Het inzetten van influencers kan nuttig zijn om op een laagdrempelige manier je doelgroep te bereiken. Influencers bouwen een online band op met hun volgers en kunnen via hun kanaal jouw product of dienst onder de aandacht brengen. Maar deze invloed komt ook met verantwoordelijkheden en regels. In 2014 heeft DDMA de Reclamecode Social Media & Influencer Marketing opgezet, waar de Reclame Code Commissie o.a. toezicht houdt op of reclame duidelijk herkenbaar is. Maar ook vanuit de social media platforms zelf en organisaties als Kijkwijzer en het Commissariaat voor de Media ontstaan steeds meer regels. Hieronder lees je alles over deze regels en de ontwikkelingen.
Veelgestelde vragen
Herkenbaarheid van reclame is van belang voor consumenten en tevens een wettelijke verplichting. De Reclamecode Social Media beoogt transparantie van reclame op social media te bevorderen. Als je organisatie consumenten, influencers of andere personen inzet om je diensten en producten onder de aandacht te brengen, moet je hen verplichten de relatie tussen jullie openbaar te maken. Daarnaast zegt de RSM dat een adverteerder uitingen/reacties op (eigen) social media niet zo mag wijzigen dat er een misleidend beeld ontstaat. Een voorbeeld hiervan is via nep-accounts berichten plaatsen onder een post op social media over een product of dienst.
Dat hangt van verschillende factoren af, bijvoorbeeld of je onder de Mediawet valt, welk social media platform je gebruikt en wat je doelgroep is. Voor een handig overzicht en voorbeelden van de vermeldingen die je kunt gebruiken per kanaal, kun je kijken op www.influencerregels.com.
Ja, de code geldt ook voor non-profit organisaties en overheidsinstellingen wanneer zij reclame maken op een social media platform en/of via een influencer.
Ja, dat kan vanuit twee toezichthouders:
- Autoriteit Consument en Markt: Alle influencers vallen in principe onder het toezicht van de ACM. Bijvoorbeeld wanneer je als influencer nepvolgers koopt of op een agressieve manier reclame maakt. De ACM is bevoegd om boetes op te leggen.
- Commissariaat voor de Media: Je valt onder het toezicht van het Commissariaat voor de Media als je 500.000 volgers hebt, een KvK inschrijving hebt én het afgelopen jaar minimaal 24 video’s hebt geüpload. Zij kunnen een boete opleggen als je je niet aan hun regels houdt.
Ook kan er een klacht worden ingediend bij de Reclame Code Commissie. Zij kunnen geen boetes opleggen, maar kunnen wel beoordelen dat de adverteerder en/of influencer de regels heeft overtreden. Die uitspraak wordt dan openbaar op hun website geplaatst.
Je moet je als influencer inschrijven wanneer je voldoet aan al deze vereisten:
- 1. Je hebt een account op YouTube, TikTok of Instagram met minimaal 500.000 volgers of abonnees.
- 2. Je hebt op dat account de afgelopen 12 maanden minstens 24 video’s geplaatst
- 3. Je behaalt op dat account economisch voordeel met het plaatsen van video’s. Dus je verdient geld via advertentie-inkomsten of je krijgt gratis producten toegestuurd.
- 4. Je hebt je als ondernemer ingeschreven bij de Kamer van Koophandel.
Klik hier voor meer informatie over de Mediawet en het Commissariaat.
Relevante publicaties
onze legal specialisten
Heb je het antwoord op jouw vraag hier niet kunnen vinden én ben je lid van DDMA? Bel dan één van onze Legal Counsels (020- 4528 413) of mail je vraag naar legal@ddma.nl. De juristen proberen je vraag zo snel mogelijk te beantwoorden. Nog geen lid? Bekijk hier alle voordelen van het DDMA-lidmaatschap.