Overzicht Actueel

Deze 15 artikelen uit 2019 mag je niet gemist hebben

KIND

In december keken we al in cijfers terug op 2019, het jaar waarin DDMA haar 15-jarig bestaan vierde. In dit artikel gaan we verder de diepte in, met een overzicht van onze 15 populairste artikelen over data-driven marketing van afgelopen jaar. Iets gemist? Dit is je kans om snel weer op de hoogte te zijn.

1. Let op: nieuwe regels voor kindercontent op YouTube
In november maakte YouTube bekend dat de regels voor video’s gericht op kinderen flink zijn herzien. Alle gepersonaliseerde advertenties rondom op kinderen gerichte video’s worden vervangen door contextuele advertenties. Daarnaast kunnen bij deze video’s geen reacties meer geplaatst worden en kunnen click-through info cards, end screens, notification functions, en de community tab niet meer gebruikt worden. Lees hier meer over de nieuwe regels voor kindercontent op YouTube.

2. Grootste deel van de Nederlanders op de hoogte van privacywet AVG
De DDMA Privacy Monitor 2019, een door GFK uitgevoerd onderzoek onder ruim 1.000 respondenten, laat zien dat Nederlanders steeds privacybewuster worden. Het aantal ondervraagden dat de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) kent, is enorm toegenomen vergeleken met een jaar geleden (van 28% in 2018 naar 69% in 2019). Ook weten zij steeds beter welke rechten aan de AVG kunnen worden ontleend. Bekijk hier de belangrijkste resultaten van de DDMA Privacy Monitor.

3. The Ultimate Guide to Attribution
Wereldwijd worden honderden miljarden euro’s aan online advertenties besteed. Maar hoe weet je nu echt hoe effectief jouw media-inkoop is? Wat is de bijdrage van iedere advertentie?Samen met onze kennispartner Google én een groep attributie-experts uit onze achterban maakten we een whitepaper over de 8 meest voorkomende attributie-uitdagingen.

Op Think With Google was dit whitepaper zelfs hét meest gelezen artikel van 2019!

4. De Nationale E-mail Benchmark 2019: invoering AVG niet van invloed op open- en klikratio’s
Ondanks de invoering van de AVG zijn de gemiddelde open ratio’s van e-mails constant gebleven, terwijl de gemiddelde klikratio’s (CTR en CTO) zelfs zijn gestegen. Dit blijkt uit de DDMA Nationale E-mail Benchmark 2019, die in juni werd gepresenteerd op de DDMA Email Summit. Voor het onderzoek zijn 4,2 miljard e-mails en 167.000 campagnes, verstuurd door bijna 3.000 bedrijven, geanalyseerd. Bekijk hier de belangrijkste resultaten van de Nationale E-mail Benchmark 2019.

5. KPN wint DDMA Customer Data Award 2019

Alweer bijna een jaar geleden werd KPN uitgeroepen tot winnaar van de Customer Data Award 2019. In de finale in een volle Kromhouthal in Amsterdam streden de drie finalisten KPN, DELA en Zilveren Kruis om de felbegeerde prijs. Lees hier waarom KPN de award heeft gewonnen.

Let op: inschrijven voor de Customer Data Award 2020 kan nog tot 22 januari!

6. Uitspraak Planet 49-zaak: zó mag je geen toestemming meer vragen voor cookies
De hoogste Europese rechter deed op 1 oktober uitspraak in de Planet49-zaak. Hierin is beoordeeld hoe geldige toestemming voor het plaatsen van cookies eruit moet zien. Het is een belangrijke uitspraak, die raakt aan een aantal bekende discussiepunten over cookies. Lees hier wat deze cookie-uitspraak betekent voor jou als marketeer.

Eerder in 2019 was er ook al veel aandacht voor cookies, omdat de NOS berichtte over de schending van de cookiewet door honderden websites. Onze senior legal counsel Matthias de Bruyne beantwoordde er vragen over op het NOS-journaal en we schreven een praktische handleiding over de cookieregels.

7. De impact van ITP en ETP op data-driven marketing
Naast onduidelijkheid over cookieregels, hebben marketeers ook te maken met Intelligence Tracking Prevention (ITP) in Safari en Enhanced Tracking Prevention (ETP) in Firefox. Hiermee wordt het gebruik van third-party en sinds kort ook first-party cookies beperkt. Samen met 7 van onze leden schreven we een artikelenserie over de impact van ITP en ETP op data-driven marketing.

