Overzicht Actueel

Het nieuwe WhatsApp privacy beleid: een walhalla voor marketing?

toetsenbord

Het zal je niet ontgaan zijn: WhatsApp heeft haar privacyvoorwaarden aangepast. In de nieuwe voorwaarden wordt duidelijk dat WhatsApp persoonsgegevens gaat delen met Facebook en dat daarnaast de inzet voor ‘commerciële berichtgeving’ mogelijk is. Dit laatste betekent zowel serviceberichten (‘je bestelling is onderweg’) als marketingberichten (‘bekijk snel onze nieuwe collectie!’). Bulkberichten en banneradvertenties blijven onmogelijk.

DDMA houdt ontwikkelingen op het gebied van data driven marketing in de gaten en hield daarom eerder de marketingmogelijkheden van WhatsApp onder een juridische loep. In de nieuwe voorwaarden staat onder andere: “Marketingberichten die u kunt ontvangen, kunnen een aanbieding bevatten waar u wellicht in geïnteresseerd bent. We willen niet dat u een spam-achtige ervaring hebt.”  Wat houdt dat eigenlijk in?

Geen banners en massaberichten

Ook onder de nieuwe voorwaarden blijft het onmogelijk bulkberichten of automatische berichten te sturen. Daarnaast worden banneradvertenties van derden niet toegestaan binnen WhatsApp. Hoewel WhatsApp voor de overname door Facebook stellige uitspraken deed over het delen van persoonsgegevens met derde partijen zegt zij in de nieuwe voorwaarden over de banneradvertenties: “We hebben niet de intentie om deze te introduceren, maar als dit ooit verandert dan zullen we dit beleid bijwerken.”

Hoe zit het met Facebook?

Het doel van het delen van de gegevens is uiteraard de datapool van Facebook te vergroten om zodoende “uw ervaringen binnen hun diensten te verbeteren zoals door het doen van productsuggesties (bijvoorbeeld voor vrienden of connecties of interessante inhoud) en door het tonen van relevante aanbiedingen en advertenties.” De inhoud van appberichten wordt niet gedeeld. Dus geen advertenties over babyspullen op Facebook nadat je je familie het blijde nieuws hebt verteld via een app.

Wat wordt er wel gedeeld? Onder andere status en profiel informatie, waaronder naam, telefoonnummer, profielfoto, sommige locatiegegevens en hoe vaak je per dag online bent. Maar ook telefoonnummers van contacten uit het telefoonboek van de gebruikers, ook al gebruiken die contacten geen WhatsApp, kunnen worden gedeeld.

Voorafgaande toestemming blijft nodig

WhatsApp lijkt, mede door deze nieuwe voorwaarden, steeds vaker een geschikt medium voor klantenservice en Whappcare. Zorg er wel voor dat je toestemming hebt om jouw klant via WhatsApp te benaderen. Het verzenden van een appje is juridisch vergelijkbaar met een e-mail en valt dus onder de antispamwet (art. 11.7 Telecommunicatiewet). Lees hier hoe je die toestemming kunt toepassen en aan welke voorwaarden je nog meer moet voldoen.

Toezichthouder zet vraagtekens

De Engelse privacy toezichthouder heeft al aangegeven te gaan onderzoeken of WhatsApp met de nieuwe privacy voorwaarden nog voldoet aan de wetgeving. De Nederlandse Autoriteit Persoonsgegevens (AP) heeft in een verklaring tegen de NOS gezegd vraagtekens te hebben bij de nieuwe voorwaarden. De AP vindt het met name verontrustend dat gebruikers pas door op ‘lees meer’ te klikken zien dat hun 06-nummer wordt gedeeld, en dat zij maar een maand de tijd hebben om niet akkoord te gaan met de nieuwe voorwaarden. De AP gaat niet zelfstandig onderzoek doen, maar legt vragen bij haar Engelse collega’s neer.