
Waarom een Elite over dit onderwerp?
AI-geletterdheid is sinds 2 februari 2025 wettelijk verplicht voor organisaties die formeel AI-systemen aanbieden of gebruiken. Maar in de praktijk blijkt dat veel organisaties nog zoeken naar praktische en wettelijke kaders: wat betekent ‘voldoende AI-geletterd’ concreet? Hoe organiseer je dat? Welke aanpak werkt in jouw organisatie? Hoe enthousiasmeer je medewerkers? Hoe geef je invulling aan training, bewustwording, evaluatie en verantwoorde inzet van AI in marketing? En hoe beoordeel je de minimale eisen die daarbij worden gesteld aan bedrijven?
AI is geen marketingproject, maar marketingprojecten komen nog maar zelden tot stand zonder AI. En dat geldt voor alle terreinen van het vak: van data-analyse tot strategie, van segmentatiemodellen tot contentcreatie. In de afgelopen jaren stond ‘leren, implementeren en toepassen van AI’ centraal in veel bedrijven. Marketeers en marketingafdelingen speelden – door hun focus op innovatief concurrentievoordeel – vaak een centrale rol bij dergelijke toepassingen.
De AI Office heeft aangegeven dat brancheverenigingen in marketing, zoals DDMA, een ondersteunende rol kunnen vervullen bij het invulling geven aan het fenomeen AI-geletterdheid, afgestemd op wat werkt voor de sector. Daarnaast heeft een van de relevante toezichthouders op het gebied van AI, de Autoriteit Persoonsgegevens, aangegeven dat organisaties behoefte hebben aan hulpmiddelen, best practices en use cases van gelijksoortige bedrijven. Om deze rol te vervullen wil DDMA een goed beeld krijgen van de kansen en mogelijkheden die zo’n ‘AI-rijbewijs’ biedt en vooral ook de beperking die het oplevert en de echte waarde die het vertegenwoordigt. Tijd voor een goed gesprek met leden dus.
Wat gaan we doen?
In deze sessie brengen we deelnemers uit verschillende organisaties samen om:
- Inzichten te delen over de wijze waarop ze AI-geletterdheid in hun organisatie vormgeven, of juist (nog)niet;
- Uitdagingen en oplossingen te bespreken rondom kennisgebrek, capaciteit en verandermanagement;
- Te leren hoe AI is georganiseerd: is sprake van centrale aansturing, centraal toezicht op toepassing, borging van ethische uitgangspunten, en welke rol spelen marketeers daarin?
- De rol van DDMA te verkennen bij het ontwikkelen van praktische richtlijnen voor de sector.
Het gesprek wordt gevoed door inzichten uit het DDMA Stappenplan AI-geletterdheid gepresenteerd door Allisha Hosli (DDMA legal counsel) en de resultaten van het Data Driven Marketing Onderzoek (DDMO) 2025, waarin duidelijk werd dat slechts 18% van de organisaties actief inzet op AI-geletterdheid.
Wat is een elite?
De doelstelling van deze Elite-sessie is dat er onderling kennis, inspiratie en ervaring wordt gedeeld tussen experts en verantwoordelijken uit de praktijk. Door met elkaar te sparren over concrete casussen, dilemma’s en best practices, kunnen we als sector samen groeien binnen het verantwoord en effectief inzetten van AI. Elite-sessies vinden altijd in beslotenheid plaats: de inzichten en uitkomsten worden niet publiek gedeeld, maar zijn wel van grote invloed op de programmering van DDMA.
Deze invite-only Elite is een initiatief van DDMA. Team DDMA streeft naar een evenwichtige verdeling van typen bedrijven en organisaties en is voor deze specifieke Elite-sessie vooral op zoek naar organisaties die veel praktijkervaring hebben met de toepassing van AI op verschillende terreinen, ongeacht de vraag of ze daarbij wel of geen aandacht hebben voor AI-geletterdheid. Wil je in aanmerking komen voor een plek aan tafel? Mail dan naar esmeraldameijer@ddma.nl