Overzicht Actueel

Hoe zoekmachinemarketing ook kleine ondernemers groot(s) maakt

Vier jaar geleden was het nog maar een kleine webshop met een paar merken damesaccessoires. Nu is The Little Green Bag online één van Nederlands grootste op dit gebied. Een belangrijke succesfactor is zoekmachinemarketing. Daar kwam Maarten de Graad achter tijdens zijn interview met Aramis Gandjapour, oprichter en eigenaar van de webshop. Hij vertelt hoe ze zoekmachinemarketing inzetten.

De commissie Search van DDMA richt zich op het promoten van het vakgebied zoekmachinemarketing in Nederland, door kennisdeling en educatie. In dat kader belichten we in deze  serie ‘Zoekmachinemarketing bij….’ de activiteiten op het gebied van zoekmachinemarketing (SEM) bij organisaties. Eerder al kwamen WSPA, Nuon, Het Rode Kruis, UPC en WNF aan bod. The Little Green Bag is dit keer aan de beurt!

The Little Green Bag: steeds meer online verkopen

Aramis startte The Little Green Bag vier jaar geleden samen met zijn vrouw Maria. Het idee was om alleen damestassen en accessoires te verkopen, omdat je ze niet hoeft te passen. Na het starten met de webshop en de opening van een stenen winkel, verschoof de focus naar online. De webshop is inmiddels verantwoordelijk voor 95 procent van de omzet. Aramis zet zich in voor SEA, terwijl Maria vooral bezig is met communicatie in de vorm van advertentieteksten. Door de snelle groei is deze verantwoordelijkheid minder inhoudelijk geworden: het duo heeft de advertentieteksten nu uitbesteed aan een online marketing-bureau.

De inzet van zoekmachinemarketing

Maria en Aramis begonnen voorzichtig met Google AdWords: de collectie was namelijk nog klein. Die ‘schuif’ staat nu vol open. AdWords neemt nu een kleine 30 procent van de traffic voor zijn rekening. Organisch verkeer volgt met bijna 25 procent van het totale verkeer. AdWords is dus heel belangrijk voor de dagelijkse omzet van The Little Green Bag. Op ruime afstand volgen kanalen als affiliates, social media en prijsvergelijkers.

“Voor ons is het belangrijk om altijd bovenaan te staan in de zoekresultaten. Natuurlijk mits de ROI acceptabel is, iets waar we inmiddels dagelijks op sturen. Sommige merken hebben zoveel concurrentie, dat zoekmachinemarketing niet meer rendabel is. Daar maken we hele bewuste keuzes in. Zo gaan we op korte termijn ook de SEO- en SEA-strategie beter op elkaar afstemmen, om op ieder merk op de juiste manier vindbaar te zijn” aldus Amaris.

Lees de tweede helft van het artikel op Frankwatching.nl

Word lid van de commissie Search

Wil je onderdeel uitmaken van de DDMA-commissie die searchmarketing in Nederland op de kaart zet? Dat kan! Op het moment zijn er enkele zetels beschikbaar. Wil je meer weten? Neem dan contact op met het DDMA-bureau via karlijnhoftijzer@ddma.nl of bel naar 020-4528413.