Spring naar content

Wat is de impact van de coronacrisis op de data-driven marketingsector? Bekijk hier alle cijfers in de DDMA Barometer.

Online aandeel groeit fors

In een mum van tijd stond onze wereld op zijn kop. Van de een op de andere dag is praktisch heel Nederland thuis gaan werken, besteden we meer tijd in en om het huis en is ook het consumentengedrag aantoonbaar veranderd. Zo blijkt uit een onderzoek van ING. Het beeld is tweeledig, want waar sommige markten de groei nauwelijks kunnen bijbenen, hebben andere sectoren moeite het hoofd boven water te houden en worden alle zeilen bijgezet om te overleven.

Wat alle sectoren gemeen hebben is dat adoptieprocessen voor digitale transformatie versneld plaatsvinden. Waar aanbieders voorheen lang na moesten denken over beslissingen omtrent digitalisering, is het door de coronacrisis noodzaak om veranderingen snel door te voeren. Aanbieders met zowel on- als offline verkoop kijken naar creatieve oplossingen. Zo is HEMA begonnen een aantal winkels als distributiecentra in te zetten om bestellingen op tijd te kunnen leveren. De wat kleinere retailer, maar ook restaurants, kledingwinkels en andere lokale ondernemers zetten in sneltreinvaart in op online om toch aan de klantvraag te kunnen voldoen. Ook hier worden creatieve oplossingen voor bedacht. Zo heeft lokale Amsterdamse pizzeria Nnea in razend tempo een webshop online gezet om hun ambachtelijke pizza’s bevroren aan te bieden als alternatief voor de supermarkt-diepvriespizza. Via het Haarlemse initiatief Eattogether.nl kan men via videobellen ‘samen’ uit eten vanuit huis en benadrukken collectieven als #supportyourlocalsNL hoe belangrijk de steun voor de lokale ondernemer is in deze moeilijke tijd. Jammer genoeg leidt de snelle schakeling naar online vaak tot problemen – zeker bij de onervaren, traditionele retailer. De toenemende online consumentenvraag is logistiek nauwelijks bij te benen. Ondertussen hebben offline winkels het met de huidige maatregelen uitermate lastig om voldoende omzet te blijven genereren.

Budgetten verschuiven en meer inzet op performance

Veel adverteerders hebben hun marketinguitgaven gereduceerd tot nagenoeg nihil. Maar of campagnes nou worden uitgesteld of niet, mediabedrijven en publishers zien advertentie-inkomsten drastisch dalen. Uit onderzoek van Marketing Week blijkt dat 57% van de marketeers bezuinigt op offline media. Maar liefst 32% van de digitale media snijdt in budgetten. Daartegenover staat dat bijna een kwart van de marketeers juist aangeeft meer uit te geven. Tal van organisaties zet juist nu in op kortetermijnstrategie en passen naast budgetten ook hun marketingactiviteiten hierop aan om meer direct aantoonbare resultaten te boeken. Daarom zetten zij goedkopere en flexibele en meetbare media en kanalen in zodat men meer controle heeft om bij te sturen. Met als gevolg dat veel adverteerders veel minder op branding inzetten, maar juist meer tijd, energie en geld stoppen in performance. Zo verhogen veel B2B-merken hun uitgaven in digitale media om de leads te compenseren die ze normaal gesproken bij beurzen, congressen en evenementen binnenhalen. Het echte kruidenieren is daarmee terug van weggeweest. Het is in deze tijd belangrijk om na te denken over vragen als: welke kanalen, media en budgetten zijn het meest effectief en efficiënt in deze tijd? Waar liggen kansen in de customer journey om relevantie te vergroten? Om deze vragen te beantwoorden is het monitoren, bijsturen en optimaliseren van (online) marketingcampagnes enorm belangrijk. Alleen zo merk je de kansen op om als merk optimaal en relevant in de funnel aanwezig te zijn’.

