Overzicht Actueel

De Fietsersbond werft nieuwe leden met een hypergepersonaliseerde e-mailcampagne

De Fietsersbond, RaisingResults en ENRA verzekeringen hebben de handen ineengeslagen in een campagne waarin zij fietsverzekeringsklanten activeren om lid te worden van de Fietsersbond (en lid te blijven), zonder klantgegevens te ontvangen van de verzekeraar. Het resultaat: een gepersonaliseerd lead nurturing traject van een jaar, 31.000 mails, 92 varianten op 1 e-mail en een openratio van 75%. Tijdens de digitale DDMA Non-Profit Member Meetup op donderdag 2 juli lichtten Patricia Rijkse (Fietsersbond) en Martijn Moens (RaisingResults) hun campagne toe.

Verzamelen van leads met een lage instap
In hun zoektocht naar nieuwe leden, kreeg de Fietsersbond hulp aangeboden van ENRA. Net als de Fietsersbond vinden zij dat er veilig en comfortabel gefietst moet kunnen worden in Nederland. Natuurlijk mocht de Fietsersbond hiervoor niet direct de klantgegevens van de fietsverzekeraar ontvangen. In plaats daarvan biedt ENRA een gratis jaarlidmaatschap aan van de Fietsersbond ter waarde van €30 voor elke nieuwe verzekerde. Op deze manier weet de Fietsersbond alsnog een nieuwe doelgroep aan te spreken en om te zetten in leads. Zodra de nieuwe leads verzekerd zijn, krijgen ze een e-mail van ENRA met een link naar een landingspagina van de Fietsersbond, waar ze door een minimale hoeveelheid aan gegevens in te vullen, hun gratis lidmaatschap kunnen activeren.

Hypergepersonaliseerde nurturing e-mails op basis van interesse
Om elke lead in beeld te brengen stuurt de Fietsersbond, na activatie van het lidmaatschap, een uitnodigende mail met de vraag of ze een interesseformulier willen invullen. Op basis van de antwoorden heeft de Fietsersbond voor elke lead een gepersonaliseerde e-mail samengesteld. Zo voorkomen ze dat ze leden spammen met e-mails waar ze niet geïnteresseerd in zijn. De interessevragen in het formulier zijn gebaseerd op vooraf opgestelde persona’s.

Op zoek naar conversie
Om leads de meerwaarde van hun gratis lidmaatschap te laten zien zijn er verschillende contactmomenten: 5 gepersonaliseerde e-mails (op verschillende momenten), een maandelijkse nieuwsbrief, een magazine per post en uiteindelijk een conversiemailing met de vraag het lidmaatschap over te laten lopen in een betaald lidmaatschap en een giftvraag. Tot nu toe bieden de cijfers perspectief: een openratio van gemiddeld 75%, een klikratio van 35% en een laag opt-out percentage (0,48%). Of de campagne uiteindelijk gaat leiden tot meer betaalde lidmaatschappen, zien we in december.

Over DDMA en non-profit member meetups
De DDMA groepen Databasemarketeers en fondsenwervers Particuliere Markt komen beiden drie keer per jaar bij elkaar. Deze member meetups staan in het teken van onderlinge kennisdeling. De bijeenkomsten zijn kosteloos en uitsluitend toegankelijk voor non-profit organisaties die lid zijn van DDMA. Ben je benieuwd? Neem contact op met onze programmamanager non-profit Esther van de Bovenkamp via esthervandebovenkamp@ddma.nl.