Spring naar content
Filters:
Sorteer op:
Lees meer
DDMA Social Media
Artikel |

DDMA Barometer 2025: Consumentenaandacht onder druk, houden marketeers rekening met digital detox?

Succesvolle marketing is gebaat bij oprechte consumentenaandacht. In een wereld vol prikkels, notificaties en constante digitale aanwezigheid wordt het vangen van die aandacht een steeds grotere uitdaging. Online media en adverteerders zoeken grenzen op om die aandacht vast te houden, maar dat roept ook een…
Lees meer
DDMA
Artikel |

Wat mag, wat moet – en wat hoort?

Vorige maand verscheen een opmerkelijk rapport van Slaughter and May*, een internationaal gerenommeerd advocatenkantoor met een wat huiveringwekkende naam. De drie auteurs, juristen van dat kantoor, stellen dat 2025 een beslissend jaar wordt voor marketing compliance. Niet alleen omdat de regels strenger worden – dat…
Lees meer
Creative DDMA
Artikel |

Waar marketing en HR elkaar ontmoeten | Verslag van de DDMA Creative Mixer over Employer Branding

De arbeidsmarkt piept en kraakt. Schaarste, concurrentie, werkzoekenden met keuzemogelijkheden en werkgevers die hun employer brand moeten verdedigen alsof het om een premium consumentenmerk gaat. En dat is niet zo gek. Want waar marketing altijd al draaide om positionering, beleving en relevantie, schuiven HR en…
Lees meer
AI Act Artificial Intelligence AVG Conversational AI
Artikel |

AI & Privacy: datagebruik volgens de AI Act en de AVG

Werk je als marketeer met AI, dan krijg je te maken met twee wetten: de nieuwe AI Act en de vertrouwde AVG. Beide zijn bedoeld om mensen te beschermen, maar ze doen dat elk op hun eigen manier. In dit eerste artikel van deze DDMA…
Lees meer
Data, Decisions & Engagement Experimentation & Optimisation
Artikel |

Dit zijn de ‘harde’ succesfactoren voor een robuuste experimentatiecultuur

Experimenteren en testen wordt door CRO-marketeers vaak neergezet als dé motor achter exponentiële groei. Kijk naar bedrijven als Amazon, Booking, Airbnb, Zalando en Netflix—allemaal voormalige startups die dankzij experimenteren in minder dan 10 jaar wereldwijd succes boekten. Ook gevestigde namen als IBM en Microsoft zijn…
Lees meer
Post
Artikel |

Beweging in de postmarkt: Direct Mail krijgt er een speler bij

Recent werd bekend dat Spotta, actief in huis-aan-huisverspreiding, zich ook op de markt voor Direct Mail gaat richten. Daarmee krijgt het kanaal er een nieuwe speler bij. Voor verzenders van geadresseerde postcampagnes betekent dat vooral meer keuze in partnerschap en uitvoering.
Lees meer
Legal Social Media
Legal documentatie |

Explained: Custom Audiences

Voor marketeers is de inzet van Custom Audiences een populaire manier om gericht doelgroepen te bereiken. Facebook is de bekendste en meest gebruikte aanbieder van deze dienst, maar ook X en Meta bieden een vergelijkbare advertentietool aan. Voor veel organisaties zijn de regels nog niet…
Lees meer
Post
Nieuws |

Spotta-uitspraak: groen licht voor gepersonaliseerde folderpakketten én meer concurrentie

PostNL en Kiesjefolders hebben de Autoriteit Consument & Markt (ACM) verzocht om handhavend tegen Spotta op te treden. Het platform Folderkiezer van Spotta zou volgens hen een postvervoerbedrijf zijn en zich volgens de Postwet moeten registreren. De ACM wees dat handhavingsverzoek af. De rechtbank Rotterdam…
Lees meer
E-mail
Interview |

Acht jaar Battle of the Agencies: e-mailmarketing op het hoogste niveau

Acht edities lang is Ralph de Kruif betrokken geweest bij de ‘Battle of the Agencies’, een jaarlijks terugkerend hoogtepunt op de EMAS. Samen met interviewer Mark Kruisman blikt hij terug op de evolutie van dit unieke e-mailmarketingconcept.
Lees meer
AI Act Artificial Intelligence Conversational AI Legal
Members-only
Artikel |

DDMA Stappenplan AI-geletterdheid: alles wat je moet weten om aan de vereiste te voldoen

Ook al is actief toezicht nog niet begonnen, AI-geletterdheid is een wettelijke verplichting vanaf 2 februari 2025. Toch blijkt uit het Data-Driven Marketing Onderzoek (DDMO) 2025 van DDMA dat de Nederlandse marketingsector daar nog lang niet klaar voor is. Slechts 18% van de organisaties stimuleert…