Branchevereniging voor dialoogmarketing

Einde surfgemak op internet door PVV voorstel: politiek gaat voorbij aan ‘Volg-me-niet register’

optin2

Met grote verbazing hebben ondergetekenden afgelopen woensdag 8 juni geluisterd naar het Tweede Kamerdebat over de Telecommunicatiewetgeving. Alhoewel de woordvoerders Telecom van PVV, D66 en PvdA zeggen de internetters een warm hart toe te dragen, presenteren zij een amendement dat de surfervaring grote schade toebrengt. Bovendien gaan zij volledig voorbij aan het onlangs gelanceerde volg-me-niet register, een initiatief dat recht doet aan het gebruiksgemak van internet, de privacy van de webbezoeker en de concurrentiepositie van de Nederlandse online industrie in Europa.

Online adverteerders plaatsen reclame cookies om webbezoekers advertenties te tonen op basis van hun surfgedrag. Deze advertenties betalen de ‘gratis’ content op internet. Europa verplicht organisaties die cookies plaatsen nu om internetters hier beter over te informeren en hen te wijzen op de mogelijkheden cookies te weigeren via de beveiliging van de browser. Een goede zaak. Maar Nederland wil nu het beste jongetje van de klas zijn door extra strenge regels voor cookies te introduceren, die hun doel compleet voorbij schieten. PVV, PvdA en D66 willen ondubbelzinnige toestemming voor cookies, waarbij de webgebruiker telkens actief moet aangeven of hij een cookie wil. Een bijzonder slecht idee omdat:

Het gebruiksgemak van internet verslechtert: Als een gebruiker in een gemiddelde internetsessie tien internetsites bezoekt, moet hij per site (10x) of per cookie (100x) toestemming geven.

  • Schijnveiligheid ontstaat: de gebruiker klikt de schermen op ‘de automatische piloot’ weg en leest de boodschap niet meer.
  • Meer gegevens worden vastgelegd: Organisaties die cookies plaatsen moeten veel meer gegevens gaan vastleggen in verband met de bewijslast bij eventuele klachten, dit leidt tot een grotere inbreuk op de privacy.
  • Content op internet verschraalt: gratis websites zijn afhankelijk van online advertenties gebaseerd op cookies
  • Betaalde content en pop-ups toenemen: bedrijven moeten andere verdienmodellen zoeken.
  • De concurrentiepositie van Nederland in Europa verslechtert: Het voorstel ondermijnt de concurrentiepositie van Nederlandse bedrijven ten opzichte van andere landen. En het probleem verdwijnt niet: buitenlandse bedrijven kunnen wel cookies plaatsen op pc’s van Nederlandse gebruikers.

Het Europese bedrijfsleven heeft de politiek een oplossing voorgesteld die deze problemen niet kent.  Bij deze uitwerking bevat reclame op basis van surfgedrag een icoon. Een klik op het icoon leidt de webbezoeker naar de website (www.youronlinechoices.eu/nl) die op een heldere manier meer informatie geeft over cookiereclame en de bedrijven die hierin actief zijn. Daarnaast bevat de website een volg-me-niet register met een overzicht van cookies op de pc en de mogelijkheid deze met één druk op de knop uit te schakelen. Eurocommissaris Neelie Kroes heeft het proces begeleid en ons omringende landen als Engeland en Frankrijk hebben de regeling omarmt. Ook de Consumentenbond is voorstander.

Het is de branche een raadsel waarom de PVV, PvdA en D66 voorbij gaan aan deze praktische uitwerking van EU regels. Zij voorzien immers ook niet in een alternatieve oplossing. Het amendement van deze partijen zorgt ervoor dat die irritante pop-ups met vragen als ‘wilt u doorgaan’, straks vast onderdeel uitmaken van onze surfervaring. Wij hopen dat de overige politieke partijen meer affiniteit met en begrip van de online wereld tonen en op dinsdag 21 juni a.s. amendement 14 van PVV, PvdA en D66 niet ondersteunen.

-          Bindinc.

-          BVA (Bond van Adverteerders)

-          Centrum voor Merk & Communicatie

-          DDMA (Dutch Dialogue Marketing Association),

-          De Persgroep NV

-          Hearst Magazines Netherlands BV

-          IAB (Interactive Advertising Bureau),

-          NUV (Nederlands Uitgeversverbond)

-          Sanoma Media

-          Telegraaf Media Groep NV

-          Veronica Uitgeverij B.V.

-          VINEX (Verenigde Internet Exploitanten)

-          Wegener

-          WPG Uitgevers b.v.

Lees ook: Zorgelijke ontwikkelingen tijdens kamerdebat cookies (artikel DDMA op Frankwatchting)

Voor vragen over cookiedossier, neem contact op met Jitty van Doodewaerd Privacy officer DDMA. Jittyvandoodewaerd@ddma.nl of 020-4528413 begin_of_the_skype_highlighting 020-4528413 end_of_the_skype_highlighting


Hier horen buttons van verschillende sociale media te staan. Je ziet deze niet omdat je hebt aangegeven geen cookies te accepteren. Klik hier om cookies toe te staan voor deze website
Over de auteur

Monique Rutten is strateeg bij DDMA. Zij is de linkin pin van de 275 DDMA-leden en richt zich op de verenigingsstrategie. Via de acht commissies die zij begeleidt, stimuleert zij onderlinge en externe (vak)kennisdeling. Monique is lid van de Marketing Connection Council van FEDMA (Europese koepel DMA's).

meer over deze auteur >

Schrijf een reactie

Er zijn nog geen reacties

Houdt mij via email op de hoogte van nieuwe reacties.

Houdt mij via email op de hoogte van nieuwe reacties.