Spring naar content

Download voor alle resultaten het rapport en de infographic (zie ook onderaan dit bericht).

DDMA Barometer coronacrisis – rapport

Download (155,41 KB)

DDMA Barometer coronacrisis – infographic

Download (2,21 MB)

Digitale transitie gaat razendsnel
De coronacrisis brengt digitale transities in stroomversnelling, zo stelt maar liefst 89% van de ondervraagde organisaties. Data gaat door de crisis een nog grotere rol spelen in marketingactiviteiten volgens 63% van de ondervraagden. Meer dan de helft van de bedrijven (53%) verwacht dat consumenten deze versnelde transitie moeiteloos kunnen bijbenen. Privacy en gegevensbescherming blijven voor een ruime meerderheid van de organisaties belangrijke onderwerpen: 69% zegt dat de crisis dan ook geen aanleiding vormt om minder kritisch te kijken naar privacy, 16% geeft aan hier nu wel wat minder aandacht voor te hebben.

Financiële gevolgen
Meer dan 80% van de organisaties in de Nederlandse data-driven marketingsector verwacht negatieve economische gevolgen van de coronacrisis. 60% van de respondenten verwacht daarbij dat de omzet de komende 3 maanden gaat dalen. Wat dit betekent voor de eigen overlevingskansen op lange termijn, is voor een grote groep (41%) lastig in te schatten. Een derde kan in elk geval zeker financieel nog meer dan 12 maanden vooruit. Bij bijna de helft van de organisaties (49%) zijn de marketingbudgetten vooralsnog gelijk gebleven, 42% geeft aan dat de budgetten zijn gedaald. Investeringen in marketing en service gaan bij 41% van de organisaties gewoon door volgens plan, terwijl 44% de investeringen juist uitstelt.

Toekomstbestendig
Diana Janssen, directeur DDMA: “Met de DDMA Barometer hebben we onderzocht hoe onze leden er na 3 maanden coronacrisis voor staan. De klappen zijn fors, maar er zijn ook lichtpuntjes. Veel organisaties hebben geleerd van de vorige crisis en houden hun marketingbudgetten nu op peil. Een aantal organisaties haalt geplande investeringen zelfs naar voren. De versnelde digitale adoptie en de verder groeiende rol van data in marketing tonen bovendien ook het toekomstbestendige karakter van onze sector. Voor DDMA zijn de inzichten uit dit onderzoek heel belangrijk om onze leden zo goed mogelijk te kunnen helpen. Op het gebied van kennisdeling, maar ook in de gesprekken die we voeren in Den Haag en Brussel.”

Vervolgonderzoek naar status data-driven marketing
Elk jaar brengt de DDMA Commissie Data, Decisions & Engagement met het Data-Driven Marketing Onderzoek (DDMO) de ontwikkelingen in onze sector in kaart. Extra belangrijk nu de digitale transitie door de coronacrisis in een stroomversnelling zit. In het eerste deel van het onderzoek gaan we specifiek in op data en technologie. Om ook dit jaar duidelijke inzichten te bieden hebben we je jouw hulp nodig. Vul hier de enquête met slechts 6 vragen in – dat kost je +/- 3 minuten. Dankjewel!

Benieuwd hoe deze versnelde digitalisering zich manifesteert? Lees dan dit artikelvan Andries Hiemstra en Robin Doezie uit de DDMA Commissie Digital Marketing Transformation.

DDMA Barometer coronacrisis – rapport

Download (155,41 KB)

DDMA Barometer coronacrisis – infographic

Download (2,21 MB)

Ook interessant

Lees meer
Data, Decisions & Engagement |

Privacy, Data, and Effectiveness: The State of Digital Advertising in 2025

Digital advertising and measurement are evolving fast, driven by privacy centric measures. These driving forces consist of changing legislation, growing awareness for data ethics, privacy enhancing browsers and hardware, developments…
Lees meer
Artificial Intelligence |

DDMA Privacy Monitor 2025: Transparante informatievoorziening rondom online privacy en data delen loont

Nederlandse consumenten zijn steeds bewuster van hun online privacy, maar ervaren nog altijd beperkte controle bij het delen van hun data. Dat blijkt uit de DDMA Privacy Monitor 2025, die…
Lees meer
Artificial Intelligence |

DDMA Privacy Monitor 2025: Transparency in Online Privacy and Data Sharing Pays Off

Dutch consumers are becoming increasingly aware of their online privacy but still feel they have limited control over their data sharing. This is one of the key findings of the…