Spring naar content

Wat gaan we doen?

We hebben experts uit onze achterban uitgenodigd om aan het proces deel te nemen. Het eerste onderwerp waarmee we aan de slag gaan is de afbakening van de begrippen ‘commercieel of charitatief’ uit de Telecommunicatiewet. In spreektaal: wanneer is iets service? En wanneer is het reclame? In de meeste gevallen is dat duidelijk, maar we merken uit de hoeveelheid juridische vragen in onze legal inbox dat er ook veel onduidelijkheid is.

Het resultaat van dit proces

Het doel is om ervoor te zorgen dat juristen en marketeers beter weten hoe zij de regels moeten toepassen. Waarbij we naast de wet- en zelfregulering zullen kijken naar rechterlijke uitspraken, ethische afwegingen, guidance van toezichthouders en het belang van de consument. Nadat er een standpunt is ingenomen vertalen we dat naar handige documenten, zoals een Frequently Asked Questions-document, een whitepaper of een handleiding.

DDMA ziet dit als een waardevol project, waarbij wij kennis en ervaring uit de praktijk zullen gebruiken om de sector duidelijkheid te verschaffen en verder te helpen. Samen scheppen we meer duidelijkheid over de toepassing van het wettelijk kader rondom marketing, waardoor adverteerders en dienstverleners beter weten hoe zij hiermee om moeten gaan.

Wil je ook meepraten over de invulling? Of heb je een open norm waarmee je worstelt met de toepassing daarvan in de praktijk? Stuur dan een mail naar: saramosch@ddma.nl

Sara Mosch

Legal counsel

Ook interessant

Lees meer
Conversion Rate Optimisation |

Dark patterns – wat mag wel en niet volgens de EDPB

De European Data Protection Board (EDPB – koepel van alle Europese privacytoezichthouders) heeft nieuwe guidelines vastgesteld over het herkennen en vermijden van dark patterns op sociale media. De guideline is…
Lees meer
Legal |

Europees akkoord op nieuwe regels voor digitale diensten

In de nacht van vrijdag 23 op zaterdag 24 april hebben de Europese instellingen (wederom) bewezen dat niet alle wetgevingsprocessen langdurig zijn. Rond de klok van twee is er namelijk…
Lees meer
Legal |

Striktere regels voor onlinemarktplaatsen, gebruikersreviews en gepersonaliseerde prijzen

Het (online) consumentenrecht verandert per 28 mei 2022. Vanaf die datum is de Moderniseringsrichtlijn van toepassing. De richtlijn introduceert allerlei nieuwe consumentenregels waar bedrijven rekening mee moeten houden. Voor online…