Spring naar content
Filters:
Sorteer op:
Lees meer
Digital Services & Markets Act ePrivacy Verordening Legal Privacy
Artikel |

Europese privacykoepel schijnt licht op marktbelofte tracking based advertising

Al een aantal jaar is er veel te doen over de houdbaarheid van de huidige manier van online tracking. Om die reden lanceerde Eurocommissaris Didier Reynders in maart 2023 een vrijwillig initiatief om samen met de digitale sector websitebezoekers meer transparantie en controle te bieden.…
Lees meer
Legal Privacy
Podcast |

Naomi van der Louw en Romar van der Leij (DDMA): We moeten privacy zien als een kans, niet als een risico

Privacy staat de laatste tijd vaak negatief in de schijnwerpers, bijvoorbeeld vanwege de toeslagenaffaire en opgelegde boetes aan bedrijven. Het is begrijpelijk dat organisaties hierdoor privacy eerder als een risico dan als een kans beschouwen. Bij DDMA denken we daar echter anders over: we moeten…
Lees meer
Cookies Data, Decisions & Engagement Digital Analytics Experimentation & Optimisation
Members-only
Legal documentatie |

Legal whitepaper: MarTech in een privacy-first wereld

Al enige tijd zien we in het marketinglandschap een verschuiving plaatsvinden naar een méér ‘privacy-first’ wereld. Deze verschuiving heeft grote impact en vereist als organisatie een aanpassing van je marketingstrategie en je MarTech-stack. Om organisaties hierbij te ondersteunen, publiceert DDMA vandaag het whitepaper: MarTech in…
Lees meer
AVG Data-ethiek Legal Privacy
Nieuws |

Rechtbank schuift boete DPG Media over identificatieplicht van tafel

Vorig jaar januari heeft de de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) DPG een boete opgelegd van €525.000. Volgens de privacytoezichthouder gebruikte DPG onterecht kopieën van identiteitsbewijzen als verificatiemiddel wanneer iemand zijn persoonsgegevens in wilde zien (recht op inzage). De AP wees in oktober het bezwaar van DPG…
Lees meer
AVG Legal Privacy
Artikel |

Wanneer is data geanonimiseerd en hoef je geen rekening te houden met de AVG?

Met de komst van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) in 2018 is de focus op bescherming van persoonsgegevens zowel in de maatschappij als in het bedrijfsleven sterk gegroeid. Een belangrijk vraagstuk in de datagedreven marketingsector is daarbij vaak: ben ik bezig met persoonsgegevens? Als dat…
Lees meer
AVG Legal Privacy
Artikel |

Onrechtmatig gepersonaliseerd adverteren: Boete van 40 miljoen voor Criteo

Na 4,5 jaar onderzoek heeft de Franse privacy toezichthouder (CNIL) besloten Criteo een boete van 40 miljoen euro op te leggen. Volgens de toezichthouder zijn er vijf punten waarop het Franse adtech-bedrijf is tekortgeschoten en onrechtmatig persoonsgegevens heeft verwerkt. Hieronder lees je meer over het…
Lees meer
Data, Decisions & Engagement Legal Privacy
Artikel |

Datakluis: De mogelijke sleutel tot een veiliger en gepersonaliseerd web

Datakluis, een ambitieus initiatief om de controle over onze gegevens te herwinnen en zo een rijker gebruikersprofiel te creëren. De data van consumenten zitten in een figuurlijke kluis en de consument zelf heeft alleen de sleutel. Beoogde resultaat: volledige controle over je eigen data en…
Lees meer
Legal Privacy Social Media
Artikel |

Hof van Justitie: Meta heeft óók geen gerechtvaardigd belang voor gepersonaliseerde advertenties

Begin dit jaar wijzigde Meta hun grondslag voor het personaliseren van advertenties van ‘uitvoering van de overeenkomst’ naar ‘gerechtvaardigd belang’. Deze wijziging kwam voort uit een besluit van de Ierse toezichthouder, die aan Meta was gericht. Nu heeft het Europese Hof van Justitie, de Europese…
Lees meer
AVG Data delen buiten EU Digital Analytics Legal
Artikel |

Data delen met VS weer AVG-proof: Europese Commissie neemt opvolger Privacy Shield aan

Na lang wachten heeft de Europese Commissie vandaag een nieuw adequaatheidsbesluit voor doorgifte van persoonsgegevens naar de VS aangenomen. Met dit zogeheten Data Privacy Framework komt er een eind aan een lange periode van onzekerheid. Het betekent namelijk dat organisaties weer in lijn met de…
Lees meer
AVG Cookies Digital Analytics Experimentation & Optimisation
Artikel |

Conversions API: het privacyvriendelijke alternatief voor third-party cookies?

Het verdwijnen van third-party cookies, zoals de pixel, heeft grote invloed op het meten van social mediacampagnes en personaliseren van advertenties. Met Conversions API (CAPI) is er inmiddels een goed alternatief, dat bovendien voordelen biedt op het gebied van privacy. In dit artikel gaan we…