Over de ePrivacy Verordening
Sinds 2002 hebben de Europese lidstaten te maken met de ePrivacy richtlijn. Deze regels moeten door de lidstaten worden omgezet in nationale wetgeving en in Nederland is dat gebeurt in de Telecommunicatiewet (Tw). Maar de richtlijn is verouderd en aan vervanging toe. Al in januari 2017 kwam de Europese Commissie met een voorstel voor nieuwe regels onder de naam ePrivacy Verordening. Een verordening hoeft niet omgezet te worden, maar is direct van toepassing in iedere lidstaat. Echt schot in de zaak zat er niet, maar vier jaar later (in februari 2021) kwam er een akkoord over het voorstel in de Europese Raad. Het is inmiddels in 2024 zeer twijfelachtig of de verordening er ooit zal komen. Hieronder vind je een inkijkje in het ingewikkelde proces en houden we bij wat er mogelijk gaat veranderen voor jou als marketeer.
Veelgestelde vragen
De Europese wetgevingsprocedure is een langdurig en complex besluitvormingsproces. Het begint met het indienen van een wetsvoorstel door de Europese Commissie (EC), waarna het Europees Parlement (EP) en de Europese Raad (Raad) daarover een mening gaan vormen. Na veel vergaderingen, lobby’s en stemprocedures over conceptvoorstellen, komen het EP en vervolgens de Raad met een eigen voorstel. Wat betreft de ePV heeft de Raad uiteindelijk het langste gedaan over hun voorstel. Nadat de voorstellen definitief zijn opgesteld, begint de triloog. Dit is een onderhandelingsproces tussen de drie organen. Wat in dit proces gebeurt, blijft voor het grootste gedeelte binnenskamers. Hierdoor is het nog altijd afwachten wat de definitieve uitkomst gaat zijn. In het onderstaande stroomschema kun je zien hoe complex het systeem is én zie je in welke fase de ePV op dit moment zit.
Doordat het onderhandelingsproces tussen de Raad en het Parlement achter gesloten deuren plaatsvindt, is het vanaf deze fase van het wetgevingstraject (nog) niet duidelijk welke regels er in de definitieve versie van de ePV komen te staan. Daarentegen kunnen we wel al een goede inschatting maken op basis van de drie teksten, want hoe dan ook zal het een compromis worden tussen de teksten van de drie organen. Om deze inschatting te kunnen maken, hebben we de drie voorstellen naast elkaar gelegd met daarbij als uitgangspunt de Nederlandse Telecommunicatiewet (Tw) zoals die nu geldt. De ePV zal in Nederland namelijk de Tw gaan vervangen.
We hebben de wetsvoorstellen in een overzichtelijke tabel gezet, zodat je ze makkelijk in één oogopslag met elkaar kunt vergelijken. Deze tabel download je via de onderstaande knop. Daarnaast zijn wij in dit artikel dieper ingegaan op de verschillen tussen de voorstellen.
De Europese Commissie introduceerde het wetsvoorstel om ervoor te zorgen dat ePrivacy regels Europa-breed worden gelijkgetrokken. Ook is het nodig dat de regels in lijn worden gebracht met de AVG. Het wetgevingstraject is daarmee onderdeel van het Europese megaproject ‘Digital Single Market’ en voor het slagen van dat project is het belangrijk dat burgers vertrouwen hebben in de data-economie.
Verschillen tussen wetgeving in Europese lidstaten maken het lastiger voor bedrijven die in meerdere lidstaten werkzaam zijn. Dit is waarom de ePrivacy Verordening moet zorgen voor een ‘level playing field’. DDMA heeft het standpunt dat er een duidelijk onderbouwde meerwaarde moet zijn voor iedere wijziging die de ePV met zich mee brengt. Na jaren te werken aan de AVG, de wereldwijd toonaangevende standaard in gegevensbescherming, vinden wij het belangrijk dat er voorkomen wordt dat de ePV en AVG elkaar tegenspreken.
Relevante publicaties
onze legal specialisten
Heb je het antwoord op jouw vraag hier niet kunnen vinden én ben je lid van DDMA? Bel dan één van onze Legal Counsels (020- 4528 413) of mail je vraag naar legal@ddma.nl. De juristen proberen je vraag zo snel mogelijk te beantwoorden. Nog geen lid? Bekijk hier alle voordelen van het DDMA-lidmaatschap.