Spring naar content
Laden Evenementen

Tijdens deze Industry Meetup gaan we samen met experts van onder meer The Data Lawyers en het legal team van DDMA dieper in op kaders die jouw organisatie mee kan nemen wanneer het aan de slag wil gaan met AI. Tijdens de Meetup komt het volgende aan bod:

  • We benaderen AI vanuit de AVG en de AI Act, hoe train je een model met persoonsgegevens met een marketingdoeleinde op een verantwoorde manier en volgens de wet
  • Daarnaast gaan we in op auteursrecht met betrekking tot het online plaatsen van AI-gegenereerde content, gemaakt met platformen als ChatGPT of Dall-E (generative AI)
  • Tevens zetten we onze security-bril om je te helpen bij het beschermen van in AI-ingevoerde bedrijfsgevoelige informatie
  • Onderzoekers komen aan het woord om toelichting te geven op AI-ontwikkelingen in Nederland en geven ze een kijkje in hoe de consument tegen AI aankijkt
  • Je krijgt handvatten voor governance en ethiek bij de inzet van AI
  • Tot slot gaan we in op toezicht op AI-systemen, hoe kijken toezichthouders naar de inzet van AI en de algoritmes die daarbij gebruikt worden.

Al met al een programma waarmee we je volledig klaarstomen om op een verantwoorde manier met AI aan de slag te gaan.

Doelgroepen

De Industry Meetup: Responsible AI is toegankelijk en geschikt voor iedereen in het marketingvak die meer willen weten over de verantwoorde de inzet van AI. De onderstaande profielen gaan in ieder geval zeker weten met een schat aan waardevolle informatie naar huis.

Voor juristen is de Industry Meetup uitermate geschikt om jezelf helemaal op de hoogte stellen van alle wet- en regelgeving die er rondom AI is en nog gaat komen.

De kern van marketing ligt uiteindelijk bij marketeers. Zij willen goede en verantwoorde marketing op basis van de klantbehoefte. Voor marketeers dus goed om in grote lijnen te weten waar je op moet letten bij een campagne waarbij AI wordt ingezet.

Er zoveel mogelijk op het gebied van AI. Maar dat moet natuurlijk wel op een verantwoordelijke en juridisch dekkende manier. Je kan als data scientist oneindig veel toepassingen ontwikkelen, maar wel binnen de kaders van de wet en vanuit ethisch opzicht. Tijdens deze industry Meetup krijg je de handvatten om deze kaders te bepalen.

Deze nieuwe (én cruciale) rol binnen marketingteams weet een verbinding te leggen tussen de data en tech kant van marketing en weet deze begrijpelijk te maken voor onder meer de business en legal. En vice versa. Zeker rondom een moeilijk uitlegbaar onderwerp als AI is het daarom goed om als digital enabler goed op de hoogte te zijn van de actuele ontwikkelen in het vakgbebied.

Sprekers

Martijn Poulus

IT Privacy Advocaat | The Data Lawyers

Martijn Poulus is advocaat bij The Data Lawyers. Hij is gespecialiseerd in privacy- en consumentenrecht, met een speciale focus op (online) marketing, reclame en AI. Eerder werkte hij onder andere als senior legal counsel bij de Data Driven Marketing Association (DDMA). Naast zijn advocatenpraktijk is Martijn docent bij de afdeling privaatrecht van de Universiteit van Amsterdam. Ook verzorgt hij vaak cursussen over privacy en AI, waaronder CIPP/E-trainingen voor privacyprofessionals. Verder publiceert Martijn regelmatig en is hij documentatieredactielid van Mediaforum, tijdschrift voor media- en communicatierecht.

De presentatie van Martijn en Vonne gaat in op de AI Act. Daarnaast bespreken ze ook de regels die nu al gelden, zoals de privacyregels, regels omtrent IE-rechten, contractuele aspecten en aansprakelijkheid. De focus ligt daarbij niet zozeer op de regels zelf maar op de implicaties voor de praktijk: hoe kan hiermee rekening worden gehouden bij het ontwikkelen van AI?

Vonne Laan

Privacy & AI Advocaat | The Data Lawyers

Vonne Laan is advocaat privacy- en AI-recht en founding partner bij The Data Lawyers. Ze helpt organisaties bij uiteenlopende privacyzaken, variërend van vragen vooraf tot geschillen achteraf. Vanuit haar eigen ervaring met cliënten, ook in-house, weet Vonne hoe de open normen kunnen worden toegepast in de praktijk. Vonne is verder frequent spreker en docent over privacy en AI. Zo spreekt zij op congressen en geeft les aan zowel universiteiten als postdoctorale opleidingsinstituten. Als schrijver is zij verbonden aan diverse vakbladen en auteur van het handboek Privacyrecht Begrepen.

De presentatie van Martijn en Vonne gaat in op de AI Act. Daarnaast bespreken ze ook de regels die nu al gelden, zoals de privacyregels, regels omtrent IE-rechten, contractuele aspecten en aansprakelijkheid. De focus ligt daarbij niet zozeer op de regels zelf maar op de implicaties voor de praktijk: hoe kan hiermee rekening worden gehouden bij het ontwikkelen van AI?

Stefan Kulk 

Senior adviseur | Directie Coördinatie Algoritmes

Stefan Kulk is senior adviseur AI- en algoritmetoezicht bij de Directie Coördinatie Algoritmes van de Autoriteit Persoonsgegevens. Daar werkt hij onder andere aan de implementatie van nieuwe data- en digitaliseringswetgeving, waaronder ook de AI-verordening. Voordat Stefan bij de AP werkte, was hij hoofddocent en onderzoeker bij de Universiteit Utrecht op het gebied van platformregulering. 

Frank de Vries

Team lead legal | Senior legal counsel

Tijdens deze presentatie bespreken Frank & Romar welke belangen er zijn om AI op een verantwoorde manier in te zetten binnen jouw organisatie. Want de vraag waarom verantwoorde inzet nodig is, hangt af van wie je het vraagt. Denk daarbij bijvoorbeeld aan compliance aan wet- en regelgeving (zoals de nieuwe AI Act), het imago van jouw bedrijf óf de gevolgen voor mens en milieu. Ze zullen daarbij verduidelijken op welke elementen je moet letten in de datagedreven marketingsector én bieden handvatten om hiermee aan de slag te gaan binnen jouw organisatie.

Romar van der Leij

Legal counsel

Tijdens deze presentatie bespreken Frank & Romar welke belangen er zijn om AI op een verantwoorde manier in te zetten binnen jouw organisatie. Want de vraag waarom verantwoorde inzet nodig is, hangt af van wie je het vraagt. Denk daarbij bijvoorbeeld aan compliance aan wet- en regelgeving (zoals de nieuwe AI Act), het imago van jouw bedrijf óf de gevolgen voor mens en milieu. Ze zullen daarbij verduidelijken op welke elementen je moet letten in de datagedreven marketingsector én bieden handvatten om hiermee aan de slag te gaan binnen jouw organisatie.

Tickets

Bestel hieronder je ticket(s). Liever een ticket op factuur bestellen? Stuur dan een mailtje naar info@ddma.nl.

Praktische informatie

28 maart @ 13:00 17:00

(inloop vanaf 12:30 uur)

Tolhuistuin, Zaal: Zonzij

IJpromenade 2
Amsterdam, 1031 KT
+ Google Maps

Vorm:
Fysiek

Prijs:
DDMA-leden: € 50 (excl. BTW)
Niet-leden: € 150 (excl. BTW)

Taal:
Nederlands

Deel dit evenement