Overzicht Actueel

DDMA start datasecurity project met haar leden

Het is de nachtmerrie van ieder bedrijf; databestanden van klanten die worden gehackt. Bedrijven zijn in dit geval vaak welwillend, maar weten niet waar te beginnen. Daarom start DDMA een project om haar leden hierbij te helpen. Aan de hand van een simpele vragenlijst, wordt duidelijk hoe ‘hack-proof’ een bedrijf eigenlijk is. Waar zitten de blinde vlekken en wat moet men doen om de beveiliging op niveau te krijgen.DDMA-voorzitter Henry Meijdam: “Het Privacy Waarborg van DDMA is inmiddels een begrip. Ons keurmerk voor het correct gebruik van data bij het toesturen van reclame. We kijken of de rechten van een consument op informatie, gericht gebruik en inzage en verzet gerespecteerd worden. Nu kijken we ook naar veiligheid. We willen dat een organisatie die het Privacy Waarborg voert zich bewust is van beveiligingsrisico’s, een beveiligingsbeleid heeft en zijn organisatie daar op inricht.”
Inmiddels is een pilot gestart met acht DDMA-leden. Zij zijn de checklist aan het testen. Daarna worden alle DDMA-leden uitgenodigd ook mee te doen.

Dat ook de overheid hoge prioriteit geeft aan het tegengaan van hacking, en bedrijven verantwoordelijk maakt, blijkt uit het feit dat er nieuwe wetgeving in aantocht is. De nieuwe wet ‘Meldplicht data-lekken’ verplicht bedrijven een data-lek te melden bij het College bescherming persoonsgegevens. Bovendien kan er een boete opgelegd worden van maximaal € 450.000.
Meijdam: “We verwachten veel van het project, want het credo van DDMA is immers; we kunnen beter voorkomen dan genezen.”