Spring naar content

Aanleiding

De fieldmarketingsector is sinds de oprichting goed vertegenwoordigd binnen de DDMA-achterban. Ook is de Code Fieldmarketing al jaren een goed functionerende zelfregulering die de sector helpt. Actuele ontwikkelingen hebben echter laten zien dat het oprichten van een commissie van toegevoegde waarde is om de sector nog beter te ondersteunen. Tijdens de covid-crisis is er een sectorbreed overleg ontstaan met afgevaardigden uit de hele sector, zowel vanuit bureaus als opdrachtgever, om onderling maatregelen te bespreken. De meerwaarde hiervan was voor alle partijen duidelijk. Daarnaast is er door de nieuwe Telecommunicatiewet, die van telemarketing een opt-in-kanaal heeft gemaakt, binnen organisaties extra aandacht voor fieldmarketing. Dit zorgt voor meer druk op het kanaal, wat het extra belangrijk maakt om de toekomstbestendigheid ervan te bewaken. Dat doet DDMA met een commissie waarin de hele sector is vertegenwoordigd.

Pijlers en activiteiten

De focus van de DDMA Commissie Fieldmarketing ligt op kennisdeling en inspiratie, het opstellen van eenduidige richtlijnen en werken aan een betere beeldvorming. Dat doet de commissie aan de hand van 5 pijlers: Politiek en wetgeving, Data, techniek en innovatie, Consumenten en mening, Kwaliteit en gedrag en Toekomst. DDMA-leden kunnen praktische kennissessies, handleidingen en checklists verwachten, maar ook een consumentenonderzoek om het sentiment in de samenleving rondom fieldmarketing te meten.

Samenstelling en samenwerking

De DDMA Commissie Fieldmarketing bestaat vanaf de start uit de volgende leden: Tibout Hemmes (Postcode Loterij, voorzitter), Souhail Haouari (Unicef), Taco de Knecht (DELTA Fiber Nederland), Chris Izaks (Nederlandse Loterijen), Ferry Raaijmakers (Hof, Essent), Bram Borst (Mediahuis), Frank Koevoets (KPN), Jordy Oosterveld (Fonky) en Joost Roefs (Direct Result). Er is nog plek voor nieuwe leden. Gezamenlijk zijn de commissieleden verantwoordelijk voor het creëren van bovengenoemde output en zoeken zij waar mogelijk en nodig samenwerking op met de rest van de sector. Onder de noemer Directe werving werkt de commissie nauw samen met de DDMA Commissie Telemarketing. Beide kanalen zijn nauw verbonden en vallen bij opdrachtgevers vaak onder dezelfde verantwoordelijke. Ook hebben ontwikkelingen in het ene kanaal vaak effect op het andere kanaal, zoals nu te zien is met de vernieuwde Telecommunicatiewet.

Benieuwd naar jouw mening

Uiteraard betrekken we graag de hele sector bij onze activiteiten, zodat we zo relevant mogelijk kunnen zijn en de grootste uitdagingen in ons vakgebied behandelen. We horen dan ook graag jouw mening! Het invullen van deze enquête kost je +/- 2 minuten.

Ook interessant

Lees meer
DDMA |

DDMA Fieldmarketing Monitor 2022: Meerderheid consumenten staat open voor verkoop aan deur of op straat

60% van de Nederlandse consumenten staat ervoor open om aangesproken te worden door een werver op straat, aan de deur of op locatie. Voor goede doelen ligt dit percentage op…
Lees meer
Fieldmarketing |

Oproep: schrijf jij mee aan de Code Fieldmarketing?

Het is alweer een tijd geleden dat de Code Fieldmarketing en de Gedragscode Fieldmarketing zijn opgesteld. Met deze zelfregulering is een solde basis gelegd om werving in goede banen te…
Lees meer
DDMA |

DDMA Commissies Telemarketing en Fieldmarketing krijgen versterking

We mogen weer 2 nieuwe commissieleden verwelkomen. Mahmoud Bouga, Clientmanager bij Webhelp Nederland, is toegetreden tot de Commissie Telemarketing. Arjan van de Riet, Algemeen Directeur bij Hof Promotion BV, neemt…