Overzicht Actueel

Hoe meet jij je ROI in social media?

Elk bedrijf voert de dialoog met klanten langs meerdere kanalen, offline en online. En steeds vaker ook via social. Dat die kanalen elkaar versterken, lijdt geen twijfel. De vraag was, is en blijft gerechtvaardigd in welke mate het ene kanaal het andere versterkt. Is de investering in elk afzonderlijk kanaal wel rendabel?

‘Show me the money’

De effecten van het ene kanaal laten zich eenvoudiger meten dan van het andere. “Hoe meet ik de ROI van social?” is een veelgestelde vraag. Het makkelijkste antwoord op die vraag is: heb je een keuze? Kun je social media negeren? Welk bedrijf kan het zich veroorloven te negeren wat er in social media over hem wordt gezegd? Wie kan het zich veroorloven om niet te luisteren naar zijn klanten? Of zoals Erik Qualman, auteur van ‘Socialnomics’, het verwoordt: “We don’t have a choice on whether we do social media, the question is how well we do it?”. De verantwoordelijke voor customer service kan met dit antwoord makkelijker genoegen nemen dan de verantwoordelijke voor financiën of inkoop. Dat zijn doorgaans de mensen van “Show me the money”.

Media-effecten

Afhankelijk van het type medium, kun je media-effecten meten op verschillende niveaus: bereik, leads, conversie, aantal nieuw geworven klanten, opens, kliks, aantal respondenten, afzet, omzet, bruto marge, winst. Voordat je weet wat je meet, is het belangrijk je doelstellingen te bepalen. En zeker te weten dat die ook wel echt meetbaar zijn. Als je niet weet wat je wilt bereiken, wat meet je dan? En als je niet weet of je de beoogde effecten kunt meten, hoe meet je ze dan?

Top 5

In ‘Top 5 Metrics for Auditing Your Social Media Marketing ROI’ beschrijft Pamela Vaughan (HubSpot) de 5 belangrijkste punten om de effecten van je social media inspanningen te meten:

1. Bereik
2. Traffic
3. Leads
4. Klanten
5. Conversie

Wat zijn jouw ervaringen?

Meet jij de effecten van je social media inspanningen? En zo ja, hoe doe je dit? Op welke punten meet je de effecten? Welke tools gebruik je hiervoor? Wat zijn je ervaringen? Resulteren je social media inspanningen in concrete leads? Converteren die beter of slechter dan de leads andere kanalen? Wat hebben je metingen je tot nu toe geleerd over de meetbare effecten van je social media inspanningen?