Interview met Ronald Jans, organisator van de DDMA AI Studiereis naar Boston
We spreken organisator Ronald Jans, reisleider die onder meer jaarlijks twee studiereizen verzorgt voor de Nederlandse Register Marketeers, over het waarom van Boston, het doel van de reis, en wat deelnemers écht mee naar huis nemen.
Ronald, jij organiseert dit soort reizen al meer dan tien jaar. Wat maakt een studiereis voor jou geslaagd?
“Voor mij is een studiereis pas écht geslaagd als deelnemers op maandag terugkomen en hun team bij elkaar roepen: ‘Ik heb wat te delen, dit moeten we samen gaan doen.’ Het hoeft geen tienpuntenlijst te zijn, drie inzichten die beklijven zijn al genoeg. Dat is mijn streven: concrete ideeën waarmee mensen het verschil kunnen maken in hun werk.”
Waarom Boston? Sommige mensen denken eerder aan Silicon Valley als het om AI gaat.
“Boston is thuisbasis van MIT en Harvard, ja – maar het gaat om de bedrijven en instituten die nú bezig zijn met AI in de praktijk. Geen terugblikken op conferenties, geen praatjes voor de bühne. We gaan in gesprek met mensen die aan de knoppen draaien. Die weten wat er met kerst op ons afkomt qua technologie. Silicon Valley is zeker belangrijk, maar Boston is minder platgelopen én veel efficiënter qua reistijd. En vergis je niet: aan de oostkust zitten indrukwekkende AI-bedrijven die hun inzichten willen delen.”
Sommigen vragen zich af: is dit nou een marketingreis, techreis of studiereis?
“Het is een studiereis, nadrukkelijk. Maar wel één waarbij marketing, technologie en innovatie samenkomen. AI is technisch gedreven, maar wordt pas interessant als je het toepast op waardeproposities en communicatie. Dit is geen rondje Harvard, geen persreis en ook geen snoepreis. We bezoeken bedrijven, duiken in actuele cases en maken inhoudelijke meters.”
En dat brede AI-thema? Het is nogal een containerbegrip. Hoe houd je het relevant voor marketeers?
“Door keuzes te maken. We bezoeken acht bedrijven – plus of min een paar – met een duidelijke invalshoek. Geen demo’s, maar verhalen waar je direct iets aan hebt. Als het niet praktisch is, heeft het geen waarde. Het is hard werken overdag. ’s Avonds mag het glas omhoog, maar overdag moet het rendement kloppen.”
Een belangrijke afweging voor deelnemers: met wie ga ik op reis?
“De groep is minstens zo belangrijk als het programma. Uit ervaring weet ik: je krijgt een open sfeer met gelijkgestemden. Vaak mensen die hun ego thuislaten en willen leren. Er is veel interactie, ook met de bedrijven die we bezoeken. Dat levert rijke discussies en onverwachte inzichten op. En ja, het is gezellig. Maar het is geen teamuitje. Je moet wat komen brengen én wat willen halen.”
Boston in december is koud, en de reis is niet gratis. Wat zeg je tegen mensen die twijfelen?
“Kerstverlichting, warme sfeer. En ja: waarde kost wat. Maar een inspiratiedag hier kost ook zo 1500 euro. Deze reis levert concrete kennis, inspiratie én een netwerk op. Value for money. En dat zeggen niet wij, dat zeggen oud-deelnemers van de marketingreizen die we al tientallen jaren organiseren.”
Je zegt dat het een studiereis is. Maar is dat ook aantoonbaar?
“Zeker. We zijn bezig met PE-accreditatie via NIMA – en dat is niet voor pannenkoeken. Dat betekent: erkende studie-uren, relevante inhoud, hoge eisen aan het programma. Dat helpt deelnemers ook om dit intern ‘verkoopbaar’ te maken bij hun werkgever. Je kunt onderbouwen dat je aan je vak werkt, niet zomaar iets interessants doet.”
Wat is voor jou persoonlijk het mooiste moment van zo’n reis?
“Het slotdiner. Iedereen deelt z’n persoonlijke highlight, in korte pitches. Dan zie je wat het gedaan heeft, bij iedereen anders. Maar altijd met glimmende ogen. Daar doe ik het voor.”
Tot slot: wat zeg jij tegen iemand die wil, maar nog niet durft? Of het lastig vindt intern draagvlak te vinden?
“Dan zeg ik: lees het programma. Lees de intentie. En stel jezelf de vraag: wil ik met eigen ogen zien waar AI nu echt landt? Bij ontwikkelaars én bij gebruikers? Dan moet je daar zijn. Dit maakt je een betere professional. Je werkgever zou trots moeten zijn dat jij dit wilt. Het is goed voor jou én voor je organisatie.”
Start Me Up
Bedrijfsbezoeken & Start-up-sessies tijdens de DDMA AI Studiereis
Wie Boston zegt, zegt MIT, Harvard én een opvallend vitaal ecosysteem van AI-gedreven bedrijven. Tijdens de DDMA AI Studiereis duiken we niet alleen in de theorie van artificiële intelligentie, maar vooral in de praktijk. Een belangrijk onderdeel van het programma wordt gevormd door bedrijfsbezoeken aan gevestigde spelers én jonge start-ups die AI tastbaar en toepasbaar maken.
We spreken met oprichters, productleads en marketeers. De sessies zijn compact, interactief en direct gelinkt aan de dagelijkse praktijk van marketing, klantstrategie en communicatie. We zoeken geen rondleidingen, maar inzichten. En geen verkooppraatjes, maar verhalen over vallen, opstaan en versnellen. De Start-up-sessie – inmiddels vast onderdeel van de marketingreisformule – vormt daarin een bijzonder onderdeel. In korte pitches laten jonge, veelbelovende bedrijven zien hoe zij AI inzetten om een probleem op te lossen, een markt te openen of een routine te doorbreken. Soms nog in beta, soms al met stevige traction. Interactief met alle ruimte om vragen te stellen.
Ook interessant

‘Deelnemers moeten maandag meteen hun team willen toespreken’

Certificering wérkt: overtredingen influencers halveren na e-learning