Consumentengedrag is geheel verschoven

Nu thuis blijven het devies is shopt de consument meer online, zo blijkt uit onderzoek van Thuiswinkel.org. Enerzijds uit veiligheidsoverweging, anderzijds heeft de consument nu ook meer tijd over nu woon-werkverkeer, sociale verplichtingen en sportactiviteiten grotendeels niet mogelijk zijn. Hoe dan ook, het normatieve consumentengedrag is compleet veranderd. De aankopen in segmenten als food, educatie, sport, kantoor en doe-het-zelf via webshops zijn dan ook flink gegroeid, variërend van een aantal procent tot zelfs dubbele cijfers. PostNL zag hun omzet stijgen en bezorgde in maart 11% meer pakketten ten opzichte van een jaar eerder. Naast de forse stijging in verkopen via webwinkels, neemt ook het aantal resellers op online platformen als Amazon, Bol.com en Thuisbezorgd toe. Daarentegen hebben tech-giganten Airbnb, Booking.com en Uber het moeilijk door de restricties die de lockdown met zich meebrengt. De vraag naar producten uit de reissector, zoals accommodaties, vakanties en vervoer, zijn in het buitenland fors gedaald. Vakanties in eigen land lijken snel aan terrein te winnen.

Doordat men noodgedwongen alleen online aankopen kan doen, ontdekt men nu alle gemakken van online shoppen. Online shoppen wordt daarmee veel vanzelfsprekender. Naar verwachting is dit ook na de coronacrisis terug te zien in de verhouding tussen online en ‘fysieke’ bestedingen.

Stel de klant centraal in de versnelde adoptie van digitale middelen

Waar veel sectoren, zoals de horeca en de evenementen- en de reisbranche, momenteel in zwaar weer verkeren, blijft de consumentenvraag in andere markten gelijk of stijgt deze zelfs. Ook hier is een flinke verschuiving naar online zichtbaar. Dit zorgt ervoor dat organisaties zich moeten aanpassen om op een relevante manier de klantvraag te kunnen blijven bedienen. Er moet snel worden gehandeld om te anticiperen op de razendsnel veranderende markt. Veel bedrijven die normaliter maanden of zelfs jaren bezig zijn hun processen in te richten op digitalisering, bewerkstelligen dit nu soms al binnen enkele dagen of weken. Zo verloopt het contact met de klant bij de grote banken steeds meer via beeldbellen. ING verwacht bijvoorbeeld dat klantbediening verder digitaliseert de komende tijd. Hetzelfde geldt voor Ikea die hun e-commerce plannen afgelopen weken heeft versneld nu ze zien wat voor toevlucht online heeft genomen. Ikea wil ook, nu de fysieke winkels weer open zijn, 60 procent van alle online bestellingen vanuit de filialen verwerken – een beslissing waar men normaal gesproken jaren over doet. In huisartsenpraktijken, waar digitaal contact door middel van e-consult, beeldbellen en digitaal uitslagen aanvragen eerst ondenkbaar was, wordt dit nu door patiënten omarmd. De coronacrisis zorgt er dus voor dat we, om te overleven, al onze creatieve capaciteiten kunnen inzetten om de behoeften van klanten te bevredigen en verwachtingen waar te blijven maken – ongeacht of bepaalde werkwijzen voor de crisis ondenkbaar waren. ‘Nood breekt wet’, leert een oud gezegde.

De initiële triggers van al deze ontwikkelingen zijn uiteindelijk de veranderingen in klantwensen. Essentieel is daarom dat we ons blijven inleven in de klant; dat we ons verdiepen in hun vragen en behoeften en de fasen waarin ze zitten. Zeker in deze tijd veranderen deze wensen namelijk sneller dan ooit tevoren. Om daaraan te kunnen voldoen moeten vastigheden binnen bureaucratische interne processen en procedures – van inkoop en marketing tot logistiek en customer service – versoepelen. Als je dat goed doet en in deze tijd een toegevoegde waarde voor de klant betekent, zullen klanten altijd bij je terugkomen – ook als deze crisis achter ons ligt.

