Overzicht Actueel

Wat betekent Brexit voor marketeers?

De stemmen zijn binnen en de uitslag is bekend: de UK zal de Europese Unie verlaten. Maar de daadwerkelijke ‘Brexit’ is niet binnen 1 nacht geregeld, het proces dat nu zal volgen kan lang gaan duren. Wat is het effect van de uitslag voor marketeers?

Op dit moment zijn zowel EU als UK bedrijven nog steeds gebonden aan de Europese privacy en data protectie wetgeving. Het is dus niet nodig voor marketeers om a la minute het privacy en data beleid aan te passen. Voorlopig is de Europese wetgeving ook in de UK nog van toepassing. De DMA UK raadt haar leden aan om door te gaan met de implementatie van de General Data Protection Regulation (GDPR) en compliant te blijven met de Europese wetgeving.

Bovendien zal de GDPR van toepassing zijn op alle bedrijven die data van Europese burgers gebruiken. Dus ook op eventuele UK zustermaatschappijen van Nederlandse bedrijven.

EU burgers worden beschermd door de Europese wetgeving, de UK zal daarom in de komende tijd een parallel raamwerk van wetgeving moeten opstellen. Als onderdeel van dit raamwerk zal de UK zich beramen over een verdrag met de EU over privacy en data protectie. Hoe lang dit gaat duren, en wanneer de ‘Brexit’ gefinaliseerd is, is op dit moment niet duidelijk.

De DDMA zal haar leden op de hoogte houden van verdere relevante ontwikkelingen over dit onderwerp. Mocht je vragen hebben over de consequenties voor jouw bedrijf neem dan contact op met de DDMA.