Filters:
Sorteer op:

Lees meer
Data, Decisions & Engagement
Legal
Privacy
Artikel
|
Privacy, Data, and Effectiveness: The State of Digital Advertising in 2025
Digital advertising and measurement are evolving fast, driven by privacy centric measures. These driving forces consist of changing legislation, growing awareness for data ethics, privacy enhancing browsers and hardware, developments such as Google’s Privacy Sandbox and data clean room solutions. Also, there are ‘new kids…

Lees meer
AVG
Legal
Privacy
Artikel
|
Google voor de rechter: Rechtbank onderschrijft mogelijkheid en belang van collectieve acties
Twee stichtingen voeren elk een collectieve actie tegen Google over de wijze waarop Google persoonsgegevens van gebruikers verzamelt en verwerkt. Met dit vonnis onderschrijft de rechtbank het belang dat grootschalige privacyschendingen door Big Tech bedrijven in één collectieve procedure aan de kaak kunnen worden gesteld.

Lees meer
Artificial Intelligence
Conversational AI
Cookies
Data, Decisions & Engagement
Onderzoek
|
DDMA Privacy Monitor 2025: Transparante informatievoorziening rondom online privacy en data delen loont
Nederlandse consumenten zijn steeds bewuster van hun online privacy, maar ervaren nog altijd beperkte controle bij het delen van hun data. Dat blijkt uit de DDMA Privacy Monitor 2025, die dit jaar voor de tweede keer bestaat uit verdiepend, kwalitatief onderzoek in de vorm van…

Lees meer
Artificial Intelligence
Conversational AI
Cookies
Data, Decisions & Engagement
Onderzoek
|
DDMA Privacy Monitor 2025: Transparency in Online Privacy and Data Sharing Pays Off
Dutch consumers are becoming increasingly aware of their online privacy but still feel they have limited control over their data sharing. This is one of the key findings of the DDMA Privacy Monitor 2025, which for the second time includes in-depth qualitative research in the…

Lees meer
AVG
Cookies
Legal
Nudging
Members-only
Artikel
|
Standaard cookiebanner generators: waar moet je op letten
‘Alles accepteren’, ‘Alles weigeren’, ‘Alleen essentiële cookies’: wie een webpagina bezoekt, komt ongetwijfeld in aanraking met een cookiebanner. Cookiebanners zijn een manier om toestemming te regelen van de gebruiker, waardoor de organisatie achter de website op een juiste manier relevante advertenties kan tonen aan deze…

Lees meer
AVG
Legal
Privacy
Nieuws
|
Boete € 4.750.000 voor Netflix vanwege onvoldoende informeren over privacy
Weer een succesvolle actie van privacyorganisatie None Of Your Business (NOYB). In 2019 diende zij klachten in bij de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) over streamingdienst Netflix. Uit onderzoek van de AP is vervolgens gebleken dat Netflix in strijd heeft gehandeld met verplichtingen uit de AVG. Zowel…

Lees meer
AI Act
Artificial Intelligence
AVG
Conversational AI
Artikel
|
Europese Commissie publiceert concept van ‘code of practice’ voor gebruik LLM’s
De Europese Commissie heeft op 14 november de eerste conceptversie van de Code of Practice voor General Purpose AI modellen (Code) gepubliceerd. De Code moet straks meer invulling geven aan de concrete verplichtingen in de AI Act bij het gebruik van large language models (LLM),…

Lees meer
AI Act
Artificial Intelligence
AVG
Conversational AI
Whitepaper
|
Nieuwe marketinggids Responsible AI voor de verantwoorde inzet van AI in marketing
VIA Nederland, DDMA en bvA, drie brancheverenigingen in de marketingsector, hebben vandaag met trots de Marketinggids Responsible AI gepresenteerd. Deze gids, ontwikkeld als een ‘levende’ leidraad, biedt marketeers concrete richtlijnen en principes voor het verantwoord toepassen van kunstmatige intelligentie (AI) in marketingactiviteiten.

Lees meer
AVG
Cookies
Legal
Privacy
Nieuws
|
Belgische toezichthouder legt dwangsom op aan Mediahuis en RTL BE vanwege onduidelijk weergegeven weigerknop in cookiebanner
In 2023 kondigde de Belgische toezichthouder (GBA) aan cookies tot een prioriteit te maken, en die belofte is waargemaakt. In dit artikel bespreken we twee uitspraken naar aanleiding van klachten over onrechtmatige cookiebanners, ingediend door burgers via NOYB, de organisatie van privacyactivist Schrems.

Lees meer
AVG
Legal
Privacy
Social Media
Nieuws
|
LinkedIn ontvangt hoge AVG-boete na gericht adverteren
De Ierse Data Protection Commission (DPC) heeft namens alle EU-lidstaten drie boetes ter waarde van in totaal 310 miljoen euro aan LinkedIn opgelegd. Dit vanwege het verzamelen van persoonsgegevens van haar leden voor gedragsanalyse én persoonlijke advertenties. De DPC vond dat LinkedIn onvoldoende reden had…