Spring naar content

Searchmarketing steeds complexer

In de afgelopen jaren is het aantal functies binnen online-marketingplatformen als Google Ads en Bing Ads flink uitgebreid. Naast de toegenomen complexiteit zijn er ook diverse technologische ontwikkelingen zoals voice, mobiel en multi-screen gebruik bijgekomen die van invloed zijn op searchcampagnes. Om inzicht te krijgen in het effect hiervan op de sector hebben brancheverenigingen DDMA en IAB Nederland een enquête gehouden onder ruim 50 online marketeers werkzaam in het MKB. Aan de respondenten is onder meer gevraagd of hun searchwerkzaamheden worden geautomatiseerd en wat de grootste belemmeringen zijn om daarmee te starten.

Ruim 40% van de respondenten geeft aan dat gebrek aan technische kennis en tools hen tegenhoudt te starten met automatiseren. Bijna 30% noemt budgetrisico’s en gebrek aan tijd als redenen. Het gevoel geen controle meer te hebben op de campagnes (22%) speelt ook een rol. Een ander obstakel om te starten met automatiseren is de complexiteit van automatische oplossingen (11%). Van de respondenten die al wel gestart zijn, valt op dat ze nog in de beginfase zitten.

Gebrek aan kennis en tooling in het MKB

Gina van den Bogaard, voorzitter van de Taskforce Search van IAB Nederland: “In een ideale wereld zijn veel searchmarketingactiviteiten deels of zelfs volledig geautomatiseerd. Om searchmarketing te kunnen automatiseren is wel de juiste technische kennis en tooling nodig. Uit de enquête komt echter naar voren dat het gebrek aan kennis en tooling, naast budget en tijd, de meest genoemde reden is om niet te starten met het automatiseren van searchmarketing. En dat is zonde, aangezien juist het slim inzetten van search automation tijd en geld kan besparen. De procesverandering die vereist is voor automation is aanvankelijk een tijdsinvestering, maar die is vaak snel terugverdiend.”

Onderzoeksresultaten omgezet in concreet advies

Pieter Borst, voorzitter DDMA Commissie Search: “Na het analyseren van de onderzoeksresultaten, hebben we deze cijfers omgezet in concrete adviezen om MKB’ers te helpen de juiste keuzes te maken bij het automatiseren van hun paid-searchwerkzaamheden. De in de whitepaper aangereikte oplossingen vereisen slechts een beperkte tijdsinvestering, zijn veelal gratis te gebruiken en helpen niet alleen om tijd te besparen, maar ook om de prestaties van campagnes op een slimme manier te verbeteren.”

Afternoon update 25 april: Search automation voor beginners!

Op donderdag 25 april organiseren DDMA en IAB een Afternoon Update over dit onderwerp. De auteurs van de whitepaper delen hun insights, een praktijkcase komt aan het bod en deelnemers krijgen de kans om vragen te stellen tijdens de Q&A. Meer informatie over deze bijeenkomst is hier te vinden.

Download hier de whitepaper.

DDMA en IAB whitepaper Search automation voor MKB 2019

Download (851,11 KB)

Esther van de Bovenkamp

Voormalig Programmamanager bij DDMA

Ook interessant

Lees meer
DDMA |

Winnaars DDMA EMAS Awards 2025 bekendgemaakt

Tijdens de uitreiking van de EMAS Awards, onderdeel van de jaarlijkse DDMA Email Marketing Automation Summit, zijn vandaag de winnaars bekendgemaakt. De EMAS Awards bekronen de meest innovatieve, effectieve en…
Lees meer
Artificial Intelligence |

Verslag van het DDMA Decision Makers Breakfast – 19 juni 2025 – Amsterdam 

Op een inspirerende donderdagochtend kwamen zo’n vijftien marketing-, sales-, data- en technologie-experts bijeen in Amsterdam voor het Decision Makers Breakfast, een initiatief van DDMA. De bijeenkomst werd mede mogelijk gemaakt…
Lees meer
Data, Decisions & Engagement |

Ticketverkoop DDMA NEXT 2025 gestart: ontdek waar marketing naartoe beweegt

De ticketverkoop voor DDMA NEXT 2025 is officieel gestart. Op donderdag 27 november 2025 in Hotel Arena Amsterdam organiseert DDMA opnieuw hét event voor marketing-, data- en communicatiebeslissers die verder…