Flexibel (samen)werken is opnieuw gedefinieerd

Nu thuiswerken de norm is, blijkt iedereen, zonder afleidingen van de kantoortuin, veel efficiënter te kunnen werken. Ook blijkt dat 40 uur per week fysiek op kantoor aanwezig zijn niet nodig hoeft te zijn. Vooral voor productieve taken – mits dit thuis ongestoord kan – blijkt dit een hele efficiënte maatregel. Toch zijn er ook uitdagingen. Door elkaar fysiek niet te zien, missen spontane gesprekken bij het koffiezetapparaat. Even polshoogte nemen om te kijken hoe het met collega’s gaat, is door de afstand lastiger geworden. En hoe zorgen we ervoor dat we naast efficiënt, ook effectief blijven werken?

Plaatsonafhankelijk werken heeft structuur en overzicht nodig. Door de letterlijke afstand, is het namelijk moeilijker om elkaar op de hoogte te houden en te inspireren. Heldere verwachtingen, planning en afspraken zorgen ervoor dat iedereen in zijn kracht kan samenwerken. Dit gebiedt ons goed te kijken naar onze werkwijzen. Methoden als Agile en andere vormen van efficiënt samenwerken kunnen met afstand de voortgang van projecten snelle beslisprocessen waarborgen.

Toch zijn het vaak juist de ongeplande, spontane gesprekken bij het koffiezetapparaat die ons energie geven en die een band scheppen. Juist hierdoor leren we (al dan niet onbewust) elkaar beter kennen. De sfeer, cultuur en persoonlijke relatie met collega’s vormen zich vaak buiten uitgetekende taken om. Daarom is het juist nu belangrijk om dit ook op afstand te onderhouden. Een uitdaging, want in een digitaal gestructureerde wereld blijft er weinig ruimte over voor de mens.at bindt ons, anders dan dat we aan dezelfde taken werken? Zorg daarom, ook op afstand, voor (al dan niet geplande) koffiegesprekken met collega’s, maar ook met zakenrelaties. En leg de focus dan niet op werk maar op de onderlinge persoonlijke relatie. Verbondenheid is op dit moment belangrijker dan ooit.

Veel Nederlanders verwachten dat ze de bovenstaande veranderingen in hun reisgedrag en werksituatie meenemen naar het ‘nieuwe normaal’ – ook na de coronacrisis. Een kwart van de mensen die meer zijn gaan thuiswerken en een derde van de mensen die vaker op afstand vergaderen, verwacht dit straks ook te blijven doen. Ook werkgevers zien dit als blijvend onderdeel van de werkcultuur. Dat blijkt uit het onderzoek van het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM).

5 tips om digitale adoptieprocessen soepel te laten verlopen

Als er iets is wat de huidige situatie ons leert, is het dat we in de regel in staat zijn om ons snel te kunnen aanpassen. Zo zijn door onze creatieve capaciteiten beperkingen thuiswerken, online boodschappen doen, online shoppen en videobellen een nieuwe realiteit geworden. Als de maatregelen versoepeld worden, kunnen we – met aanpassingen – ons leven weer oppakken met veel meer kennis over de digitale mogelijkheden die we tot onze beschikking hebben. Wat daarin blijvend is, is dat we altijd kritisch kijken naar fysieke bijeenkomsten, ook naar consumentengedrag in winkels. Online aanwezigheid is daarmee ook voor lokale ondernemers essentieel geworden. Maar ook andere vormen van zakelijke bijeenkomsten als conferenties en fysieke meetings zullen in de toekomst minder plaatsvinden. Daarmee is de digitalisering niet alleen voor het consumentengedrag, maar voor alle omgangsvormen in onze samenleving in een stroomversnelling gekomen.

