Overzicht Events

Online Deep Dive (2): Measurement in een cookieless world

Data-driven marketing gaat ingrijpend veranderen. Third-party cookies verdwijnentech-partijen nemen privacybevorderende maatregelen en strengere wetgeving ligt op de loer. De impact van deze ontwikkelingen is groot, maar bieden je vooral ook een kans om je marketing en klantstrategie structureel anders in te richten. Na de Talkshow, interviewserie en onderzoek eerder dit jaar duiken we dit najaar in samenwerking met verschillende DDMA-commissies de diepte in. In 3 online Deep Dives geven we je praktische handvattentips én best practices op het gebied van klantprofielen, measurement en personalisatie. 

In deze tweede Deep Dive op dinsdag 7 december gaan de Commissies CRO, Digital Marketing Transformation, Search en Social Media in op de impact van bovengenoemde ontwikkelingen op measurement. Deze ontwikkelingen zorgen voor veel onzekerheid in de markt. Je merkt nu al dat je op meerdere punten in de customer journey niet meer alles kunt meten. Veel adverteerders zien attributie nog als de leidende meetmethode voor ROI, maar dit is door alle veranderingen technisch niet meer mogelijk. 

Tijdens deze Deep Dive gaan we aan de hand van veelgestelde vragen en praktijkvoorbeelden op interactieve wijze in op de 3 grootste measurement-dilemma’s: 

  • Web analytics en on-site tracking 
  • Attributie over kanalen heen  
  • Kanaaloptimalisatie

We laten mogelijke oplossingen zien en geven een denkrichting mee vanuit technisch, ethisch en legal perspectief. 

Het definitieve programma met sprekers volgt snel. 

Wil je de hele serie Cookieless World Deep Dives bijwonen? Meld je aan via dit formulier. 

 

Sprekers & talks

Willem MolWillem MolWebmaster Natuurmonumenten
AVG en ITP - Vloek of zegen?

Natuurmonumenten is als fondsenwervende ngo een beetje onkarakteristiek doordat we onze belofte van natuurbescherming waar kunnen maken met echte natuurbeleving. Dat is natuurlijk geweldig. Om die reden zijn wij vanuit de organisatie al langer geïnteresseerd in het meten van klantreizen met zogenaamde multi touch-attributie. Zou je je marketing zien als voetbal, dan loont het voor ons om naast de doelpunten ook de bal-aanname en de spelopbouw te analyseren. Maar hoe doe je dat in een wereld met avg en itp en met steeds minder zicht op persoonsgegevens? En hoe is Natuurmonumenten voorgesorteerd op marketing zonder cookies?

Hierover vertellen metrics-expert Christof Remeysen en ik graag meer in deze presentatie rond onze nieuwe on site tracking. Daarbij is goed om te weten dat Natuurmonumenten wel een karakteristiek vertrekpunt heeft: met “gratis” google analytics en eenzijdige focus op advertising campagnes.

We hebben gekozen voor een gefaseerde transitie:
• Korte termijn: verzachten van de effecten van avg en itp.
• Middellange termijn: server side tracking.
• Lange termijn: afscheid van third party cookies.

In deze presentatie komen ook vragen aan bod als:
• Hoe zie ik het effect van ITP?
• En van mijn cookie banner?
• Hoe meet ik mijn customer journey?
• Hoe analyseer ik nu nog gedrag over een bezoek heen?
• Wat is ethisch?

Lijkt dit je interessant? Sluit dan aan op 7 december. En ja: geen “business as usual” gaat even pijn doen. Maar ik stel dat het verlies van die begeerde third party persoonsprofielen ook voor ngo’s geen vloek is maar een zegen.

Jan RoosJan RoosAgency Partner, Meta (Facebook)
The future of Facebook measurement

Marketers know it’s critical to understand the impact of their marketing in order to improve business outcomes. But recent shifts—from a migration to ecommerce to people’s growing expectations for privacy—have impacted how businesses reach customers and measure the impact of their marketing campaigns. As Facebook builds new tools to help people and businesses connect, it’s necessary to also change, in turn, how we build measurement products. Techniques like server-to-server integrations, data aggregation, modeling, and privacy-enhancing technologies will become foundational to how our suite of measurement tools provide marketing insights.

Boris SchellekensBoris SchellekensTraceDock, part of CM.com
Ga bewust om met het delen van first-party data met derden

Je kan er niet omheen als marketeer… wanneer je conversies nauwkeurig wil blijven meten en bezoekers wil retargeten moet je gebruik maken van first-party data en deze met externe platformen delen. Uiteraard versleuteld zodat we ten allen tijde de privacy van onze bezoeker waarborgen. Maar doen we dit eigenlijk wel? En waar moet je rekening mee houden als je first-party data uitwisselt? Wij interviewen Boris Schellekens om hier achter te komen.

Thomas Labuschagne-van Noort Thomas Labuschagne-van Noort Head of Data Science, Ovjective Platform
Andries HiemstraAndries HiemstraClient Strategist Orangedotcom (moderator)