Overzicht Actueel

Nieuw Europees wetsvoorstel maakt alle elektronische marketingkanalen opt-in

Nieuw wetsvoorstel ePrivacy verordening

De Europese Commissie heeft vandaag een wetsvoorstel gepubliceerd ter vervanging van de ePrivacy Directive (in Nederland de Telecommunicatie wet). Uit een eerste review blijkt dat de Europese Commissie de consument wil beschermen tegen ongevraagde (marketing) communicatie door alle elektronische marketingkanalen opt-in te maken. Dit betekent dat in de toekomst voor al deze marketingkanalen toestemming nodig zal zijn.

Telemarketing ook opt-in in wetsvoorstel

In tegenstelling tot het eerder uitgelekte concept wetsvoorstel is in het officiële wetsvoorstel ook telemarketing opt-in. In principe is dus voor telemarketing ook toestemming nodig. Lidstaten mogen echter een Bel me niet register implementeren, waarbij eindgebruikers die niet staan ingeschreven in het Bel me niet register nog wél gebeld mogen worden. Dit zou dan feitelijk de situatie in Nederland weinig veranderen.

Een andere grote verandering op het gebied van telemarketing in het wetsvoorstel is dat duidelijk moet worden gemaakt dat een telefoontje een telemarketinggesprek is. Ofwel door middel van het weergeven van het nummer, ofwel door een vast nummer.

In het voorstel is te lezen dat de Verordening van toepassing zal zijn vanaf 25 mei 2018, dus tegelijk met de ingangsdatum van de nieuwe Algemene Verordening Gegevensbescherming.

Lees hier het persbericht van de Europese Commissie, met factsheet over het wetsvoorstel.

Wil je meer weten over het nieuwe wetsvoorstel? DDMA houdt je op de hoogte en komt binnenkort met een uitgebreid artikel over dit nieuwe wetsvoorstel en wat het betekent voor het vakgebied.