Ondanks onze aanpassingsvermogen, komen de uitdagingen die versnelde digitale adoptieprocessen met zich meebrengen, in een moordend tempo op ons af, zowel voor organisaties als de consument. Dit is een nieuwe tijd voor iedereen, die om aanpassingen vraagt, maar die ook kansen biedt. Het is aan jou als organisatie om die kansen te grijpen. De volgende 5 tips kunnen daarbij helpen:

  1. Verlies jezelf niet in corona-aanpassingen. Blijf grote doelen stellen waar je naartoe werkt en op acteert, ook voor een post-coronatijdperk. Voorkom dat je door de crisis verzandt in te veel micromanagement en details, kanaalspecifiek redeneert of klantwaarde niet juist interpreteert.
  2. De wereld verandert, dus de consument ook. Daag jezelf uit continu te kijken naar kansen en mogelijkheden om jouw klant op de meest relevante manier te raken en bereiken. Creëer een waarde die jou onderscheidt. Dit maakt jou relevant en zorgt voor een betere klantbeleving, wat zich extra terugverdiend als de maatregelen versoepeld worden.
  3. Nu meer gebruikers op jouw website en/of platform komen, heb je ook meer data tot je beschikking. Analyseer waar de verschillen zitten onpage, visualiseer waar kansen liggen om de (trouwe) klant beter te bedienen of acteer op klanten die de meeste waarde vertegenwoordigen.
  4. In markten die niet stilliggen door maatregelen, stopt de klant niet met kopen. Blijf dus creatief in je marketinguitingen. Vertrouwen, duidelijke communicatie en een warme boodschap is belangrijker dan ooit tevoren.
  5. Probeer op persoonlijke niveau voor jezelf een goede balans te vinden tussen het werken op kantoor, voor sociaal en spontaan contact, en het ‘digitaal’ thuiswerken, voor effectiviteit, efficiëntie en productiviteit.

De noodzaak voor digitale transformatie de coronacrisis met zich meebrengt, maakt dat de adoptie van digitale middelen sneller gaat dan ooit. Sommige veranderingen zullen tijdelijk zijn, maar de meeste zullen worden meegenomen in het “nieuwe normaal”. We moeten onszelf daarom blijven verdiepen in een klantcentrale aanpak en focussen op duurzame oplossingen. Door onszelf nu op deze manier te onderscheiden, creëren we een waarde voor nu én op lange termijn.

Van postfilter naar ja-sticker – einde aan 'aan de bewoners van'?

Dit komt door een aanpassing in de afvalstoffenverordening van de gemeente Rotterdam, die dit type post nu als ongeadresseerde reclame kwalificeert. Een juridische nuance met grote praktische gevolgen voor marketeers en verzenders van direct mail.

Wat verandert er?

De kern van de kwestie zit in de herdefiniëring van wat ‘ongeadresseerde’ post is. Tot voor kort gold dat alleen post zonder enige adresvermelding hieronder viel. Alles met een adres, maar zonder naam (“aan de bewoners van [adres]”), werd beschouwd als geadresseerde post en viel dus onder de bescherming en regulering van het Postfilter.

In Rotterdam is die lijn losgelaten. De gemeente heeft haar afvalstoffenverordening zo aangepast dat ook poststukken met alleen een adres, maar zonder persoonsnaam, onder het regime van de JA-sticker vallen. Met andere woorden: je mag deze post alleen ontvangen als je actief een JA-sticker op je brievenbus plakt.

Een verzender van dit soort post kan zich dus niet meer beroepen op het feit dat er een adres op de envelop staat. En de consument kan zich niet meer uitschrijven via het landelijke Postfilter. Dat raakt direct de reikwijdte van medium post, en daarmee de strategie van veel verzenders.

Wat zegt de rechter?

De rechtszaak die volgde op deze wijziging draaide in eerste instantie om de vraag of deze gemeentelijke wijziging wel rechtsgeldig was. Is zo’n verruiming niet in strijd met hogere wetgeving, zoals de Postwet of het Europees mensenrechtenverdrag (artikel 10 EVRM)?

Het gerechtshof Den Haag oordeelde van niet. De enige beperking die de rechter aanbrengt, is dat de verordening ten aanzien van PostNL niet van toepassing is. PostNL en andere postbezorgers hoeven deze regel dus niet te handhaven. Maar dat zegt niets over de juridische houdbaarheid van de verordening zelf: gemeenten mogen deze wel handhaven ten opzichte van de verzenders. En die verzenders van “aan de bewoners van” direct mail vallen daarmee wél onder het JA-stickerregime van de gemeente Rotterdam.

