Overzicht Actueel

PLUS en Intratuin winnen Beste Folder Awards 2016

Winnaars gekozen uit 62 folders

Op 26 mei 2016 zijn tijdens het 20e Brievenbusreclame Congres in Amsterdam de winnaars van de Beste Folder Awards 2016 bekendgemaakt. De beste folder in de categorie Nationaal food ging naar PLUS Supermarkten. In de categorie Nationaal non-food sleepte Intratuin de prijs in de wacht. De tuincentrumgigant won ook vorig jaar de award. De Beste Folder Award is een jaarlijks initiatief van de DDMA Businessgroep Verspreidingen, uitgevoerd door adviesbureau Q&A waarbij consumenten hun favoriete folder kunnen kiezen. De publieksprijs vond dit jaar voor de 4e keer plaats.

Nek-aan-nek-race supermarkten

De folder van supermarktketen PLUS won in een nek-aan-nek-race van Jan Linders. PLUS wordt door de consument net wat beter beoordeeld op de aspecten ‘leesformaat’, ‘overzichtelijk’ en ‘aantrekkelijk’. De folder van PLUS krijgt als eindcijfer een 8,26. Stephan van den Eijnden, voorzitter DDMA Businessgroep Verspreidingen: “De verschillen tussen de top 3 genomineerden zijn minimaal. PLUS, Jan Linders en DEEN scoren allemaal hoger dan een 8. Jan Linders kreeg van het publiek een 8,16 en DEEN Supermarkten een 8,08 als eindcijfer.

Wederom Intratuin

In de categorie Nationaal non-food won ook dit jaar tuincentraketen Intratuin. Intratuin weet op alle aspecten een goede score te behalen, maar presteert met name op de aspecten ‘informatie’ en ‘overzichtelijk’ duidelijk beter dan de concurrentie. De folder van Intratuin krijgt van het publiek een 8,18. “Heel knap als je voor het tweede jaar op rij de beste folder scoort”, zegt Stephan van den Eijnden

De anderen uit de top 3 van de genomineerden, Xenos en Zinzi kregen respectievelijk een 8,05 en een 7,96 als eindcijfer van de consument. 

Acht aspecten

Consumenten konden stemmen via www.debestefolder.nl. Totaal zijn 62 folders beoordeeld op acht aspecten: Scherpste aanbiedingen, Bevat producten die ik wil kopen, Informatief, Overzichtelijk, Inspiratie, Leukste producten, Leesformaat en Aantrekkelijk (qua kleur en beeldmateriaal).

DDMA Businessgroep Verspreidingen
De Beste Folder Award is een initiatief van de DDMA Businessgroep Verspreidingen. Zij zetten zich in voor een verdere professionalisering van de distributienetwerken. Tevens genereert de groep bestedingscijfers en promoot zij huis-aan-huis folders als effectief communicatiemedium. De groep is verantwoordelijk voor de zelfregulering in de vorm van de NEE/JA en NEE/NEE sticker voor op de brievenbus.

De verkiezing van de Beste Folder Awards is uitgevoerd door adviesbureau Q&A in opdracht van de DDMA Businessgroep Verspreidingen.