Branchevereniging voor dialoogmarketing

Neelie Kroes: toestemming cookies kan via browser

kroes

Neelie Kroes, Eurocommissaris Digitale Agenda, liet zich in een recente speech uit over de invulling van een opt-in voor cookies. Ze pleit voor een gebruiksvriendelijke oplossing, waarbij de nadruk ligt op informeren. Toestemming voor cookies zou, mits duidelijke informatie verstrekt is, ook gegeven kunnen worden via browsers, aldus Kroes. De branche is blij met de uitspraak van Kroes. DDMA-voorzitter Johan van Mil “Privacy bestaat niet in een vacuüm, maar moet worden afgewogen ten opzichte van andere belangen als gebruiksvriendelijkheid en innovatie. Een opt-in leidt tot schijnveiligheid en tot grote economische schade. Hiermee de is de consument dus niet gediend. Door goede voorlichting aan de consument is deze in staat zelf bewust te kiezen en wordt de groei van het gebruik van internet en de ontwikkeling ervan niet beperkt.”

Neelie Kroes gaf haar speech tijdens een European Roundtable on the Benefits of Online Advertising for Consumers (“Towards more confidence and more value for European Digital Citizens”) op 17 september 2010.

“First and foremost, we need effective transparency. This means that users should be provided with clear notice about any targeting activity that is taking place. Secondly, we need consent, i.e. an appropriate form of affirmation on the part of the user that he or she accepts to be subject to targeting. Third, we need a user-friendly solution, possibly based on browser (or another application) settings.”

Download de gehele speech van Neelie Kroes.

Hier horen buttons van verschillende sociale media te staan. Je ziet deze niet omdat je hebt aangegeven geen cookies te accepteren. Klik hier om cookies toe te staan voor deze website
Over de auteur

Jitty van Doodewaerd is compliance officer bij DDMA. In deze functie helpt zij onze leden voldoen aan de geldende reclamewet- en regelgeving. Ook is ze betrokken bij verschillende lobbytrajecten, lid van de Legal Affairs Committee van de Federation for European Direct and Interactive Marketing (FEDMA) en neemt deel aan het OPT (overleg Post en Telecom economische zaken) en de Privacy Commissie van VNO-NCW. Jitty is voor één dag per week in Brussel gedetacheerd waardoor DDMA nog nauwer is betrokken bij de internationale belangenbehartiging voor dialoogmarketing

meer over deze auteur >

Schrijf een reactie

Er zijn nog geen reacties

Houdt mij via email op de hoogte van nieuwe reacties.

Houdt mij via email op de hoogte van nieuwe reacties.