Overzicht Events

DDMA Afternoon Update Creative: De invloed van AI op de toekomst van creativiteit

Op donderdag 14 november organiseert de DDMA commissie Creative een Afternoon Update over de invloed van AI op creativiteit in MarCom. Waar staan we? Wat kan het opbrengen en – misschien wel het belangrijkst – wat moet je organisatie eigenlijk op orde hebben voordat je gaat experimenteren?

Harry Potter, het – weliswaar vrij saaie – album van Taryn Southern (I AM AI), en OpenAI’s text generator die zó goed is dat de ontwikkelaars er mee in hun maag zitten. Allemaal creatief werk gemaakt met of door AI. Allemaal heel knap en ook best een beetje vreemd. Hoe je ook over AI denkt, als marketeer of bureau directeur moet je er op een gegeven moment wel iets mee.

Meld je aan via onderstaand formulier.

Sprekers & talks

Bart FusselBart FusselInnovator & Strategist @ Intelligent Innovation
Waar Artificial Intelligence en Creatie samen komen

Bart Fussel heeft in zijn carrière duidelijk laten zien altijd voorop te lopen als het op innovatie aan komt. In 2008 richtte hij als CEO het Amsterdamse digitale innovatie agency aFrogleap op. Hij wordt gezien als vooruitstrevend denker op het gebied van innovatie, technologie, en UX. In 2017 wordt aFrogleap overgenomen door internationaal top agency Merkle, wat onderdeel is van het wereldwijde Dentsu Aegis Network. Bart is sindsdien actief als spreker, innovatie driver voor grote organisaties en tech ondernemer.

Wat is AI nou? Welke taken gaat het van ons overnemen? We snappen allemaal wel dat algoritmes goed zijn in wiskunde of schaken. Maar kan een algoritme ook creatief zijn? Aan de hand van een aantal voorbeelden neemt Bart je mee door het grote grijze gebied waar A.I. en creatie samen komen.

Maarten Soomer Maarten Soomer Principal Consulting Marketing Analytics @ ORTEC
AI in Marketing en Creativiteit: hoe werkt het?

Maarten Soomer is Marketing Analytics Expert Consultant bij ORTEC en Assistent Professor aan de Universiteit van Amsterdam. Zijn expertise ligt binnen Marketing Analytics, Conversie Attributie, Dynamic Pricing, Forecasting en Predictive Models. Als docent Quantitative Marketing voor de Master Econometrics en de MBA Big Data & Business Analytics, gecombineerd met 10 jaar ervaring als consultant op het gebied van datagedreven marketing en pricing, biedt Maarten het beste van zowel theorie als praktijk.

Binnen marketing zijn er talloze Artificial Intelligence (AI) en Machine Learning toepassingen. Wat voor toepassingen dat zijn en hoe deze werken zal tijdens deze sessie door Maarten Soomer uiteen worden gezet. Het publiek wordt hierbij meegenomen in een 25-minuten durende trip van eenvoudige toepassingen tot grotere uitdagingen die worden ervaren bij het inzetten van Artificial Intelligence voor content creatie.

Robin BakkerRobin Bakker Directeur @ Nextgem
Heeft AI gevoel voor humor?

Robin Bakker is medeoprichter van Nextgem: een bedrijf gespecialiseerd in datatechnologie. Van het bouwen van API’s tot dataopslag en analyses. Hij is lang werkzaam geweest in de mobiele telecomsector (Telfort, KPN en Ziggo) waar hij big data technologieën inzette om fraude en omzetderving te ontdekken. Vanuit zijn liefde voor het vakgebied heeft hij in 2016 Nextgem opgericht om bedrijven te helpen om met behulp van data het rendement te vergroten en risico’s te verkleinen.

Nextgem ontwikkelt AI applicaties om complexe problemen op te lossen. Zij zetten AI onder andere in om financieel economische criminaliteit (FEC) zoals witwassen en terrorismefinanciering op te sporen. Om de grenzen van AI te verkennen ontwikkelen ze momenteel samen met De Speld een artikelgenerator. De Speld bestaat tien jaar en zij hebben ondertussen duizenden artikelen geplaatst. In deze artikelen worden actualiteiten op satirische wijze gebracht. De uiteindelijke ambitie is om deze satire te reproduceren. Tijdens de presentatie wordt de gebruikte technologie uitgelegd en de huidige capaciteiten van deze AI applicatie gedemonstreerd.