Overzicht Actueel

Nederlanders kunnen niet zonder huis-aan-huis folder

Wie denkt dat de huis-aan-huis folder zijn langste tijd heeft gehad, heeft het mis. Met 11,5 miljoen Nederlanders is de huis-aan-huis folder het middel met veruit het grootste bereik. 3,8 miljoen Nederlanders lezen bovendien wel eens een digitale folder. Gemiddeld wordt hier 17 minuten per week aan besteed. Dit blijkt uit de NOM Folder Monitor 2014, die donderdag 5 juni in Amsterdam werd gepresenteerd door DDMA Businessgroep Verspreidingen.

De NOM Folder Monitor geeft meer inzicht in het bereik en het effect van folders (zowel huis-aan-huis als digitaal) op de consument. Bovendien maakt de NOM Folder Monitor het mogelijk om verschillende mediatypen met elkaar te vergelijken. Irena Petric, directeur NOM: “Dit vind ik één van de grootste voordelen van het onderzoek. Zo kun je huis-aan-huis folders beter vergelijken met bijvoorbeeld landelijke dagbladen. Mediabureaus kunnen op deze manier nog concretere mediaplannen en uitgebreide analyses maken en de huis-aan-huis folder op een professionele manier opnemen in de marketingmix. Wij verwachten dat de markt er veel gebruik van gaat maken.”

Yme Pasma, voorzitter DDMA Businessgroep Verspreidingen: “De huis-aan-huis folder is een zeer sterk middel en staat zijn mannetje binnen andere media. De folder heeft een enorm bereik en een indrukwekkende effectiviteit. En dit zien we ook terug. 81% van de lezers onderneemt enige vorm van actie naar aanleiding van het lezen van een folder. 48% bezoekt na het lezen van een folder daadwerkelijk de winkel. De folder is dus echt een effectief medium, niet alleen voor retailers, maar ook voor etailers, de contractbusiness en fabrikanten.”

Moment van ontspanning

Voor bijna driekwart van de Nederlands zijn folders vooral handig en informatief. Voor 40% bepalen folders zelfs hun boodschappenlijstje. De huis-aan-huis folders zijn niet alleen leuk om te lezen maar worden ook als een moment van ontspanning gezien (52%). Met name de avond is een favoriet moment om de folders erbij te pakken (41%). Voor ruim de helft van de Nederlanders zou het zelfs een groot gemis zijn als de folders niet meer zouden verschijnen.

Papier versus digitaal

Bij de NOM Folder Monitor is voor het eerst ook het bereik van digitale folders bij het bereiksonderzoek betrokken. 82% van de Nederlanders ontvangt graag folders in de brievenbus; 29% van de Nederlanders leest digitale folders. Een kwart van de Nederlanders leest zowel papieren als digitale folders. Papieren folders lijken meer invloed te hebben op de emotie. Ze leiden sneller tot een aankoop dan een digitale folder (49% vs. 36%). Daar waar papieren folders een ontspannende werking hebben, worden digitale folders met name geraadpleegd om producten te vergelijken (39%). Digitale folders worden vooral gelezen door 20- tot 34-jarigen. Op dit moment gebruiken al 2,9 miljoen mensen een verzamelsite (zoals reclamefolder.nl en Spotta.nl) en 1,6 miljoen mensen lezen folders via een folder app.

Branches

In totaal zijn 43 landelijke folders van acht verschillende branches onderzocht. De volgende branches zijn in het onderzoek opgenomen: Supermarkt & Slijterijen, Warenhuis, Persoonlijke verzorging, Huis, Tuin en Dier, Wit- en Bruingoed en Elektra, Slapen/Wonen, Mode/Kleding en Telecom. Het bereik van de papieren Supermarkt & Slijterijen folders is het grootst. Maar liefst 78% van de Nederlanders leest ten minste één folder uit deze branche. Warenhuisfolders bereiken 71% van de populatie en Telecom folders sluiten de rij met een bereik van 24%.

NOM Folder Monitor 2014

De NOM Folder Monitor 2014 is een onafhankelijk en objectief onderzoek, uitgevoerd door onderzoeksbu­reau GfK in opdracht van de DDMA Businessgroep Verspreidingen, onder auspiciën van Nationaal Onderzoek Multimedia (NOM). De resultaten van de NOM Folder Monitor zijn representatief voor de Nederlandse bevolking van 13 jaar en ouder met toegang tot internet, folderlezers én niet-folderlezers. 6.643 respondenten hebben de vragenlijst ingevuld.

DDMA Businessgroep Verspreidingen

De leden van de DDMA Businessgroep Verspreidingen zetten zich in voor een verdere professionalisering van de distributienetwerken. Tevens genereert de groep bestedingscijfers en promoot zij huis-aan-huis folders als effectief communicatiemedium. De groep is verantwoordelijk voor de zelfregulering in de vorm van de NEE/JA NEE/NEE sticker voor op de brievenbus.