat is het enorm lastig om een cultuurverandering te creëren en vooruit te komen. En je krijgt als fondsenwerver alleen maar irrelevante vragen van bovenaf.

Impact

  1. Transparantie moet hoog op de agenda blijven staan van goede doelen. Je moet altijd accountable zijn en kunnen uitleggen hoe je je euro besteedt. Het kan helpen om hierbij te segmenteren – de ene donateur heeft wel meer behoefte aan details dan de andere.

Donateurs

  1. Hou rekening met nieuwe manieren van geven die kunnen ontstaan. Een deel van de mensen zal zich nog steeds graag direct verbinden met één doel, maar een ander deel wil wellicht flexibel geven en maandelijks bepalen waar zijn of haar geld heengaat, bijvoorbeeld via een abonnementsvorm (tot op heden bestaat zoiets nog niet). Dit kan grote impact hebben op de organisatiestructuur en manier van werken van goede doelen.
  2. Veel goede doelen richten zich niet of amper of donateurs van onder de 30, omdat hier minder geld te halen valt. Het kan echter ook strategisch slim zijn om mensen al op jonge leeftijd aan je te binden, zodat ze later meer gaan geven als ze meer te besteden hebben.

Vanuit DDMA gebruiken we deze inzichten om ons kennisprogramma voor fondsenwervers voor de komende jaren vorm te geven. Ben je lid van DDMA en wil je aansluiten bij een van onze Member Meetups voor fondsenwervers? Stuur dan een mailtje naar sannefontaine@ddma.nl of liekewesselius@ddma.nl.

Lieke Wesselius

Programmamanager

Sanne Fontaine

Voormalig Programmamanager & business development bij DDMA

Ook interessant

Lees meer
Fondsenwerving |

Chiara Padalino en Jeroen Beelen (Save the Children): ‘Door te kiezen voor een best-of-breed oplossing zijn we niet afhankelijk van één leverancier’

Save the Children heeft de kracht van data en digitalisering omarmd om hun fondsenwerving naar nieuwe hoogten te tillen. In 2015 begonnen ze met een nieuwe, ambitieuze en datagedreven strategie…
Lees meer
Fondsenwerving |

Case: Datagedreven fondsenwerving bij het Prinses Beatrix Spierfonds

Rolf Victorie is Hoofd Fondsenwerving bij het Prinses Beatrix Spierfonds. Wij spraken hem over wat nodig is om datagedreven te werken bij een fondsenwervende organisatie. We hebben het onder meer…
Lees meer
Fondsenwerving |

Case: Datagedreven Fondsenwerving bij Stichting Vluchteling

Wij spraken Cyrille Koolhaas (Hoofd Fondsenwerving) en Sanju Singh (Data & CRM Coördinator) over datagedreven fondsenwerving bij Stichting vluchteling. Hoe zetten zij data in en welke systemen en toepassingen gebruiken…