Spring naar content

De inzichten die Facebook en Google bieden zien we al veelvuldig terug op bekende nieuwsplatformen zoals NRC en NOS, maar hoe kun je als kiezer zelf inzicht krijgen in de online marketingstrategie van politieke partijen? In dit artikel geven we namens de DDMA Commissie Social Media een overzicht van hoe verschillende platformen omgaan met het delen van deze informatie.

Volg advertenties en uitgaven van politieke partijen via de Facebooks Ads Library

Facebook heeft de afgelopen jaren hard gewerkt om meer transparantie te bieden over advertenties. Politiek advertenties zijn daarbij geen uitzondering. Het platform biedt via de Facebook Ad Library een overzicht van alle specifieke uitingen van adverteerders. Via deze bibliotheek kun je specifiek zoeken naar de politieke partij waar je benieuwd naar bent en bekijken waar die partij mee adverteert. De resultaten kun je vervolgens filteren op regio, actieve/inactieve ads, platform en grootte van bereik. Vervolgens krijg je een overzicht van de advertenties die passen bij je selectie. Door op de ad te klikken krijg je een gedetailleerd overzicht van het bereik van deze advertentie, de demografie (leeftijd/geslacht) van de bereikte personen en de verdeling van het bereik over de verschillende provincies.

Informatiepagina van een D66-advertentie op Facebooks Ad Library

Via de bibliotheek kun je ook overzichten bekijken van alle uitgaven die politieke partijen doen aan online advertising. Hier is per pagina te zien hoeveel is besteed in specifieke periodes. Je kunt daarnaast ook opsplitsingen maken per locatie. Wil je een compleet overzicht zien, dan kun je alle resultaten downloaden in een ruw Excel (CSV) bestand.

Uitgaventracker                              Uitgaven per periode

Volg politieke partijen via het Google Transparancy Report

Via het Google Transparency Report biedt Google kiezers de mogelijkheid te navigeren door alle gegevens van politieke advertenties die via Google’s netwerk (Google zelf, YouTube en partnersites) worden vertoond. Via deze pagina kun je een selectie maken op basis van land, periode, adverteerder, type advertentie (video, beeld of tekst) en het bereik/mediabudget van de advertentie. Vervolgens wordt per advertentie aangegeven: hoe lang de advertentie is weergegeven, welke content wordt gebruikt en informatie over de targeting op basis van demografie en geografie. Een voorbeeld kun je hier vinden.

Informatie over een VVD-advertentie op Google via het Google Transparency Report

Snapchat geeft nog beperkt inzicht

Snapchat geeft via de Snap Political Ads Library ook de mogelijkheid om uitgaven voor online adverteren van politieke partijen in te zien, alleen heeft het videoplatform ten opzichte van Facebook en Google nog behoorlijk wat stappen te maken. De informatie is alleen toegankelijk door een groot CSV-bestand te downloaden, waarin je zelf nog alle data op orde moet brengen om er daadwerkelijk inzichten uit te halen. Niet echt toegankelijk voor de gemiddelde kiezer dus, maar wel interessant als je echt wil weten welke partij met welke boodschap op een specifieke subgroep adverteert. Vooralsnog zijn geen Nederlandse politieke partijen meegenomen in deze resultaten.

Geen politieke advertenties toegestaan op TikTok, Twitter en Pinterest

Socialmediaplatformen TikTok, Twitter & Pinterest blokkeren actief alle advertenties met politieke content. Dit betekent dat politieke partijen op deze platformen geen betaald bereik kunnen behalen. Natuurlijk zijn de politieke partijen wel op deze platformen actief – zeker op Twitter.

Facebook en Google bieden de meeste transparantie

Van de bovenstaande advertentieplatformen zijn vooral de twee grootste, Facebook en Google, goed bezig met het transparanter maken van advertenties rondom politieke onderwerpen. Snapchat vaart in hun kielzog, ondanks het feit dat politieke partijen Snapchat over het algemeen niet zien als het ideale platform om een politieke boodschap op te verkondigen. TikTok, Twitter en Pinterest houden zich volledig buiten de vergelijking; Deze platformen staan helemaal niet toe dat er geadverteerd wordt over politieke onderwerpen.

Het is in ieder geval duidelijk dat kiezers veel meer mogelijkheden hebben om inzicht te krijgen in de online verkiezingsstrategieën van politieke partijen. En dat is zeker geen overbodige luxe, gezien deze strategieën – met het oog op de afgelopen Amerikaanse verkiezingen – sterk onder druk staan.

Marit Hendriksen

Voormalig Voorzitter DDMA Commissie Social Media

Sander Blokker

Digital Strategy Director bij Addurance

Ook interessant

Lees meer
Data, Decisions & Engagement |

DDMA Commissies Social Media, Digital Analytics en Data, Decisions & Engagement krijgen versterking

Nieuwe bloed binnen onze commissies. Anouk Kramer, social advertising director bij dentsu, Monique Hartvelt-Zwanenburg, omnichannel campaigning specialist bij Odido, en Lex Jacobs, business development bij Blend360, zijn ieder toegetreden tot…
Lees meer
Artificial Intelligence |

De grootste trends in data-driven marketing voor 2024 (volgens de commissies van DDMA)

Welke ontwikkelingen gaan ervoor zorgen dat jouw werk als marketeer, jurist of dataspecialist in 2024 ingrijpend gaat veranderen? Welke innovaties mag jij echt niet missen? Zoals elk jaar zetten de…
Lees meer
Social Media |

DDMA Social Advertising Benchmark 2023: Adverteerders blijven afhankelijk van Meta, TikTok stoomt op

Vandaag lanceren DDMA en de DDMA Commissie Social Media de DDMA Social Advertising Benchmark. Dit is de allereerste Nederlandse benchmark op het gebied van social advertising, met 154.000 geanalyseerde social…