Spring naar content
Ilse Beckers

Door de opgelegde maatregelen kunnen de CliniClowns niet meer langs bij kinderen. Hoe lossen jullie dat op?

‘Onze clowns konden al jaren videobellen met kinderen via de CliniClowns-app. Dat zijn we in deze tijd natuurlijk enorm gaan opschalen. We zijn clowns gaan trainen om vanuit hun eigen huis met kinderen te spelen via de app. Aan de reacties en de grote toename van het gebruik van de app zien we dat dit erg wordt gewaardeerd. Daarnaast stemmen we af met instellingen voor mensen met dementie, waar wij ook spelen, of clowns bijvoorbeeld voor het raam kunnen spelen. We experimenteren daar ook met online spel, maar dat is nog in de beginfase. We proberen in ieder geval, daar waar mogelijk en gewenst, onze relatie ook nu afleiding en plezier te bieden. Ten opzichte van goede doelen die bijvoorbeeld vooral in het buitenland opereren, is het voor ons gelukkig op deze manier gemakkelijker om ook nu goed zichtbaar te zijn en onze meerwaarde te blijven bieden. Dat is natuurlijk heel belangrijk voor een goed doel. Zo ziet onze achterban dat we kinderen en ouderen nog steeds kunnen helpen.’

Op welke manier heeft de crisis impact op fondsenwerving?

‘Het grootste deel van onze inkomsten komt uit fieldmarketing. Nu dat kanaal stilligt heeft dat zeker consequenties, zeker voor de langere termijn. Daarom genereren wij nu aandacht via de media en andere online kanalen om onze relevantie te laten zien. Daarbij denken we goed na over hoe we dat op een sympathieke manier naar buiten kunnen brengen. Het is een mooie kans om te laten zien hoe blij kinderen zijn als ze erachter komen dat we er nog steeds voor ze zijn – dat kinderen alsnog kunnen praten en spelen met een clown. Deze boodschap vormt nu de basis voor de campagnes die we voeren. Op deze manier actualiseren we onze fondsenwervende boodschap, waarbij we goed nadenken over de kanalen waarmee we deze boodschap kunnen verspreiden. We zien dat telemarketing daar een goed middel voor is. Mensen zijn nu vaker alleen en staan open voor een telefoongesprek waarin we hen bedanken voor de steun die we van ze krijgen. Deze behoudsactiviteit passen we normaal ook toe, maar we merken dat mensen het nu extra waarderen.

Wat voor effect heeft de crisis op jullie campagne-activiteiten?

‘Tot nu toe weinig. Natuurlijk hebben wel nauwkeurig naar onze contentkalender gekeken om af te wegen of we bepaalde uitingen misschien moeten schrappen of aan moeten passen. Sowieso refereren we in alle communicatie naar de vreemde tijden waarin we nu zitten. Een goed voorbeeld is onze jaarlijkse Alpentocht, een fiets-, wandel- en hardloopevenement waarvoor wij op dit moment al aan het werven zijn. Als we nu zouden werven zonder te laten merken wat er in de wereld aan de hand is, maak je natuurlijk een verkeerde indruk als goed doel. Onze boodschap is nu niet zozeer gericht op werving, maar meer op het ondersteunen van mensen in deze tijden van crisis. En soms kun je niet er niet om heen en moeten we campagnes annuleren. Onze jaarlijkse ‘1 april’-campagne is bijvoorbeeld een onderdeel dat we van onze kalender hebben geschrapt omdat het simpelweg niet gepast is in deze tijd.’

Reflecterend op de huidige situatie, welke learnings neem je mee naar de periode dat alles weer ‘normaal’ is?

‘De situatie zelf is natuurlijk verschrikkelijk voor alle mensen die ziek zijn en het grote aantal mensen dat overlijdt. Maar binnen onze organisatie komen we ook dingen tegen die we moeten vasthouden. Het feit dat we zo makkelijk online kunnen werken met elkaar is iets wat we echt mee moeten nemen. De slagkracht van onze organisatie hangt dus niet af van fysiek samenwerken. Dit zie je bijvoorbeeld terug in de effectiviteit van onze meetings. Normaal gesproken plannen wij alle meetings in op dagen dat iedereen op kantoor is – meestal 1 à 2 dagen in de week. Deze dagen zitten daarom vaak volgepland met meetings. Nu blijkt dat je dus niet altijd fysiek aanwezig hoeft te zijn. Wel merk ik dat we nu hele dagen aan het videobellen zijn, maar dat zal, als dit nog veel langer gaat duren, hopelijk normaliseren.’

Bob Younge

Contentspecialist

Ook interessant

Lees meer
Fondsenwerving |

Chiara Padalino en Jeroen Beelen (Save the Children): ‘Door te kiezen voor een best-of-breed oplossing zijn we niet afhankelijk van één leverancier’

Save the Children heeft de kracht van data en digitalisering omarmd om hun fondsenwerving naar nieuwe hoogten te tillen. In 2015 begonnen ze met een nieuwe, ambitieuze en datagedreven strategie…
Lees meer
Fondsenwerving |

Case: Datagedreven fondsenwerving bij het Prinses Beatrix Spierfonds

Rolf Victorie is Hoofd Fondsenwerving bij het Prinses Beatrix Spierfonds. Wij spraken hem over wat nodig is om datagedreven te werken bij een fondsenwervende organisatie. We hebben het onder meer…
Lees meer
Fondsenwerving |

Case: Datagedreven Fondsenwerving bij Stichting Vluchteling

Wij spraken Cyrille Koolhaas (Hoofd Fondsenwerving) en Sanju Singh (Data & CRM Coördinator) over datagedreven fondsenwerving bij Stichting vluchteling. Hoe zetten zij data in en welke systemen en toepassingen gebruiken…