Branchevereniging voor dialoogmarketing

Google nodigt sociale netwerken om informatie beschikbaar te maken in Google Analytics

SocialHubInfographic

Elke dag vind er interactie plaats en delen miljoenen mensen informatie op internet met elkaar. Vaak vind deze interactie alleen niet plaats op de website waar het origineel is gepubliceerd, maar via sociale netwerken. Inzicht in de effecten en de volledige dialoog die een website, merk of onderneming heeft met zijn doelgroep, zowel op de eigen website als extern ontbreekt.

Om dit inzicht wel te geven heeft Google tijdens LeWeb’11 de “Social Data Hub” aangekondigd waarmee het mogelijk wordt voor sociale netwerken informatie te delen met Google Analytics

Met de “Social Data Hub” wordt het mogelijk voor sociale netwerken informatie over het gebruik en de interactie op hun netwerk te delen met Google Analytics.

Door middel van de integratie tussen sociale netwerken en Google Analytics wordt het voor marketeers en web analisten mogelijk inzicht te krijgen in de interactie op externe websites en netwerken, de dialoog met de doelgroep te optimaliseren voor specifieke sociale netwerken en de impact op de conversie (afgezet tegen de investering in tijd en budget) te meten en verder te verbeteren.

Het is vanaf nu voor elk sociaal netwerk of website mogelijk informatie over interactie op hun netwerk te integreren met Google Analytics (waaronder bijvoorbeeld; delen, stemmen, bookmarken en reageren). Een aantal netwerken hebben al toegezegd aan Google deel te nemen als launching partner waaronder Delicious, Digg, Diigo, Gigya, LiveFyre, ReadItLater, Reddit, TypePad, Vkontakte en natuurlijk Google+, Blogger and Google Groups. Informatie over de interactie op de sociale netwerken zal ergens volgend jaar in specifieke sociale rapportages beschikbaar worden in Google Analytics.

Google zegt er zelf over tijdens de aankondiging op LeWeb’11:

“Het social web biedt veel kansen voor ondernemingen en merken om op een relevante en authentieke manier interactie en een dialoog kunnen hebben met hun doelgroep. Door het gebrek aan inzicht en meetbaarheid van social is de echte waarde van sociale netwerken voor marketeers niet inzichtelijk marketers. Ons doel met de Social Data Hub is het zorgen voor inzicht in de bijdrage van social media aan de branding en uiteindelijke conversie voor ondernemingen en merken”.

Lees een uitgebreide toelichting over de Social Data Hub of bekijk de officiële aankondiging op het Google Analytics blog.

Hier horen buttons van verschillende sociale media te staan. Je ziet deze niet omdat je hebt aangegeven geen cookies te accepteren. Klik hier om cookies toe te staan voor deze website
Over de auteur

Roel Willems is senior webanalytics en conversieoptimalisatie consultant bij OrangeValley. Met ruime ervaring in complexe analyse omgevingen is Roel nauw betrokken bij de R&D activiteiten van OrangeValley. Naast zijn werkzaamheden bij OrangeValley volgt Roel, als oprichter van websites zoals facebookblog.nl de ontwikkeling binnen social media op de voet.

meer over deze auteur >

Schrijf een reactie

Bekijk 1 reactie

Houdt mij via email op de hoogte van nieuwe reacties.

Houdt mij via email op de hoogte van nieuwe reacties.

1 Reactie

  1. | 19 januari 2012 om 12:50 uur Permalink

    Het was al bekend dat social media een positieve invloed heeft op conversie. Fijn dat het nu ook precies te meten zodat dat visueel zichtbaar is.