Overzicht Events

Afternoon Update: De rol en impact van online marketplaces in 2020

Op donderdag 5 maart organiseert de commmissie Digital Marketing Transformation een Afternoon Update over marketplaces.

2020 lijkt het jaar te worden van de grote verandering, nu wereldwijde spelers zoals Amazon en Alibaba meer en meer actief zijn op de Nederlandse markt. In de ogen van vele consumenten is zo’n all-in-one shops een fijn gegeven, maar wat zijn de kansen en bedreigingen voor adverteerders? In deze Afternoon Update staat de toename en invloed van online marketplaces centraal. Waar kan een marketplace je e-commerce versterken en welke tactiek kies je hier vervolgens in als het gaat om je productaanbod, online identiteit en reputatie?

Ben jij online marketeer, marketing manager of e-commerce specialist en wil je in 2020 het verschil maken? Kom dan langs bij de Afternoon Update en zie welke impact online marketplaces op jouw e-commerce gaan hebben.

Sprekers & talks

Friso LeenenFriso LeenenHead of Paid Search Advertising @ Storm Digital
Amazon Advertising, doen of niet doen?

Amazon is “the new hot kid on the block”, en je kunt er als adverteerder bijna niet meer onderuit. Maar betekent dit ook dat elke adverteerder hier ook echt op moet gaan adverteren of verkopen? Hoewel het voor sommige een logische keuze lijkt zijn er naast de vele voordelen ook andere kanten die je niet moet vergeten. Ontdek alle zaken waarmee je rekening moet houden voordat je besluit Amazon als verkoop- en advertentiekanaal wil gaan gebruiken.

Nadine SjerpsNadine SjerpsOnline Marketing Consultant @ Storm Digital
Amazon Advertising, doen of niet doen?

Amazon is “the new hot kid on the block”, en je kunt er als adverteerder bijna niet meer onderuit. Maar betekent dit ook dat elke adverteerder hier ook echt op moet gaan adverteren of verkopen? Hoewel het voor sommige een logische keuze lijkt zijn er naast de vele voordelen ook andere kanten die je niet moet vergeten. Ontdek alle zaken waarmee je rekening moet houden voordat je besluit Amazon als verkoop- en advertentiekanaal wil gaan gebruiken.

Martine KevelhamMartine KevelhamDirector Retail Media @ Maze-One.com
Amazon; what to expect

Een deepdive in het Amazon platform aan de hand van voorbeelden. Wat kan je van Amazon verwachten, wat kan het platform wel en niet en hoe pak je dit als merk aan en wat zijn de opties?

Thijs GeijerThijs GeijerSectoreconoom Retail @ ING bank
Nieuwe strijd staat voor de deur in online retail

Online winkelen is nog een relatief jonge tak van sport. Pas in de jaren ‘90 van de vorige eeuw werd voor het eerst iets verkocht via internet. Dat was de start van de ‘digitalisering’ van retail. Inmiddels is online shoppen niet meer weg te denken. Het internet is in Nederland goed voor een kwart van de omzet in non-food retail en dat aandeel groeit nog steeds. Het aantal webwinkels is sterk gegroeid en daarmee ook de behoefte om het aanbod op één plek te bundelen. Platformen (of marketplaces) bieden die plek en deze partijen vergroten gaandeweg hun invloed, de voorgenomen uitbreiding van Amazon in Nederland is het meest recente voorbeeld. Over de gevolgen van die platformisering en de (online) winkel wensen van de consument schreef het ING Economisch Bureau vorig jaar een uitgebreide analyse die de rode draad zal vormen voor de presentatie.