Overzicht Actueel

Top 5: must reads van de DDMA Search Elite

search

Vandaag, woensdag 6 februari, ontmoet top notch search elkaar (+600 searchexperts) in de Kromhouthal in Amsterdam voor Friends of Search 2019. Dé dag die wij organiseren voor search minnend Nederland. Speciaal daarom zetten wij de output van de experts, verenigd in de DDMA commissie Search, voor je op een rijtje. En je leest wat search DDMA komende tijd voor je in petto heeft.

1. Data Driven Marketing Onderzoek – Marketing automation meest gebruikte data driven marketing technologie

Uit het DDMA Data Driven Marketing Onderzoek gepubliceerd in november 2018 blijkt dat 75% van de bedrijven het kanaal search inzet. Van de bijna 200 marketeers die deelgenomen hebben aan het onderzoek, verwacht bijna de helft (49%) dat het budget voor search in 2019 gelijk blijft en 45% verwacht dat het budget in 2019 stijgt ten opzichte van afgelopen jaar. Daarbij wordt marketing automation als meest gebruikte data driven marketing technologie wordt genoemd. Search Commissielid Marnix Bakker (Nochii) zei hierover;

“Dat marketing steeds meer geautomatiseerd wordt is duidelijk, binnen search is het zeker een belangrijke trend. Nederland blijkt voorop te lopen in het adopteren van nieuwe search technologieën, zo bleek ook uit het recente onderzoek de Search Advertising Study uitgevoerd door Deloitte. Het daadwerkelijk automatiseren van onderdelen blijkt, ook binnen search, vaak nog een uitdaging. Daarom heeft de DDMA commissie Search in begin 2018 een whitepaper over ‘Search automation’ gepubliceerd met een concreet stappenplan.”

Wil je alle resultaten lezen en weten hoe jij scoort ten opzichte van de bijna 200 deelnemers? Bekijk alle resultaten in het interactieve dashboard of download het rapport.

2. De rol van de search marketeer verandert door toename automatisering

Uit onderzoek blijkt dat midden tot grote Nederlandse bedrijven 53% van hun SEA activiteiten al automatiseren. Hierdoor verandert de rol van search marketeers. Zoals ook uit het Data Driven Marketing Onderzoek 2018 bleek, is het realiseren van een data gedreven cultuur een van de grootste uitdagingen voor bedrijven. Terwijl deze mentaliteitsverandering juist nodig is naarmate er meer geautomatiseerd wordt. DDMA en IAB Nederland hebben daarom de krachten met vier search bureaus en Google gebundeld en leggen dit uit in de whitepaper ‘Search automation and the changing role of the marketer’. Lees het hier.

3. Search Advertising study toont aan: Search advertising blijft ongekend populair

Zoals het Data Driven Marketing Onderzoek 2018 ook laat zien; search advertising is in Nederland ongekend populair zo blijkt uit de Search Advertising Study, uitgevoerd door Deloitte in samenwerking met IAB Nederland. Bijna alle search specialisten die hebben deelgenomen aan dit onderzoek (93%) geven aan dit jaar meer te investeren in search advertising dan voorgaande jaren. Daarbij vindt een budgetverschuiving plaats van desktop naar mobiele zoekadvertenties. En er wordt de komende jaren een groei verwacht in advertenties-uitgaven en inkomsten, als gevolg van de opkomst van machine learning en voice search. Benieuwd naar alle resultaten? Download hier het ‘DDMA & IAB Report on Search Advertising 2018’.

4. Search Automation voor het MKB – To be released

Dat search automation een steeds grotere rol gaat spelen én dat het loont, blijkt uit bovenstaande publicaties. Dit is niet alleen weggelegd voor de grote adverteerders in Nederland. Ook kleinere organisaties zonder grote budgetten, geavanceerde tooling of veel technische kennis kunnen voordeel halen uit automatiseren. Maar waar moet je beginnen? DDMA en IAB Nederland, vier search bureaus, Microsoft en Google hebben daarom opnieuw de handen in elkaar geslagen. Dit keer om het MKB te helpen bij het automatiseren van search. Abonneer je op de DDMA nieuwsbrief voor de lancering van het onderzoek.

5. Search podcasts – Coming  up

De praktische whitepapers krijgen dit jaar vervolg in de vorm van vijf podcasts. De DDMA commissie Search vraagt de experts uit de markt het hemd van het lijf over uiteenlopende search thema’s. Het eerste thema, hoe kan het ook anders, is; automatiseren. Schrijf je in voor de DDMA nieuwsbrief en houd de DDMA social kanalen in de gaten voor de aankondiging!