- Dit evenement is voorbij.
Tijdens deze Industry Meetup gaan we samen met experts van onder meer The Data Lawyers en het legal team van DDMA dieper in op kaders die jouw organisatie mee kan nemen wanneer het aan de slag wil gaan met AI. Tijdens de Meetup komt het volgende aan bod:
- We benaderen AI vanuit de AVG en de AI Act, hoe train je een model met persoonsgegevens met een marketingdoeleinde op een verantwoorde manier en volgens de wet
- Daarnaast gaan we in op auteursrecht met betrekking tot het online plaatsen van AI-gegenereerde content, gemaakt met platformen als ChatGPT of Dall-E (generative AI)
- Tevens zetten we onze security-bril om je te helpen bij het beschermen van in AI-ingevoerde bedrijfsgevoelige informatie
- Onderzoekers komen aan het woord om toelichting te geven op AI-ontwikkelingen in Nederland en geven ze een kijkje in hoe de consument tegen AI aankijkt
- Je krijgt handvatten voor governance en ethiek bij de inzet van AI
- Tot slot gaan we in op toezicht op AI-systemen, hoe kijken toezichthouders naar de inzet van AI en de algoritmes die daarbij gebruikt worden.
Al met al een programma waarmee we je volledig klaarstomen om op een verantwoorde manier met AI aan de slag te gaan.
Doelgroepen
De Industry Meetup: Responsible AI is toegankelijk en geschikt voor iedereen in het marketingvak die meer willen weten over de verantwoorde de inzet van AI. De onderstaande profielen gaan in ieder geval zeker weten met een schat aan waardevolle informatie naar huis.
Voor juristen is de Industry Meetup uitermate geschikt om jezelf helemaal op de hoogte stellen van alle wet- en regelgeving die er rondom AI is en nog gaat komen.
De kern van marketing ligt uiteindelijk bij marketeers. Zij willen goede en verantwoorde marketing op basis van de klantbehoefte. Voor marketeers dus goed om in grote lijnen te weten waar je op moet letten bij een campagne waarbij AI wordt ingezet.
Er zoveel mogelijk op het gebied van AI. Maar dat moet natuurlijk wel op een verantwoordelijke en juridisch dekkende manier. Je kan als data scientist oneindig veel toepassingen ontwikkelen, maar wel binnen de kaders van de wet en vanuit ethisch opzicht. Tijdens deze industry Meetup krijg je de handvatten om deze kaders te bepalen.
Deze nieuwe (én cruciale) rol binnen marketingteams weet een verbinding te leggen tussen de data en tech kant van marketing en weet deze begrijpelijk te maken voor onder meer de business en legal. En vice versa. Zeker rondom een moeilijk uitlegbaar onderwerp als AI is het daarom goed om als digital enabler goed op de hoogte te zijn van de actuele ontwikkelen in het vakgbebied.
Sprekers
Martijn Poulus is advocaat bij The Data Lawyers. Hij is gespecialiseerd in privacy- en consumentenrecht, met een speciale focus op (online) marketing, reclame en AI. Eerder werkte hij onder andere als senior legal counsel bij de Data Driven Marketing Association (DDMA). Naast zijn advocatenpraktijk is Martijn docent bij de afdeling privaatrecht van de Universiteit van Amsterdam. Ook verzorgt hij vaak cursussen over privacy en AI, waaronder CIPP/E-trainingen voor privacyprofessionals. Verder publiceert Martijn regelmatig en is hij documentatieredactielid van Mediaforum, tijdschrift voor media- en communicatierecht.
De presentatie van Martijn en Vonne gaat in op de AI Act. Daarnaast bespreken ze ook de regels die nu al gelden, zoals de privacyregels, regels omtrent IE-rechten, contractuele aspecten en aansprakelijkheid. De focus ligt daarbij niet zozeer op de regels zelf maar op de implicaties voor de praktijk: hoe kan hiermee rekening worden gehouden bij het ontwikkelen van AI?
