Overzicht Events

Workshop Data-ethiek in de praktijk

In deze workshop ga je onder leiding van twee facilitators aan de slag met ethische datavraagstukken uit je eigen praktijk, samen met experts van andere organisaties. Onze uitgangspunten voor datagebruik geven sturing aan de discussie en maken data-ethiek echt praktisch.

Vertrouwen in een organisatie is de nummer één voorwaarde voor klanten om gegevens te delen, blijkt uit de DDMA Privacy Monitor. Om dat vertrouwen op te bouwen en te behouden is alleen voldoen aan wetten en regels niet genoeg. Voor elke organisatie die data- en klantgedreven werkt is het van cruciaal belang dat mensen echt het gevoel hebben dat hun gegevens in goede handen zijn. Dit levert niet alleen tevreden klanten op, maar is ook belangrijk voor compliance, governance, reputatie én de business. Een datavisie, duidelijke kaders voor datagebruik en een praktische vertaling daarvan voor medewerkers zijn hiervoor onmisbaar. Daarom heeft DDMA samen met de Argumentenfabriek de workshop ‘Data-ethiek in de praktijk’ ontwikkeld.

‘Deze workshop heeft me echt geholpen om heldere uitgangspunten voor datagebruik te creëren voor KLM.’ – Mark Kramer, Director Customer Experience KLM

‘Dit is een ongelooflijk belangrijk onderwerp, dat breder gaat dan marketing. Dit hoort thuis in de boardroom.’ – Alfred Levi, voormalig SVP Marketing, Data and Media Sales, Ahold

Wat houdt de workshop in?
Onder leiding van twee facilitators ga je in op ethische datavraagstukken uit je eigen praktijk, samen met experts van andere organisaties. Onze uitgangspunten voor datagebruik geven sturing aan de discussie. Gezamenlijk maken we het probleem en de mogelijke oplossingen concreet, rekening houdend met de belangen van zowel de klant als de organisatie. Dit resulteert in een antwoord op de vraag: hoe moet je als organisatie in deze situatie willen handelen, overeenkomstig je eigen kernwaarden en de verwachtingen van je klanten?

Bij deze workshop krijg je ook het werkboek ‘Data-ethiek in de praktijk’, als hulpmiddel om het gesprek over verantwoord datagebruik doorlopend te blijven voeren binnen je organisatie. Ook ontvang je na deelname een certificaat om aan je CV en LinkedIn toe te voegen.

Voor wie is de workshop interessant?
De workshop is ontwikkeld voor en door senior professionals die werken met persoonsgegevens en deze inzetten voor commerciële doeleinden (sales, service en marketing). Denk aan managers data science, heads of data, marketingmanagers, directeuren klantenservice, fondsenwervers, juristen, compliance officers, data protection officers en privacy officers, maar ook bestuurssecretarissen, bestuursleden en commissarissen.

Deze workshop vindt digitaal plaats via Microsoft Teams. Het is ook mogelijk deze workshop als in-house workshop af te nemen. Klik hier voor meer informatie.