Spring naar content

Wat gaan we doen?

We hebben experts uit onze achterban uitgenodigd om aan het proces deel te nemen. Het eerste onderwerp waarmee we aan de slag gaan is de afbakening van de begrippen ‘commercieel of charitatief’ uit de Telecommunicatiewet. In spreektaal: wanneer is iets service? En wanneer is het reclame? In de meeste gevallen is dat duidelijk, maar we merken uit de hoeveelheid juridische vragen in onze legal inbox dat er ook veel onduidelijkheid is.

Het resultaat van dit proces

Het doel is om ervoor te zorgen dat juristen en marketeers beter weten hoe zij de regels moeten toepassen. Waarbij we naast de wet- en zelfregulering zullen kijken naar rechterlijke uitspraken, ethische afwegingen, guidance van toezichthouders en het belang van de consument. Nadat er een standpunt is ingenomen vertalen we dat naar handige documenten, zoals een Frequently Asked Questions-document, een whitepaper of een handleiding.

DDMA ziet dit als een waardevol project, waarbij wij kennis en ervaring uit de praktijk zullen gebruiken om de sector duidelijkheid te verschaffen en verder te helpen. Samen scheppen we meer duidelijkheid over de toepassing van het wettelijk kader rondom marketing, waardoor adverteerders en dienstverleners beter weten hoe zij hiermee om moeten gaan.

Wil je ook meepraten over de invulling? Of heb je een open norm waarmee je worstelt met de toepassing daarvan in de praktijk? Stuur dan een mail naar: saramosch@ddma.nl

Sara Mosch

Legal counsel

Ook interessant

Lees meer
ePrivacy Verordening |

DDMA Cookiebanner checklist: 6 tips om jouw cookiebanner helemaal compliant te maken

De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) kondigde begin 2024 aan meer nadruk te leggen op de naleving van cookieregels. Wij krijgen hierdoor steeds meer de vraag van leden om hun cookiebanner te…
Lees meer
DDMA |

DDMA zoekt Legal Stagiaire

Als Legal Stagiaire bij DDMA werk je in het hart van de Nederlandse marketingwereld. Die wereld staat nooit stil en strekt zich uit van digitale advertenties tot influencermarketing en van…
Lees meer
AVG |

Franse toezichthouder CNIL treedt op tegen databroker Solocal: waar ligt de grens bij gebruik van klantdata?

Onlangs ontving de Franse databroker Solocal Marketing Services een boete van €900.000 van de Franse privacytoezichthouder CNIL. De reden hiervoor was onrechtmatige verwerking van miljoenen persoonsgegevens voor direct marketingdoeleinden, zonder…