PostNL heeft inmiddels beroep in cassatie ingesteld, dus definitieve duidelijkheid wordt pas later verwacht. 

Wat betekent dit voor direct mail?
De gevolgen voor verzenders van medium post zijn potentieel groot:

  • Aanzienlijk kleiner bereik
    Slechts een beperkt percentage huishoudens heeft een JA-sticker . De rest ontvangt géén ongeadresseerde post meer, en dus ook niet meer met de aanhef ‘aan de bewoners van’. Waar vroeger alleen een opt-out via Postfilter volstond, is nu een opt-in en/of klantrelatie vereist.
  • Postfilter verliest reikwijdte
    Omdat deze postvorm niet langer als geadresseerd wordt gezien, valt deze buiten het bereik van het Postfilter. Dat betekent dat verzenders het postkanaal, bij de gemeenten met een opt in sticker regime in hun afvalstoffenverordening, niet meer kunnen benutten via het reguliere opt-out-mechanisme.
  • Alternatieven worden risicovoller
    Wie nu wil blijven mailen, moet overstappen op gepersonaliseerde geadresseerde post. Maar daarbij geldt de AVG, en moet bijvoorbeeld het ‘gerechtvaardigd belang’ van de verzender goed worden onderbouwd. Juist voor grote volumes of lokale verspreiding is dat een hoge drempel.

Conclusie: sticker op de brievenbus, stempel op de sector

Waar “aan de bewoners van” direct mail jarenlang als geadresseerde post gold, is dat onderscheid door de uitspraak van het hof vervaagd. Gemeenten mogen dit soort post nu als ongeadresseerd aanmerken, tenzij de Hoge Raad daar alsnog een streep door zet.

Een versnipperd juridisch speelveld is het gevolg. Verzenders moeten per gemeente controleren of deze postvorm nog onder Postfilter valt, of onder de JA-sticker. Dat maakt landelijke campagnes complex, foutgevoelig en juridisch riskant. De behoefte aan duidelijke landelijke kaders is urgenter dan ooit.

Sara Mosch

Legal counsel

Ook interessant

Lees meer
Legal |

Van postfilter naar ja-sticker – einde aan ‘aan de bewoners van’?

Jarenlang viel “aan de bewoners van” direct mail onder geadresseerde post en werd het via het Postfilter gereguleerd. Had je je daar als consument afgemeld, dan kreeg je dit soort…
Lees meer
DDMA |

Marketing schuift op naar klantbehoud en effectiviteit: Direct Mail blijft relevant

In het moderne marketingvak draait het allang niet meer alleen om meer verkopen. Het gaat om relaties, relevantie en rendement. Uit het Data-Driven Marketing Onderzoek (DDMO) 2025 blijkt een duidelijke…
Lees meer
Post |

Post-case Cloudpillo: Direct mail als sleutel tot hernieuwde klantactivatie

De DDMA Commissie Post wil marketeers de toegevoegde waarde van post in de mediamix laten zien. Daarom lichten we regelmatig een case uit van een merk dat goede ervaringen én…

Ook interessant

Lees meer
Data, Decisions & Engagement |

DDMA Barometer 2025 – Consumentenaandacht raakt op: van digitale overload naar betekenisvolle marketing

De consument haakt af. Niet omdat marketing niet werkt, maar omdat het te veel is. Te veel schermtijd, te veel berichten, te veel communicatie over alles. Tijdens de DDMA Exchange…
Lees meer
Artificial Intelligence |

AI in marketing: van praten naar doen – hoe je écht aan de slag gaat

Kunstmatige intelligentie. Iedereen heeft het erover, maar wie doet er écht slimme dingen mee? In een nieuwe aflevering van Shaping the Future, de podcastserie van DDMA over data, marketing en…
Lees meer
Data, Decisions & Engagement |

Media Effectiviteits Meting (MEM): Essentieel voor Efficiënte Groei

In het dynamische marketinglandschap van vandaag is media effectiviteits-meting (MEM) een sleutel tot groei. Nu consumenten meer privacy eisen en technologieën snel veranderen, volstaan traditionele meetmethoden niet langer. MEM draait…