Overzicht Actueel

Search in context: inzichten van de Search Elite

DDMA Search Elite juli 2016

Hoe meet je SEO succes? Waar staat Search in de customer journey? Hoe ver zijn we met Google Shopping? En hoe ziet de toekomst van Search er uit?

Op een zonnige donderdagmiddag komt een select aantal Search specialisten bij elkaar tijdens de DDMA Search Elite om met elkaar te sparren, discussiëren en best practises uit te wisselen. Specialisten van Philips, Albert Heijn, Coolblue, ABN AMRO, The Next Web, Bynder, McGregor, Molenaar Welzijn en TOPdesk zijn aanwezig op uitnodiging van de DDMA Commissie Search.

SEO succes meten

SEO is onderdeel van de customer journey en dus is ook attributie voor SEO van groot belang. Echter is het écht inzichtelijk maken nog steeds moeilijk door de combinatie van on- en offline en blijft ook cross-device meten lastig.

Waar mogelijk zou SEO succes uitgedrukt moeten worden in ROI. Het is dé manier om de impact van SEO meetbaar te maken en zo de waarde van SEO beter te waarborgen. Ook dit is niet altijd mogelijk, maar een tussenoplossing is een berekend gemiddeld bedrag te koppelen aan conversies.

Search in de customer journey

Het in kaart brengen van de customer journey is technisch gezien nog steeds moeilijk, maar er zijn tools beschikbaar die relatief ver richting de waarheid komen (Google Analytics, Doubleclick Campaign Manager en Shop2Market).

De aanwezigen waren het er over eens dat het belangrijk is je zoekwoorden naar thema’s/onderwerpen te categoriseren en te kijken waar ze passen in de customer journey. Luister daarbij goed naar je doelgroep en houd rekening met de terminologie die zij gebruiken. Zorg dat je daar op gevonden kunt worden en zichtbaar bent waar zij actief zijn. Dit kan verschillen per fase van de customer journey en is dus belangrijk om in kaart te brengen.

Als je internationaal opereert is het belangrijk te onthouden dat de volwassenheid van de markt (land) bepalend is voor de gebruikte zoekwoorden en het online gedrag binnen de customer journey. Kopieer dus niet klakkeloos een strategie door naar een ander land én informeer je collega’s hierover.

Apps en Search

App-indexing staat nog in de kinderschoenen, maar is belangrijk om rekening mee te houden voor de toekomst voor de Nederlandse markt. Een app zet je alleen in wanneer je zeker weet dat het interessant is voor de doelgroep en de consument is steeds kritischer over wat hij op zijn telefoon zet.

Search & Shopping

Shopping is zeker interessant, heel belangrijk voor retailers, maar niet persé een must, aldus de aanwezigen. Het is nog altijd afhankelijk van de ROI en eventuele zichtbaarheid van concurrenten/wederverkopers. Ook voor Google is het nog volop in ontwikkeling. Shopping eist steeds meer qua informatie die geplaatst moet worden in de feed. Daarbij kun je je afvragen welke informatie gebruikers uiteindelijk nog met Google willen delen.

Tip van de specialisten: Google staat in het algemeen nooit stil, ga mee met de ontwikkelingen van Google en probeer daarmee first-mover te zijn, zodat je voorop in de markt blijft.

De toekomst van Search

De ontwikkelingen gaan heel erg snel, maar de doelgroep groeit helemaal niet zo snel mee. Zorg dus dat je wél nog altijd relevant bent voor je doelgroep: Kijk goed naar de eigen data en baseer daarop conclusies en next steps. Zorg ook dat binnen het team een goede mix van kennis op het gebied van techniek, content, analyse en on-site optimalisatie aanwezig is.

Search staat sowieso niet op zichzelf; zorg dat je breder zichtbaar bent, waar je doelgroep zich ook bevindt. Adverteer slimmer, koppel data aan elkaar en zorg zo dat je ROI positief blijft ondanks de immer groeiende concurrentie en stijgende klikkosten.

Bestaat search nog over vijf of tien jaar? En zo ja, hoe ziet het vak er dan uit? Met de snelheid van de huidige ontwikkelingen blijkt het al moeilijk voorspellingen te doen voor over een of twee jaar. Daarom is het ook zo belangrijk om je eigen kennis op peil te houden en regelmatig kennis te delen met vakgenoten. Tot de volgende DDMA Search Elite!

DDMA Elite is een initiatief van de marketingcommissies van DDMA. Er zijn Elites over search, social, digital transformation, mobile marketing en mobile product development. Het doel van de Elites is dat vakexperts onderling kennis uitwisselen. Alles wat in de wijnkelder wordt besproken, blijft in de kelder. DDMA publiceert de highlights van de middag.

Wie waren aanwezig?

Carlijn van de Star (Philips), David Mirshahi (Bynder), Erik Pols (TOPdesk), Julian Aijal (The Next Web), Juul Joosten (Albert Heijn), Linda Hogenes (Coolblue), Luc Visser (Molenaar Welzijn), Peter van Bommel (ABN AMRO) en Sander Andriessen (McGregor)

DDMA commissie Search:

Jeffrey Bleijendaal (Ematters), Jaime Infante Ferreira (Lead Today), Anne Rakhorst (NUON), Levi van Wijngaarden (Clever Online Marketing), Maarten de Graad (Nochii), Jan Dirkzwager (SDIM), Eduard Blacquiere (Orange Valley)

De DDMA commissie Search heeft ruimte voor nieuwe leden. We zijn op zoek naar search specialisten werkzaam aan adverteerderszijde. Dit om de balans tussen opdrachtgevers en dienstverleners/bureaus binnen de commissie in evenwicht te houden. Interesse? Mail naar juditpeters@ddma.nl met je motivatie!