Overzicht Actueel

Hoe data en e-mail elkaar eeuwige trouw beloven – Kennissessie E-mail

Tijdens de Kennissessie E-mail op donderdag 27 november hebben KPN, Samsung Electronics Benelux en Thermen Bussloo het huwelijk tussen data en e-mail bevestigd tijdens de Kennissessie E-mail. Locatie was daarom zeer toepasselijk: de Trouwzaal van stadsdeel Amsterdam-West: ’t Sieraad.

Robert Rebergen, Commissielid E-mail Events & Awards was de moderator en deelt zijn ervaringen.

Me, my and myself

De sprekers van de Kennissessie namen hun vakgenoten mee in de elementen data en organisatie maar ook data en de uiteindelijke ontvanger van het e-mailbericht. Het wordt steeds persoonlijker en op het individu afgestemd, tenslotte is iedere consument een individu met specifieke wensen en behoeften. Voor een consument is het belangrijk dat jij als marketeer hem ook zo behandelt. Consumenten zoeken maatwerk en zijn steeds minder gevoelig voor ‘massacommunicatie’. Ze willen voelen dat het assortiment voor hen is gecreëerd. Dit kan met persoonlijke benadering en diensten en services die op hun specifieke behoeften zijn afgestemd. Verder is het de vraag wat gaat er gebeuren met de consument en zijn gedrag qua bezit. Bezit als producten en diensten welke ook gedeeld kunnen worden. Denk hierbij aan Spotify of Car2go, waarbij je een auto voor korte tijd huurt en je jezelf verplaatst.

Data en organisatie

Op de vraag hoe om te gaan met data en organisatie, komen alle sprekers tot de conclusie dat je duidelijk KPI’s moet stellen en de verschillende organisatie-onderdelen moet betrekken. Neem van afdelingen een stakeholder en ga het gewoon doen. Ga in de zin van vertrek op het moment dat je 80% van je case rond hebt. Er is namelijk nog zoveel te leren onderweg. Je komt (vaak onvoorspelbare) items tegen welke je moet gaan bijsturen. Bijvoorbeeld dat e-mail in combinatie met direct-mail naar dezelfde persoon geen verkoopverhogende activiteit oplevert, maar de combinatie e-mail en telefonische opvolging tot prachtige conversiecijfers leiden.

Learning: zorg ervoor dat het vertrekpunt de uiteindelijke ontvanger is en welke data je van deze persoon of organisatie kunt verrijken.

Data blijkt tot op de dag vandaag nog in vele systemen aanwezig te zijn, alle drie de sprekers hebben dit inmiddels gecentraliseerd of zijn hard op weg om vanuit een centrale database segmentaties en profielen samen te stellen. Deze data wordt vervolgens gesynchroniseerd met de email marketing service provider.

Learning: zorg dat data schoon blijft.

De vraag vanuit de zaal hoe kan dit het beste worden ingericht, werd beantwoord met: “Data is bij ons een lijdend voorwerp geworden in de organisatie, hierin zit zoveel waarde van en voor de organisatie, dat een ieder binnen de organisatie dit moet begrijpen en zal begrijpen. We hebben dan ook vanuit directie de ondersteuning om alles in het werk te stellen om data te verrijken en schoon te houden, middels verschillende technische tools.”

Verschillende e-mailuitingen werden gebruikt om aan te tonen hoe de klantreis is georganiseerd in relatie tot dataprofielen. Met name het element van hyperrelevant en tell-sell methodiek vielen hierbij op. Vertel een klant in de eerste e-mail jouw propositie en zijn voordeel, en na vier dagen stuur je de e-mail om de uiteindelijke sale aan te bieden. Beproefd concept. Maar denk ook na over de non-open reminder e-mail en de non-click reminder e-mail, ook hier zijn mooie conversieslagen nog te behalen.

We hebben het huwelijk tussen data en email dan ook zien bevestigd worden tijdens deze kennissessie. Met dank aan sprekers Sandra Oudshoff (KPN), Frank Veldwachter (Thermen Busloo) en Floris Reqouin (Samsung).

thermen ppt

Bekijk de presentatie van Frank Veldwachter (Thermen Bussloo) in de Kennisbank.

kpn ppt

Bekijk de presentatie van Sandra Oudshoff (KPN) in de Kennisbank.

foto's kenniss

Bekijk de foto’s van de Kennissessie E-mail op Flickr.