Overzicht Actueel

Dirk, Intratuin en Boer Staphorst winnaars Beste Folder Awards 2015

Op 21 mei zijn tijdens het Brievenbusreclame Congres de winnaars van de derde editie van Beste Folder Award bekendgemaakt. De beste folder in de categorie Nationaal food ging naar supermarktketen Dirk. In de categorie Nationaal non-food ging Intratuin er met de prijs vandoor. Boer Staphorst mocht in de categorie Regionaal de prijs in ontvangst nemen. De afgelopen weken konden consumenten weer stemmen op hun favoriete folder. In totaal zijn ruim 61.000 stemmen uitgebracht.

‘Scherpste aanbiedingen’ belangrijkst

In de categorie Nationaal food wordt de folder van supermarktketen Dirk het hoogst gewaardeerd. De folder krijgt als eindcijfer een 8,29. De folder van Dirk wint met name vanwege een hoge score op het aspect ‘scherpste aanbiedingen’. Stephan van den Eijnden, voorzitter DDMA Businessgroep Verspreidingen; “De consument is duidelijk fan van de folders in de categorie Nationaal food. De drie genomineerden kregen een hoge waardering op alle aspecten, maar Dirk ging er uiteindelijk met de winst vandoor”.

De andere genomineerden in deze categorie, Plus en Hoogvliet, kregen respectievelijk een 8,08 en een 8,04 als eindcijfer.

‘Uiterlijk’ scoort hoog

De winnaar in de categorie Nationaal non-food, Intratuin, scoort op meerdere aspecten zoals ‘Bevat producten die ik wil kopen’, ‘Inspiratie’, ‘Leukste producten’, het hoogst. Ook het uiterlijk van deze folder wordt zeer hoog gewaardeerd. De folder van Intratuin krijgt een 8,04 als eindcijfer.

De andere genomineerden in deze categorie, Zinzi en Xenos, kregen respectievelijk een 7,89 en een 7,81 als eindcijfer.

Boer Staphorst wint Regionale strijd

In de categorie Regionaal ging de strijd tussen de genomineerden gelijk op. De uiteindelijke winnaar, Boer Staphorst, scoort op meer dan de helft van de aspecten het hoogst. Vooral op het aspect ‘Aantrekkelijk’ (qua kleur en beeldmateriaal) scoort de folder van Boer Staphorst hoog, de folder krijgt een 7.88 als eindcijfer.

De andere genomineerde (en winnaar in 2013 & 2014), Klein, kreeg een 7.80 als eindcijfer.

Acht aspecten

Consumenten konden stemmen via www.debestefolder.nl. Totaal zijn 62 folders beoordeeld op acht aspecten: Scherpste aanbiedingen, Bevat producten die ik wil kopen, Informatief, Overzichtelijk, Inspiratie, Leukste producten, Leesformaat en Aantrekkelijk (qua kleur en beeldmateriaal). Per folder kon specifiek aangegeven worden welk onderdeel het hoogst werd gewaardeerd.

DDMA Businessgroep Verspreidingen

De leden van de DDMA Businessgroep Verspreidingen zetten zich in voor een verdere professionalisering van de distributienetwerken. Tevens genereert de groep bestedingscijfers en promoot zij huis-aan-huis folders als effectief communicatiemedium. De groep is verantwoordelijk voor de zelfregulering in de vorm van de NEE/JA en NEE/NEE sticker voor op de brievenbus.

Het onderzoek Beste Folder Awards is uitgevoerd door onderzoeksbureau Q&A Research & Consultancy in opdracht van de DDMA Businessgroep Verspreidingen.