8. Tempo-Team, Wehkamp en OMG winnaars DDMA E-mail Awards 2019
Op de wederom uitverkochte DDMA E-mail Summit vielen 3 organisaties in de prijzen. Tempo-Team won in de categorie Beste E-mail Campagne en Bob Mencke van Wehkamp werd uitgeroepen tot E-mail Professional van het Jaar. In The Battle of the Agencies kwam OMG als winnaar uit de bus. Lees hier waarom zij een DDMA E-mail Award wonnen.

9. RCC oordeelt over de bloemkolen-reclame van New York Pizza
Je zult het vast niet gemist hebben: de grote bloemkolen-reclame van New York Pizza. Vanuit meerdere kanten kwam een grote storm aan kritiek. De campagne zou seksistisch, te plat en smakeloos zijn. Lees hier het oordeel van de Reclame Code Commissie (RCC) over de pizzareclame.

10. Steeds nemen beslissingen op basis van data, datagedreven cultuur blijft uitdaging
Het Data Driven Marketing Onderzoek 2019 van DDMA, waarvoor 170 Nederlandse organisaties zijn ondervraagd, laat zien dat steeds meer bedrijven beslissingen nemen op basis van data (gestegen van 48% in 2018 naar 60% in 2019). Toch is bij slechts 12% van de bedrijven de juiste data altijd op een makkelijke manier beschikbaar voor iedereen. Het realiseren van een datagedreven cultuur blijft zodoende nog steeds een grote uitdaging. Bekijk hier alle resultaten van het Data Driven Marketing Onderzoek 2019.

11. Dit zijn de winnaars van de DDMA Dutch CRO Awards 2019
Nog meer awardwinnaars! In oktober streden elf finalisten om de DDMA Dutch CRO Awards in een van de vier categorieën. Winnaars Beerwulf, Transavia, Bruynzeel en Lampenlicht.nl gingen uiteindelijk met de inmiddels felbegeerde raket-award naar huis. Hier lees je waarom de jury hun case een CRO Award waard vond.

11. MKB blijft moeite houden met search automation
Gebrek aan technische kennis, beschikbare tools en geld zijn de belangrijkste redenen waarom middelgrote tot kleine Nederlandse bedrijven het nog lastig vinden om search automation binnen hun searchcampagnes toe te passen. Het gevolg hiervan is dat online marketeers onnodig veel tijd kwijt zijn aan het opzetten, beheren en optimaliseren van search campagnes (SEA). Je leest er alles over in de whitepaper ‘Search Automation in het MKB.’

12. Custom Audiences Explained: het juridisch kader van social targeting
Voor marketeers is de inzet van Custom Audiences een populaire manier om gericht doelgroepen te bereiken. Een uitspraak van de Duitse rechtbank begin 2019 liet zien dat de regels voor bedrijven nog niet altijd helemaal duidelijk zijn. Daarom licht het legal team van DDMA het juridisch kader van Customer Audiences toe in een speciale handleiding.

13. DDMA introduceert de AI Maturity Test – Hoe volwassen is jouw organisatie op het gebied van AI?
In samenwerking met de Commissie AI lanceerde DDMA eind 2019 de AI Maturity Test. Met deze test kunnen organisaties kijken hoe volwassen ze zijn op het gebied van kunstmatige intelligentie en zichzelf vergelijken met andere bedrijven. Ook ontvangen zij op basis van hun score advies van de experts uit de DDMA Commissie AI. Lees hier meer over de AI Maturity Test.

14. Reactie DDMA in FD op uitleg AP gerechtvaardigd belang
Het FD besteedde eind december aandacht aan de strenge normuitleg van de Autoriteit Persoonsgegevens over het gerechtvaardigd belang. Diana Janssen, directeur van DDMA, stelt in het artikel dat deze uitleg ‘een rem zet op de ontwikkeling en gebruiksvriendelijkheid van producten en diensten. Ondernemers worden hierdoor in het hart geraakt.’ Lees hier waarom de uitleg van de AP over het gerechtvaardigd belang volgens ons niet zorgt voor meer bescherming van de consumenten.

15. Online beïnvloeding – dit mag wel en niet volgens de ACM
Waar ligt de grens tussen beïnvloeding en misleiding? Voor organisaties is dit soms lastig te beoordelen. De deze week gepubliceerde Leidraad van de Autoriteit Consument en Markt (ACM) geeft hier meer duidelijkheid over. In dit artikel laten we zien wat je volgens de ACM wel en niet mag doen om consumenten te verleiden jouw product of dienst af te nemen.

Wil je in 2020 niks missen van alle kennis die we delen? Meld je dan hier aan voor de DDMA-nieuwsbrief!