Overzicht Actueel

Dit zijn de 10 artikelen van 2018 die je niet gemist mag hebben

DDMA

Nu 2019 is aangebroken, kijken we graag met je terug naar de artikelen van 2018 die je echt niet gemist mag hebben. In deze top 10 veel aandacht voor de ontwikkelingen binnen data driven marketing (zoals automation en AI), uiteraard de AVG en (alvast vooruitkijkend) de komende e-Privacy Verordening.

1. Dela, KPN en Zilveren Kruis genomineerd voor DDMA Customer Data Award 2019

De Customer Data Award wordt jaarlijks uitgereikt door DDMA. Uit de vele inzendingen nomineert de jury dit jaar KPN, Dela en Zilveren Kruis als finalisten voor de Customer Data Awards 2019. De genomineerden presenteren hun case tijdens de Data Dag op 24 januari 2019 in een overvolle Kromhouthal in Amsterdam. Die dag wordt de winnaar onthuld, je hebt dus nog kans om hier bij te zijn! Lees hier waarom Dela, KPN en Zilveren Kruis genomineerd zijn.

2. Nieuwe e-Privacy Verordering zal opnieuw vooral het MKB raken

Het kan je niet ontgaan zijn. Sinds 25 mei is de AVG van kracht. Deze nieuwe Europese privacyregels zijn nog nauwelijks neergedaal. Ondertussen is er in Brussel alweer een aanvullende wet in de maak: de e-Privacy Verordening. Dit zal de huidige Telecommunicatiewet vervangen. Net als de AVG dreigen deze regels het MKB flink te raken. Het kabinet heeft hier vooralsnog geen oog voor en stuurt aan op meer snelheid in Brussel. Lees hier het hele artikel.

3. De Nationale E-mail Benchmark 2018: Goede doelen branche scoort goed in open en klikgedrag

Marketeers zijn altijd op zoek naar statistieken over de customer engagement van hun merk, product of kanaal. De DDMA Nationale E-mail Benchmark geeft concrete cijfers voor e-mail open, klik en afleverratio’s. De belangrijkste uitkomsten van dit jaar: Goede Doelen branche goed scoort tussen de commerciële partijen en kleine campagnes met dynamische & persoonlijke content zorgen voor het grootste effect bij de ontvanger. Meer weten? De volledige DDMA Nationale E-mail Benchmark 2018 is hier te downloaden.

4. De ultieme checklist voor de GDPR

De ultieme GDPR checklist geschreven door onze Legal Counsel Matthias De Bruyne is het tweede beste gelezen artikel op Marketingsfacts.nl van het jaar 2018! Daar zijn we best trots op, dus deze mag je echt niet gemist hebben.

5. Data Driven Marketing Onderzoek 2018: Cultuur en mensen grootste uitdaging verdere groei in data gedreven marketing

Voor het derde jaar op rij hebben we de data driven marketing sector voor je in kaart gebracht. Het realiseren van een data driven organisatie cultuur (40%) wordt als belangrijke uitdaging gezien voor bredere implementatie van data driven marketing toepassingen. Wil je alle resultaten lezen en weten hoe jij scoort ten opzichte van de bijna 200 deelnemers?
Bekijk alle resultaten in het interactieve dashboard en download het rapport en de infographic hier.

6.DDMA en Marktpartijen nemen initiatief tot betere zelfregulering met nieuwe code telemarketing.

In het najaar van 2018 bleek dat staatssecretaris Mona Keijzer inzet op een “opt-in beleid voor telemarketing”. Een beperking op de klantrelatie en een prefix bij telemarketing komen er vooralsnog niet: de sector krijgt eerst de mogelijkheid om consumenten irritatie te verlagen door aanscherping van de (gedrags)code Telemarketing. In samenwerking met partijen uit diverse sectoren gaat DDMA de Code Telemarketing aanscherpen voor betere zelfregulering. Lees hier het persbericht

7. Nu.nl ‘Breaking news op maat’ wint DDMA AI Hackathon

In 2018 introduceerde DDMA de commissie AI. De missie van deze commissie: bytes en business bij elkaar brengen met als doel de kansen van AI vroegtijdig te zien en toe te passen op marketing en services. Daarom organiseerde de commissie de Amsterdam AI Hackathon. Negen teams werden uitgedaagd om in twee dagen een innovatief en intelligent concept neer te zetten. Lees hier waarom Nu.nl de AI Hackaton won.

8. De nieuwe AVG-proof verwerkersovereenkomst

Deze mag niet ontbreken in deze lijst! Dit is namelijk ons meest gelezen artikel van 2018. Niet gek, want onder de AVG is het verplicht verwerkersovereenkomsten af te sluiten. In dit artikel lees je wanneer dit verplicht is, wat belangrijke onderdelen zijn en wat eventuele gevolgen zijn van het niet afsluiten van een overeenkomst. Voor onze leden hebben we een DDMA model verwerkersovereenkomst gemaakt.

9. De rol van search marketeer verandert door toename automatisering

Hoe dan? DDMA en IAB Nederland hebben de krachten met vier search bureaus en Google gebundeld en leggen dit uit in de whitepaper Search Automation. Uit onderzoek blijkt dat midden tot grote Nederlandse bedrijven 53% van hun SEA activiteiten al automatiseren. Daarvoor zijn veranderingen binnen bedrijven nodig: Er dient een mentaliteitsverandering plaats te vinden ten opzichte van automatisering en het is van belang de juiste vaardigheden binnen SEA afdelingen in huis halen. Lees hier alle uitkomsten van het onderzoek.

10. Mythes rondom nieuwe privacyregels (AVG) maken het onnodig lastig voor het bedrijfsleven

In aanloop naar de nieuwe Europese privacywetgeving (AVG) constateerde onze DDMA legal counsels dat er heel wat AVG mythes rondgingen in het bedrijfsleven. Zonde! Want daardoor ontstaat er veel onduidelijkheid. Daarom startten we een mythbuster-campagne, bedoeld om twijfels weg te nemen. In totaal ontkrachten we 31 mythes. Bekijk ze hier allemaal.

Wil je in 2019 niks van onze content missen? Meld je dan hier aan voor onze nieuwsbrief. Alle DDMA onderzoeken, whitepapers en andere publicaties zijn terug te vinden in onze kennisbank.