Vonne Laan is advocaat privacy- en AI-recht en founding partner bij The Data Lawyers. Ze helpt organisaties bij uiteenlopende privacyzaken, variërend van vragen vooraf tot geschillen achteraf. Vanuit haar eigen ervaring met cliënten, ook in-house, weet Vonne hoe de open normen kunnen worden toegepast in de praktijk. Vonne is verder frequent spreker en docent over privacy en AI. Zo spreekt zij op congressen en geeft les aan zowel universiteiten als postdoctorale opleidingsinstituten. Als schrijver is zij verbonden aan diverse vakbladen en auteur van het handboek Privacyrecht Begrepen.
De presentatie van Martijn en Vonne gaat in op de AI Act. Daarnaast bespreken ze ook de regels die nu al gelden, zoals de privacyregels, regels omtrent IE-rechten, contractuele aspecten en aansprakelijkheid. De focus ligt daarbij niet zozeer op de regels zelf maar op de implicaties voor de praktijk: hoe kan hiermee rekening worden gehouden bij het ontwikkelen van AI?
Stefan Kulk is senior adviseur AI- en algoritmetoezicht bij de Directie Coördinatie Algoritmes van de Autoriteit Persoonsgegevens. Daar werkt hij onder andere aan de implementatie van nieuwe data- en digitaliseringswetgeving, waaronder ook de AI-verordening. Voordat Stefan bij de AP werkte, was hij hoofddocent en onderzoeker bij de Universiteit Utrecht op het gebied van platformregulering.
Tijdens deze presentatie bespreken Frank & Romar welke belangen er zijn om AI op een verantwoorde manier in te zetten binnen jouw organisatie. Want de vraag waarom verantwoorde inzet nodig is, hangt af van wie je het vraagt. Denk daarbij bijvoorbeeld aan compliance aan wet- en regelgeving (zoals de nieuwe AI Act), het imago van jouw bedrijf óf de gevolgen voor mens en milieu. Ze zullen daarbij verduidelijken op welke elementen je moet letten in de datagedreven marketingsector én bieden handvatten om hiermee aan de slag te gaan binnen jouw organisatie.
Dr. Hilde Voorveld is Universitair Hoofddocent bij de afdeling Communicatiewetenschap van de Universiteit van Amsterdam. Ze is directeur van de programmagroep Persuasieve Communicatie groep waarin 55 wetenschappers onderwijs geven en onderzoek doen naar marketingcommunicatie en gezondheidscommunicatie. Haar onderzoek richt zich op hoe mediakenmerken bepalen hoe individuen persuasieve communicatie gebruiken en erop reageren. Recent onderzoek focust op algoritmische beinvloeding via sociale media, conversational (voice) agents en gesynchroniseerde reclame.
Alexander Oude Elferink is Senior Data Scientist bij Rabobank. Zijn focus is om innovatieve, klantgerichte Data Science / AI applicaties zo snel mogelijk van idee naar productie te brengen op een robuste & verantwoorde wijze, zodat deze op lange termijn waarde blijven toevoegen. Met zijn passie voor Data Science en AI is Alexander daarnaast commisielid bij de DDMA commissie AI en PyData Amsterdam. Bij beide commissies staan kennisdeling over Data Science en AI centraal; Alexander is ervan overtuigd dat als je elke dag meer datagedreven wil werken en daarmee impact wil maken voor jouw organisatie en klant, dat dit begint met kennisdeling.
In haar dagelijkse werk helpt ze klanten groeien door de kloof tussen data, technologie en organisatie te overbruggen. Samen met haar collega’s bouwt ze aan intelligente oplossingen die organisaties in staat stelt om hun doelstellingen te realiseren, met data en AI als kern.
Daarbij draagt ze ook altijd de missie om data & AI te ‘ontraadselen’ met zich mee. Tekla streeft ernaar om het [gebruik van Data & AI] concreet, begrijpelijk en toepasbaar te maken, met oog voor wetgeving, governance & ethiek.
Naast haar dagelijkse werkzaamheden is ze ook actief in de DDMA Commissie AI en lid van het Digital Ethics Advisory Panel binnen DEPT®.
Tickets
Bestel hieronder je ticket(s). Liever een ticket op factuur bestellen? Stuur dan een mailtje naar info@ddma.nl.